دسته‌بندی نشده

آموزش خرید بورس و سهام ایران + آموزش طلایی ثروتمند شدن در بازار سرمایه

با سلام خدمت شما عزیزان که دنبال کننده سایت ایران بورس بوده و برای آموزش و یادگیری در مسائل مهم بورسی و تحلیل تکنیکالی خود وقت می گذارید. در این مقاله می خواهیم در رابطه با خرید بورس را با شما صحبت کرده و نکاتی را نیز در رابطه با آموزش خرید بورس خدمت شما عرض کنیم.

بورس چیست؟

در این جا صلاح دانستیم قبل از این که بخواهیم به بحث خرید بورس بپردازیم، مفهوم بورس را به بررسی بگذاریم و بگوییم که چرا این بازار به وجود آمده و هدف از این بازار های مالی چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم که بحث بورس و سرمایه گذاری از کجا استارت زده شده و فکر آن از چه زمانی عملی شده است؟ باید خدمت شما عرض کنیم که اولین بار که تجار اروپایی در معاملات و تجارت خود ضرر های بدی را متقبل شدند حال به دلایل گوناگون به این فکر افتادند که افرادی را در تجارت خود شریک کنند.

از آن به بعد آن تجار تصمیم گرفتند که با شریک کردن سایر افراد در تجارت خود سهم ریسک خود را در معاملات کاهش دهند. این گونه بود که افراد توانستند برای اولین بار بحث سرمایه گذاری را ایجاد کنند، از آن به بعد همان تجار اعتراف کردند که شریک شدن تجارت خود با دیگران سود های بهتری کسب کرده اند.

امروزه بازار های مالی به 3 بخش تقسیم می شوند که به صورت زیر می باشد:

خرید بورس کالا

در این بازار ما شاهد آن هستیم که مواد خام و اولیه در این بازار به معامله گذاشته می شود که می تواند به نفت خام، گندم ، زعفران، و … اشاره کرد که در این بازار ها قیمت هر کالایی مشخص بوده و نوسانات در مدت زمانی مشخص می کند که قیمت آن کالا رو به صعود است یا نزول.

همان طور که در مقاله های قبل نیز گفتیم تحلیل تکنیکال جز نکات مهم در بازار های مالی است که در خرید بورس کالا نیز کاربرد زیادی دارد و این را هم باید بدانید که تحلیل بنیادی و روانشناسی از نکات مهم می باشد.

خرید بورس ارز

همان طور که تیتر اصلی آن مشاهده می کنید این بازار در حوزه معاملات مالی کشور های مختلف و ارز های دیجیتال همچون بیت کوین کار می کند.

این بازار در کشور ما وجود خارجی نداشته و شما در بورس ایران این مدل معاملات را مشاهده نمی کنید در صورتی که این بازار در جهان از بخش قابل توجهی در حوزه معاملات بازار های سرمایه گذاری جهانی را شامل می شود.

به طور مثال شما با خرید بورس در زمینه دلار وارد می شوید بعد از چند روز ارزش دلار در برابر ریال افزایش پیدا می کند و شما با تبادل این دو در برابر هم می توانید سود خوبی را بدست بیاورید.

خرید بورس اوراق بهادار

در این بورس شما می توانید با خرید بورس اوراق بهادار سهام شرکت های مختلف سهامدار آن شرکت ها و یا هلدینگ ها شوید که این کار به امر رونق اقتصادی در صنایع مختلف کمک شایانی می کند.

دلیل خرید بورس و یا به گفته ای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

دلایل و مزیت های زیادی در رابطه با خرید بورس گفته شده است که در اینجا به مهم ترین آن ها می پردازیم و توضیح می دهیم که چرا کارشناسان اقتصادی در بیشتر اوقات توصیه می کنند که بجای وارد شدن به بازار هایی مانند دلالی دلار وارد بازار بورس شویم.

کسب در آمد (امرار معاش)

یکی از مزیت هایی که در زمینه خرید بورس گفته می شود بحث درآمد زایی از این حرفه می باشد که اگر شما به این کسب و کار آشنایی کامل را داشته باشید به راحتی می توانید از این بازار کسب در آمد کنید، راه های کسب در آمد در بازار بورس به 2 شیوه تقسیم می شود که به صورت زیر است:

دریافت سود نقدی (DPS)

در این روش افراد با خرید سهام هایی که می دانند به آن ها سود نقدی تعلق می گیرد وارد می شوند و آن شرکت به ازای هر سهم مبلغی را به عنوان سود نقدی به حساب بورسی سهام داران خود واریز می کند.

البته باید بگوییم که در این روش درآمد آن چنانی دست شما را نمی گیرد زیرا مبالغ سود نسبت به هر سهم آن قدر نیست که مبلغ کل قابل توجه باشد، به همین خاطر ما راه دوم را برای کسب درآمد در این بازار پیشنهاد می کنیم که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

افزایش قیمت سهام

در این جا شما به واسته افزایش قیمت سهم به سود خواهید رسید به گونه ای که شما فرض کنید که شما خرید بورس دولتی انجام داده اید، یعنی شما سرمایه خود را در یکی از سهام های دولتی سرمایه گذاری کرده اید و شما با مبلغ 10 میلیون تومان سهمی را با قیمت 1000 تومان خریداری کرده اید.

که تعداد 10 هزار سهم می شود بعد از چند وقت آن سهم 200 تومان رشد می کند یعنی به قیمت 1200 تومان می رسد و شما که تعداد 10 هزار سهم از آن نماد را خریداری کرده اید سرمایه شما 12 میلیون تومان می شود و در آن جا شما 2 میلیون سود را در آن معامله کسب کرده اید.

نکته بسیار مهم در رابطه با خرید بورس

همه چیز به این سادگی که ما برای شما گفتیم نیست که شما به راحتی بتوانید در بورس کسب در آمد کنید بلکه شما باید در این راه آموزش ببینید و در طول زمان تجربه کسب کنید.

اگر می خواهید وارد این بازار شوید یا سرمایه خود را به دست صندوق های سرمایه گذاری بسپارید و اگر هم می خواهید خودتان وارد این معاملات شوید تمام سعی و تلاش خود را بکنید که در این راه حرفه ای شوید و از یادگیری در این راه هراس نداشته باشید.

البته کسانی هم نیز هستند که خود را به عنوان فروشننده سیگنال های خرید معرفی می کنند که از نظر ما خرید سیگنال کار بسیار اشتباهی می باشد زیرا شما با این کار دقیقا به مانند:

کسی هستید که بدون اطلاع می خواهید با طناب شخص دیگری وارد چاه بشوید در صورتی که نمی دانید عمق ان چاه چقدر بوده و آیا آن طناب تحمل وزن شما را دارد یا نه و این که آیا رفتن در آن چاه سودی برای شما دارد و بسیار نکات دیگر …

نکته ای که در بالا در غالب یک مثال برای شما عنوان کردیم نمای کلی بسیار خوبی نسبت به کسانی که خرید سیگنال می کنند به شما می دهد.

خرید بورس چگونه است؟

برای آموزش خرید بورس و ورود به این بازار شما باید مراحلی را طی کنید که در مقاله های قبلی به آن ها اشاره کرده ایم ولی به صورت کلی می توانیم بگوییم که شما باید اول از همه در سامانه سجام ثبت نام کرده و بعد از آن به کاگزاری مورد نظر خود رفته و برای گرفتن کد بورسی خود اقدام کنید.

البته در قدیم یعنی اوایلی که بورس راه اندازی شده بود معاملات به صورت حضوری در تالار بورس انجام می شد اما در حال حاضر خرید بورس انلاین انجام می شود و افراد در هر کجای کشور و حتی دنیا باشند می توانند معاملات خود را انجام دهند و این کار فقط با داشتن یک اینترنت با سرعت متوسط نیز انجام می شود.

حال فرقی ندارد که شما می خواهید خرید بورس بانک تجارت (با نماد وتجارت) را داشته باشید و یا سهام سیمان‌ دورود (با نماد سدور) را می خواهید خریداری کنید.

البته در زمینه بورس خارج نیز باید بگوییم که خرید بورس خارجی هم به همین نحو است فقط با شرایط و ضوابط خاص آن بازار که قوانین کلی در بازار های سرمایه می توان گفت یکی است ولی در جزئیات با هم متفاوت هستند.

خرید بورس تهران

در این جا می خواهیم به چند سهم که در سال 1399 بالاترین رشد را داشته اند اشاره ای داشته باشیم:

تپکو (تولیدتجهیزات‌سنگین‌هپکو)

قیمت این سهام در قبل از سال 99 پایین تر از 100 تومان بود که در حال حاضر به قیمت 550 تومان نزدیک شده است و کارشناسان قیمت های بالاتری را نیز برای این سهم قابل دسترسی می دانند.

شپنا (پالایش نفت اصفهان)

قیمت این سهم نیز قبل از سال 99 نزدیک به 600 تا 700 تومان بود که در حال حاضر می خواهد سد 5000 تومان را بشکند که رشد بسیار قابل توجهی بوده است.

وتجارت (بانک تجارت)

این سهم همان طور که از اسم آن مشخص است معلق به بانک تجارت بوده سهام این بانک قبل از سال 99 نیز مانند تپکو نزدیک به 100 تومان بود ولی در حال حاضر نزدیک به قیمت 400 تومان می باشد.

ومعادن (توسعه معادن وفلزات)

این سهم قبل سال 99 در نوسان قیمتی 500 الی 600 تومان بود که در حال حاضر می خواهد مرز 2000 تومان را بشکند که رکورد خوبی برای این سهم به حساب می اید.

خودرو (ایران خودرو)

این نماد متعلق به هلدینگ بزرگ ایران خودرو می باشد که قیمت این سهم نیز قبل سال 99 زیر 100 تومان بود که در حال حاضر قیمت 600 تومان را نیز رد کرده است.

وبصادر (بانک صادرات ایران)

این سهم همان طور که از تیتر آن مشخص است مربوط به بانک صادرات است که قیمت این سهم قبل از سال 99 پایین تر از 100 تومان بود ولی حال مرز 400 تومان را نیز شکسته است.

خرید گروهی در بورس

معاملات گروهی در بورس به دو روش “ددد” و “ررر” صورت می پذیرد. در صورتی که تعداد خریداران یک سهمی بیشتر از اندازه معمول باشد، کارگزار برای اینکه در وقت صرفه جویی شود، معاملات را به صورت گروهی انجام می دهد. معاملات گروهی نوع ددد خریداران و فروشندگان سهام افراد حقیقی می باشند اما در معاملات نوع ررر سازمان خصوصی سازی سهام شرکت های دولتی را به کارگران و کارکنان همان واحد می فروشند. کارگزار می تواند قبل از اینکه معامله گروهی را انجام دهد از صحت عملیات تخصیص کد معاملاتی با از طریق تلفن اطمینان حاصل کند. بعضی مواقع کارگزار خریدار، شرکت خدمات بورس را موظف می کند تا تخصیص سهام را انجام دهد که در این صورت از اطلاعات پرینتی گرفته نمی شود و سهام به صورت اتوماتیک از کد فرضی ددد به نام سهامداران واقعی اختصاص داده می شوند. قابل ذکر است که معاملات گروهی ررر هم به صورت نقدی و هم اعتباری انجام می شود.

مشاهده صف خرید بورس

در بازار سرمایه در برخی از مواقع شاهد این هستیم که تقاضا برای خرید سهم شرکتی بسیار زیاد می باشد که صف خرید تشکیل شده است. برخی از صف های خرید قوی و برخی دیگر شکننده می باشند. همانطور که می دانید در این طور مواقع می توان وارد سایت سازمان بورس و اوراق بهادار شد و تمام جزئیات را مشاهده کرد. زمانی که به سایت  www.tsetmc.com وارد شدید، روی منوی دیده بان بازار کلیک کنید. در این صفحه لیستی از سهام شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده اند را مشاهده می کنید. هر نمادی صفحه مربوط به خود را دارد و می توان با استفاده از نوار ابزار آن را جستجو کرد. پس از آنکه نماد مورد نظر خود را پیدا کردید و روی آن کلیک کردید صفحه ای باز می شود که در آن اطلاعاتی را نمایش می دهد.

پس از آنکه اطلاعات مربوط به قیمت پایانی، آخرین معامله، اولین قیمت، قیمت دیروز و غیره را بدست آوردید، اکنون موقع خرید یا فروش سهم می باشد. تقریبا در وسط صفحه دو کادر به نام های خرید و فروش وجود دارد که نشان دهنده صف خرید و یا فروش می باشند. زمانی که سهام یک شرکت در صف خرید باشد، سفارشات خرید در کادر مخصوص آن با حداکثر قیمت ثبت شده است.

ماندن در صف خرید بورس

اما بحث اصلی اینجاست که چطور باید قبل از اینکه صف خرید تشکیل شود، متوجه این موضوع شویم و به جای اینکه در صف خرید باشیم، از سود تشکیل آن صف بهره ببریم. در ادامه چند ترفند به شما ارائه می کنیم که بتوانید بر اساس آن تشخیص دهید که کدام سهام ممکن است صف خرید تشکیل دهند. همانطور که می دانید از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 12 و نیم می توانید معامله انجام دهید. کارشناسان می گویند که بهترین زمان برای اینکه تشخیص دهید کدام سهم ها صف خرید می شوند نیم ساعت پایانی می باشد. آنها بر این باورند که باید دقت کنید که در صورتی که قیمت آخرین معامله سهمی نسبت به قیمت پایانی آن بین 2 تا 4 درصد بالاتر ثبت شد، می توان امیدوار بود که روز بعد با صف خرید مواجه خواهد شد.

همچنین بالا بودن حجم معاملات نیز یکی دیگر از راههای تشخیص می باشد. به این منظور باید توجه داشت، اگر حجم معاملات از حجم میانگین معامله ماه چند برابر بیشتر باشد، قدرت خریدار بیشتر است و با در نظر گرفتن قیمت پایانی می توان انتظار داشت که روزهای بعدی احتمالا صف خرید باشد. علاوه بر آن، در صورتی که صف خرید سهمی 3 الی 4 برابر حجم میانگین ماهانه آن باشد، در این صورت نیز احتمال می رود که روزهای آینده صف خرید تشکیل شود. زمان هایی که تیک مثبت در تابلو دیده می شود نیز نشانه دیگری برای ایجاد صف خرید می باشد. همچنین زمان هایی که قیمت به کف قیمتی خود می رسد، از نظر تکنیکال نشانه ایجاد صف خرید می باشد.

کانال های سیگنال خرید بورس

افرادی هستند که با اینکه یاد دارند تحلیل های نمادهای مختلف را انجام دهند اما به دنبال کانال های سیگنال خرید بورس می باشند. در این گونه از کانال های معمولا سهم هایی معرفی می شود که اعضای آن می توانند سهام مورد نظر را بخرند و یا بفروشند. این کانال های امروزه بسیار زیادی شده است و به صورت قارچ گونه رشد کرده است. بیشتر این کانال ها را می توان به راحتی در دسترس قرار داد که رایگان می باشند اما اکثرا برای عضویت در آن هزینه ای را از شما درخواست می کنند. در این کانال های معمولا تبلیغ می شود که این راه مطمئن و پرسود می باشد اما هیچ تضمینی برای آن نمی شود.

مراحل خرید بورس

به طور خلاصه باید گفت که برای خرید سهام در بازار سرمایه نیاز به کد بورسی دارید. شما می توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به دفاتر امور مشترکین مراجعه کنید و اقدام به گرفتن کد بورسی کنید. سپس باید حساب خود را شارژ نمایید و نام نماد مورد نظر خود را جستجو کنید. پس از اینکه سهم مورد نظر را پیدا کردید روی آن کلیک کنید تا دو گزینه خرید و فروش نمایان شود. با در نظر گرفتن مواردی مانند قیمت پایانی و غیره روی کلید سبز رنگ خرید کلیک کنید. پس از ثبت و تایید سفارش، سهم مورد نظر در پرتفوی شما نمایش داده می شود. در زمان خرید باید دقت داشته باشید که کارگزاری شما کارمزدی را از حساب کم می کند. همچنین ممکن است خرید شما فردای همان روز در پرتفوی شما بنشیند.

موفق و پر سود باشید.

پیشنهاد می کنیم اینستاگرام ایران بورس را دنبال کنید.

سوالات متداول

  1. خرید بورس چطور صورت می گیرد؟

    در ابتدا باید کد بورسی بگیرید و سپس حساب خود را شارژ کنید. پس از وارد شدن به حساب خود نماد مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کنید.

  2. چطور می توان کانال سیگنال خرید بورس پیدا کرد؟

    افرادی زیادی به دنبال چنین گروه هایی در تلگرام هستند که اما توصیه می شود که بر اساس دانش خود وارد بورس شوید.

  3. آیا ارزش دارد که در صف خرید بورس ایستاد؟

    برای این کار باید به نکات مختلفی توجه کنید که در بالا تمام آن شرح داده شده است.

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago