آموزش بورس

آموزش اندیکاتورها در بورس به همراه بهترین اندیکاتورها در بورس ایران و جهان

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی سایت ایران بورس در این مقاله می خواهیم در رابطه با اندیکاتورها در بورس و نیز انواع اندیکاتورها با شما صحبت کنیم و در ادامه در رابطه با چگونگی کار با هر یک از آن ها و همین طور فرق اندیکاتور ها و اوسیلاتور ها را با شما بررسی می کنیم.

اندیکاتور در بورس

قبل از این که بخواهیم در رابطه با این که اندیکاتور در بورس چیست بگوییم باید توضیح دهیم که از اندیکاتور ها فقط در بورس استفاده نمی شود و در تحلیل بسیاری از بازار های مالی استفاده می کنند به طور مثال می توان به بازار طلا، دلار، بیت کوئین و غیره اشاره کرد.

تحلیل گران با استفاده از انواع اندیکاتورها در بورس می توانند یک راه و مسیر را در معاملات خود ترسیم کرده و سود های بسیار خوبی را کسب کنند. اندیکاتور های زیادی در بازار وجود دارند که می توان گفت تمام این ابزار ها فقط از 4 نوع داده در تحلیل های خود بکار می برند.

می توان به شروع قیمت (OPEN) و پایان قیمت (CLOSE) یک سهم و کف قیمتی (LOW)، سقف قیمتی (HIGH) استفاده کنند. حال بسته به آن اندیکاتور می تواند متفاوت باشد که از کدام یک از این داده ها استفاده کند و یا از همه این داده ها را در نمودار خود به نمایش در بیاورد.

اندیکاتور ها با توجه اطلاعاتی که در اختیار آن ها قرار می گیرد می توانند آن داده ها را تحلیل و پردازش کرده و یک شماتیک گرافیکی ایجاد کنند که با توجه به آن تحلیل ها انجام می شود.

البته باید در این جا خدمت شما عرض کنیم فقط داشتن این اندیکاتورها در بورس ملاک بر این نمی شود که شما بتوانید از اطلاعات آن بهره ببرید. در این خصوص باید خدمت شما عرض کنیم که راه هایی برای یاد گیری این مطالب وجود درارد که در ادامه خدمت شما می گوییم.

معرفی انواع اندیکاتورها در بورس

همان طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، ما با استفاده و بهره بردن از اندیکاتور ها می توانیم نمودار هایی را استخراج کنیم که به ما قیمت و حجم اطلاعات را با استفاده از محاسبات ریاضی می دهد. این اندیکاتور ها به ما این قابلیت را می دهند که قیمت را در اینده بتوانیم پیش بینی کنیم. برای اندیکاتور ها چند شاخص اصلی قابل بیان است که در این جا به آن ها می پردازیم: روند، تکانه، حجم و نوسان.

اندیکاتور روند

در ابتدا قصد داریم این اندیکاتور را با هم بررسی کنیم. این اندیکاتور زمانی به کار می آید که روند ثابت و مشخصی وجود داشته باشد و با استفاده از آن می توانیم بفهمیم که بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد. در واقع این اندیکاتور همان اسیلاتور است که در بالا به طور کامل به ان پرداختیم.

اندیکاتور تکانه

این اندیکاتور مسائل زیادی را برای ما مشخص خواهد کرد که یکی از ان موارد این است که روند قوی بودن را برای ما نمایان می سازند و احتمال برگشت را نیز به ما می گوید. در واقع از این اندیکاتور ها می توان برای انتخاب کردن کف و سقف قیمت ها بهره برد. این نوع از اندیکاتور ها، شامل شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یا RSI، تصادفی یا استوکاستیک (Stochastic)، شاخص حرکت جهت دار میانگین (Average Directional Index) یا  ADX و ایچیموکو هستند.

اندیکاتور حجم

ایا می دانید که اندیکاتور حجم چه کاری انجام می دهد و چه معنایی دارد؟ این اندیکاتور همان طور که از اسمش پیداست حجم را برای ما مشخص می کند و مواردی مانند تغییر حجم بر اثر گذشت زمان و خرید و فروش تعداد سهم ها در طی زمان را برای ما بیان می کند. این اندیکاتور یکی از اندیکاتور های محبوب معامله گران به شمار می رود و دلیل آن این است که در زمان تغییر کردن قیمت، این حجم به ما نشان می دهد که حرکت چقدر قوی و تند بوده است.

همان طور که انتظار می رود اگر حرکتی رو به رشد و صعودی باشد(که به ان حرکت گاوی نیز می گویند)، تداوم ان نسبت به حرکت های نزولی و کم حجم و یا خرسی، بیش تر است. این اندیکاتور ها شامل حجم متعادل، جریان پول چایکین و اسیلاتور حجم کلینجر می باشد.

اندیکاتور نوسان

این نوع از اندیکاتور ها تغییر قیمت در یک دوره معین را برای ما مشخص می کنند. نوسان نقش بسیار مهمی را در بازار بازی می کند و بدون اطلاع از ان شما نمی توانید سود کنید زیرا قیمت باید نوسان داشته باشد تا ما بتوانیم در بهترین حالت از ان استفاده کنیم و به سرمایه خود اضافه کنیم. همان طور که می دانید هر چه نوسان زیاد تر باشد، قیمت با سرعت بیش تری تغییر می کند اما این اندیکاتور ها در مورد قیمت اطلاعاتی را به نمی دهند اما دامنه ان را برای ما مشخص می کنند.

در واقع کم بودن نوسان به ان معناست که قیمت حرکت کمی داشته و اگر نوسان زیاد باشد یعنی قیمت حرکت بالایی داشته است و اگر نوسان زیاد باشد معنای ان این است که قیمت باز دهی کمی در بازار داشته است.

حتما تا این جا این سوال برایتان پیش امده است که چرا ما باید در معاملات خود از اندیکاتور ها بهره ببریم؟ در این جا باید بگوییم که با بهره گیری از این ها، ما می توانیم اینده قیمت در یک بازار خاص را پیش بینی کنیم. ما باید این علم را داشته باشیم تا بتوانیم بازار را پیش بینی کنیم و با توجه به ان کسب درامد داشته باشیم.

شاید این فکر در ذهن شما پیش بیاید که فقط در زمانی که بازار مثبت است، معامله گران سود می کنند اما بهتر است بدانید که معامله گران در بازار مثبت و منفی به یک اندازه سود می کنند. بله! این نکته مهم دقیقا نقطه ای که باید به آن توجه شد زیرا در این مواقع بازه های کوتاه و بلند مدت ارزش پیدا می کنند.

باند بولینگر؛ یکی از اندیکاتورهای محبوب

ما در این جا قصد داریم تا شما را با یکی از محبوب ترین اندیکاتور ها یعنی باند بولینگر آشنا سازیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در حقیقت باند بولینگر یکی از اندیکاتور های نوسان به شمار می آید که در بالا به توضیح ان پرداختیم. می توان گفت که باند ها از یک میانگین متحرک ساده تشکیل شده اند و دو خط در دو انحراف معیار از دو طرف خط میانگین در حال حرکت مرکزی رسم می شوند.

زمانی که باند باریک باشد ما می توانیم مدعی شویم که بازار ارام است و زمانی که باند ها پهن باشد، می توانیم مدعی شویم که بازاری پر تلاطم در پیش روی ماست. زمانی که بازار بدون روند باشد، ما باید برگشت بولینگر را پیدا کنیم یعنی قیمت همیشه تمایل دارد که در دو طرف باند در حال حرکت باشد و به همین دلیل به میانگین متحرک باز می گردد.

در چنین زمان هایی، باند ها کار حمایت و مقاومت ان هم به صورت پویا را می کنند و اگر قیمت به بالای باند برسد، ما باید سفارش فروشمان را در بالای باند بگذاریم تا اگر زمانی خواست بشکند، ما متحمل ضرر نشویم. در هر صورت قیمت باید به تعدل برسد و نزدیک به میانگین شود که شاید به باند پایین هم برسد و ان نقطه دقیقا جایی است که ما می توانیم سود ببریم.

روش های یاد گیری اندیکاتور ها:

کلاس ها آموزشی

که در این کلاس ها باید افراد با تجربه حضور داشته باشند تا بتوانند به خوبی مفاهیم را به دانشجو های خود آموزش دهند و درکل بگویند اندیکاتورها در بورس چیست و کاربرد اندیکاتورها در بورس را برای آن ها تشریح کنند. تا آن ها نیز از این مطالب در معاملات خود بهره برده و کسب سود کنند.

کتاب ها فایل های آموزشی

در بازار کتاب های بسیار خوبی وجود دارد که می توانیم به راحتی آن ها را خریداری نموده و یا از فایل های pdf و یا ppt اساتید مجرب و یا فایل های کتاب ها نیز استفاده کنید.

کلیپ های آموزشی

در این کلیپ ها به خوبی توضیح داده شده که اندیکاتور در بورس یعنی چه یعنی چه و مزیت آن نسبت به کتاب و فایل ها این است که افراد به صورت تصویری کاملا متوجه می شوند که کارایی و طریقه کار کردن با این اندیکاتور ها چگونه است.

البته در این جا باید خدمت شما بگوییم که با توجه به بیماری کرونا و همه گیری آن ما صلاح نمی دانیم که شما از کلاس های حضوری استفاده کنید. پس بهترین راه آموزش اندیکاتورها در بورس کلیپ های اموزشی بوده زیرا هم کم هزینه و نیز کم خطر تر می باشد.

آموزش انواع اندیکاتورها در بورس

همان طور که گفتیم اندیکاتورها در بورس جهانی انواع مختلفی داشته که در این قسمت می خواهیم به انواع اندیکاتورها در بورس و نیز مهمترین اندیکاتورها در بورس اشاره کرده و در رابطه با هر کدام از ان ها توضیح مختصری بدهیم. در ادامه با نحوه استفاده از اندیکاتورها در بورس آشنا خواهید شد با ما همراه باشید.

اسیلاتور ها

به طور کلی می توان اسیلاتور ها را زیر مجموعه ان اندیکاتورها در بورس دانست. ولی بین این دو تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت که چرا این دو با هم متمایز هستند.

نوسان بین دو سطح مشخص

شما اگر به اندیکاتورها در بورس نگاه کنید در همان اول متوجه می شوید که اندیکاتورها بر روی خود نمودار خود را نشان می دهند. این در صورتی است که اسیلاتور ها به طور کل بر روی خود نمودار نبوده و معمولا در پایین نمودار ها قرار دارند و بین دو سطح در حال تغییر هستند.

استفاده در واگرایی ها

این بحث بسیار مفصل بوده که در مقاله های دیگر به جزئیات آن اشاره خواهیم کرد ولی اگر بخواهیم به صورت جزئی به آن اشاره کنیم، باید بگوییم که در واگرایی ها از اسیلاتور ها و در همگرایی ها از اندیکاتورها در بورس استفاده می شود.

کاربرد در بازار ها کم نوسان و وجود رکود در بازار

از این بابت نمی توان بگوییم که چون بازار ایران در حال حاضر در رشد و پویایی بسیار خوبی قرار دارد نمی توان از اوسیلاتور ها در بورس ایران استفاده نمود. بلکه منظور این است که در آن بازار ها شما با استفاده از اوسیلاتور ها نتیجه بهتری می گیرید.

در ادامه به انواع اوسیلاتور ها می پردازیم و طریقه کارکرد و مزایای آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

اسیلاتور MACD (زیر شاخه اندیکاتورها در بورس)

اسیلاتور MACD که مخفف جمله Moving Average Convergence Divergence و نیز زیر شاخه اندیکاتورها در بورس می باشد که ما در این اسیلاتور می توانیم ویژگی های خاصی از آن نمودار سهم را ببینیم که شامل: قدرت، جهت و شتاب در روند یک سهم می باشد.

منظور از قدرت در این اسیلاتور به معنی قدرت خرید و فروش سهام داران بوده و کلمه جهت به معنی جهت سهم است که آیا در حالت نزولی قرار دارد و یا صعودی است و در پایان واژه شتاب به معنی سرعت حرکت سهم در جهت مورد نظر است.

این اسیلاتور دارای میانگین متحرک های 26، 12، 9 روزه می باشد.(میانگین متحرک جز اندیکاتور ها بوده که در ادامه به آن ها می پردازیم).

در این اندیکاتور ما شاهد یک سطح صفر هستیم که هرگاه میله ها از بالا به سطح صفر نزدیک می شوند ما شاهد یک حمایت از سمت سهم هستیم و زمانی که میله ها از پایین به سطح صفر نزدیک می شوند ما شاهد یک مقاومت از طرف سهم خواهیم بود.

نکته دیگر رمانی که میله ها در بالای صفر هستند و خط سیگنال از میله ها خارج می شود به نحوی می توان گفت اسیلاتور سیگنال فروش را صادر کرده است و زمانی که در پایین نمودار خط سیگنال از میله ها خارج می شود سیگنال خرید از سمت اسیلاتور صادر شده است.

همین طور بر عکس زمانی که در بالای صفر خط سیگنال وارد میله ها می شود سیگنال خرید و زمانی که در پایین نمودار خط سیگنال وارد میله ها می شود سیگنال فروش به حساب می آید.

نکته مهم

البته نکاتی در این قسمت و قسمت های دیگر خدمت شما عرض می کنیم که گفته می شود اندیکاتور یا اسیلاتور سیگنال خرید یا فروش صادر می کنند این تحلیل ها به صورت 100% نبوده و شما باید تمام جوانب یک نماد یا سهم را در نظر داشته باشید.

اسیلاتور RSI (زیر شاخه اندیکاتورها در بورس)

اسیلاتور RSI که مخفف Relative Strength Index و نیز زیر شاخه اندیکاتورها در بورس می باشد که به آن شاخص قدرت نسبی نیز گفته می شود. همان طور که گفتیم اسیلاتور ها دارای یک نقطه صفر می باشد که در این اسیلاتور ما شاهد نقاط 0 تا 100 هستیم.

که نقطه 50 وسط این اسیلاتور می باشد، و سطوح حائز اهمیت ما در این جا 30، 50، 70 می باشد که در ادامه مهم بودن این اعداد را برای شما خواهیم گفت. همان طور که گفتیم این اسیلاتور به شاخص قدرت نسبی نیز معروف است.

این اعداد نیز نشان از نمودار این اسیلاتور نیز نشان از قدرت خرید و قدرت فروش سهام داران یک سهم می باشد. در این جا وقتی سهمی خط نمودار آن به عدد 30 نزدیک می شود نشان از حمایت از سهم می باشد و با نزدیک شدن سهم به عدد 30 می تواند برای ما سیگنال خرید به حساب بیاید.

عدد 70 را می توان نقطه اشباع یک سهم دانست و زمانی که نمودار سهم در این اسیلاتور به عدد 70 نزدیک می شود به نحوی برای ما سیگنال فروش است. و شما زمانی که سهمی در این نقطه دارید یا باید از آن خارج شوید و اگر هم می خواهید نوسان گیری کنید بسیار باید حواستان جمع باشدکه سهم سقوط نکند.

اندیکاتورها در بورس میانگین متحرک

این اندیکاتور انواع مختلفی دارد که در مقاله دیگر به آن ها می پردازیم، میانگین متحرک ساده که جزء بهترین اندیکاتورها در بورس ایران است که در این گروه قرار می گیرد.

با توجه به طولانی شدن متن این مقاله در مقاله های بعدی به انواع اندیکاتور میانگین متحرک و نیز اندیکاتور ICHIMOKU، و کاربرد های ان ها اشاره خواهیم کرد.

سوالات متدوال اندیکاتورها در بورس

  1. استفاده از اندیکاتورها در بورس و تحلیل نمودار ها لازم است؟

    نمی توانیم بگوییم به طور 100% لازم است بلکه کار اندیکاتور ها به عنوان راهنما است.

  2. بهترین راه یادگیری اندیکاتورها در بورس را معرفی کنید؟

    با توجه به بیماری کرونا از نظر ما بهترین را کلیپ های آموزشی است.

  3. بهترین اندیکاتورها در بورس ایران کدام است؟

    در این جا نمی توان به طور کلی گفت کدام اندیکاتور بهتر است زیرا بستگی دارد شما چه تحلیلی در چه سهامی می خواهید انجام دهید.


موفق و پر سود باشید.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago