سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس چیست و چه مزیت هایی دارد؟


 سرمایه گذاری در بورس شکل های متفاوت دارد یعنی هم به صورت سرمایه گذاری مستقیم و هم به شکل سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس است. هر کدام از این سرمایه گذاری ها ویژگی های منحصر به فرد و طرفداران خاص خود را دارد که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس چیست؟

سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس چیست؟

سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس مخصوص افرادی است که به هر دلیلی نمی توانند در بورس مستقیم حضور پیدا کنند و اقدام به خرید و فروش بورس کنند. یا مثلا فرصت و اطلاعات کافی را برای تحلیل و پیش بینی معاملات ندارند. به همین دلیل به آنها توصیه می شود که از روش سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس استفاده کنند. سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس در برابر سرمایه گذاری مستقیم آن تفاوت چندانی ندارد که اگر بتوانید کارگزار مناسب و مورد اعتماد به دست آورید مشکلتان حل می شود.( البته برای سرمایه گذاری غیر مستقیم)

در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس، افراد معاملات و سرمایه خودشان را به دست فرد توانمند و با تجربه می سپارند. تا آنها بتوانند به جای فردِ سرمایه گذار، به تحلیل و پیش بینی بهترین معاملات بپردازند. سپس آنها یک تیم مدیریت مناسب و با تجربه ای را به وجود می آورند تا فرد سرمایه گذار بتواند در کار سرمایه گذاری موفق شود.

در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس، نیاز به واسطه گر است و باید صندوق سرمایه گذاری و سبدگردان به وجود آید. در حالی که در روش مستقیم سرمایه گذاری فقط خرید و فروش مستقیم سهام انجام می شود.

به طور کلی در روش غیر مستقیم سرمایه گذاری، فرد به طور مستقیم بر روی معاملات و خرید و فروش ها نظارت دارد. سپس کارهای سرمایه گذاری و فروش سهام را به دست افرادی که علم و دانش سرمایه گذاری را دارند، می سپارد تا آنها زمان خود را برای تحلیل معاملات و پیش بینی آن بگذارند.

و دیگر اینکه برای سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس دو روش وجود دارد یا اولین روش صندوق سرمایه گذاری و یا روش دوم شرکت های سبد گردان است.

مزیت های سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس

مزیت های سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس

پیش از آن گفتیم که روش سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس برای کسانی است که نمی توانند به صورت مستقیم بر معاملات حضور پیدا کنند. یا اینکه زمان یا اطلاعات کافی را ندارند، پس این سرمایه گذاری می تواند برای این افراد پر از مزیت باشد.

برای گفتن مزیت های سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس باید مزایای صندوق سرمایه گذاری و شرکت سبد گردان را بیان کرد.

مزایای صندوق سرمایه گذاری:

از جمله مزیت هایی که صندوق سرمایه گذاری دارد می توان به:

۱. به طور حرفه ای دارایی را مدیریت می کنند:

اولین چیزی که از مزیت های صندوق سرمایه گذاری می توان گفت مدیریت حرفه ای دارایی ها است، یعنی سرمایه شما توسط یک تیم سرمایه گذاری توانا اداره می شود.

که البته در ابتدا باید یک کارگذار مناسبی را انتخاب کنید.

۲.ریسک بالایی که در سرمایه گذاری غیر مستقیم وجود دارد را کاهش می دهد:

صندوق سرمایه گذاری که به آن سرمایه گذاری متنوع نیز می گویند باعث کاهش ریسک کار سرمایه گذاری در بورس می شود و مقدار ریسک سرمایه گذاری را به طور غیر قابل باوری کاهش می دهد.

۳.نظارت بر کار ها و شفاف کردن اطلاعات در سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس:

صندوق های سرمایه گذاری در زمان های مشخص و معینی توسط سه نهاد بورس مورد بررسی قرار می گیرد تا ناگهان دچار تخلف نشود. سپس فعالیت آنها به صورت شفاف اطلاع رسانی می شود.

۴.نقد کردن پول در زمان دلخواه:

شما در هر زمان که بخواهید می توانید سرمایه تان را به پول نقد تبدیل کنید.

مزیت های شرکت سبد گردان

به طور کلی برای مزیت های شرکت سبد گردان باید گفت که:

۱.انتخاب درست مدیر سبد گردان باعث تشکلی تیم حرفه ای می شود که همچنین باعث پیشرفت و افزایش سود نیز می شود.

۲.دیگر آنکه تصمیم نهایی در شرکت سبد گردان توسط مدیر سبد حرفه ای و تیم توانا گرفته می شود‌.

۳.در شرکت سبد گردان مالکیت شما به طور مستقیم است. یعنی سهام ها توسط نام کاربری شما خریداری می شود اما توسط مدیر سبد اداره می شود. این امر باعث می شود که شما بتوانید بر سرمایه خود نظارت کنید.

به طور کلی مزیت های سرمایه گذاری غیر مستقیم می توان گفت که شما می توانید در هر زمان سهام خود را به صورت پول نقد دریافت کنید .

و دیگر اینکه بر سهم های خود نظارت کنید.

تشکلیل گروهی قوی برای مدیریت اموال و اداره کردن معاملات از دیگر مزایای این روش است.

کاهش ریسک بالای سرمایه گذاری در روش غیر مستقیم سرمایه گذاری است.

و اطلاعات را به صورت شفاف اطلاع رسانی می کنند.

خطر های سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس

چون برای گفتن مزیت های سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس اول صندوق های سرمایه گذاری را گفتیم سپس شرکت سبد گردان پس برای خطر های این روش نیز به همین روال پیش خواهیم رفت.

خطر های (ضرر) صندوق سرمایه گذاری

۱.زمانی که در صندوق های سرمایه گذاری به طور غیر مستقیم سرمایه گذاری می کنید ریسک معاملات را بالا می برید.

۲.سودی که در آن است همواره در حال تغیر است و ثابت نیست.

۳.درصدی از سرمایه را به اوراق بهدران اختصاص می دهند.

۴.کاهش ارزش سهام های موجود در صندوق.

۵.البته قابل توجه است که میزان سود هر صندوق بستگی به آن صندوق دارد.

خطر های شرکت سبد گردان

بزرگترین خطر در سبد گردانی برگزیدن یک سبد گردان نامناسب است که باعث ایجاد ضرر برای شما خواهد شد‌.

چون به طور مستقیم سهام و سرمایه شما در دسترس و مدیریت سبدگردان قرار می گیرد و هر ضرری که سبدگردان به سرمایه وارد کند در اصل به شما زیان وارد می شود‌.

(بنابراین انتخاب سبد گردان مناسب جزء اصول اولیه کار در شرکت سبد گردان است)

اگر سبد گردان غیر حرفه ای انتخاب کنید در نتیجه تیم غیر حرفه ای تشکیل خواهید داد که به راحتی آب خوردن سرمایه شما را در خطر می اندازد و آن را از بین می برد. همچنین مقاله حداقل سرمایه گذاری در بورس سال 1400 را نیز مطالعه کنید.

سرمایه گذاری در بورس غیر مستقیم چرا توصیه می شود؟

برای اینکه بخواهیم در این خصوص توضیح دهیم بهتر است که با جمع بندی نظرات فعالان بازار آنها را مورد بررسی قرار دهیم. تا دلیل توصیه سرمایه گذاران برای شروع کار به صورت غیر مستقیم را متوجه شویم.

سهام گذاران معتقدند که چون سهام خود را به دست افراد دانا و با تجربه در زمینه بورس، قرار می دهیم احتمال سود

سهامداران را افزایش می یابد.

البته باید به این نکته توجه کرد که سهام خود را به چه کسی می سپاریم آیا فرد قابل اعتماد است در این زمینه تجربه و علم کافی را دارد؟ و از جمله سوال های دیگر تا اطمینان را کسب کنید.

همچنین، چون که برخی از سهام داران با سایت های سهام گذاری آشنا نیستند انتخاب روش غیر مستقیم به آنها در سود کردن و کسب درآمد کمک می کند و نیازی به آموزش های بسیار برای یادگیری نیست. علاوه بر آن چون بورس بازار تقریبا پیچیده ای است و قیمت ها در حال تغیر است

و یا اینکه در زمان غلطی سهم خود را بفروشند از جمله نا آگاهی ها در مورد بورس است که با انتخاب یک کارگزار مناسب می توانید از این کار جلوگیری کنید. بنابراین انتخاب روش غیر مستقیم به آنها در معاملات کمک خواهد کرد.

در کل می توان گفت برای افراد تازه کار این انتخاب بسیار بهتر از روش مستقیم سرمایه گذاری است.

نحوه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس چیست؟

می دانیم که بورس یک دنیا سرمایه گذاری و معاملاتی است، که در آن روش های معاملاتی فراوانی وجود دارد.

سرمایه گذاران می توانند به دو روش مستقیم و غیر مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند.

ما در این مقاله به نحوه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس می پردازیم.

برای شروع سرمایه گذاری در بورس ابتدا شرکت سبدگردان و صندوق سرمایه گذاران را بشناسید تا بدانید که در کدام یک از آن ها علاقه به سرمایه گذاری و انجام معاملات را دارید.

صندوق سرمایه گذار که توسط کارگذار اداره می شود. که زیر نظر متخصصان بورس و مدیریت افراد توانا و با تجربه قرار می گیرد. که کارگزار با جمع کردن گروه خبره به اداره حساب شما می پردازد. در اصل معاملات با حساب و نام کاربری شما انجام می شود ولی کارگذار بر آن نظارت دارد.

شرکت سبد گردان: به این صورت است که افرادی که قصد انجام معاملات را دارند، سبد گردانی را انتخاب می کنند که برای آن ها و به جای آن ها معاملات را انجام بدهند. البته سرمایه گذار می تواند بر معاملات و… نظارت کامل داشته باشد.

به طور کلی فقط سبدگردان ها و کارگزار ها به انجام معاملات می پردازند تا سرمایه، سرمایه گذار از بین نرود.

سوالات متداول

  1. انواع سرمایه گذاری ها بورس چیست؟

    سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیر مستقیم هستند.

  2. از بین سرمایه گذاری ها کدام بهتر است؟

    برخی از فعالان بازار معتقدند که سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس بهتر از سرمایه گذاری مستقیم است.

  3. چرا سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس بهتر است؟

    از آن جایی که گفتیم سرمایه گذاری غیر مستقیم بورس برای کسانی است. که به دلایلی چون نداشتن زمان یا اطلاعات کافی بهتر است.برخی افراد چون اطلاع کافی ندارند استفاده از روش غیر مستقیم به آن ها در انجام معاملات کمک خواهد کرد.

به این مقاله امتیاز دهید :

شهریار حقیقیمشاهده نوشته ها

به مدت 8 سال تحلیلگر بازار فارکس بوده و همراه شما در سایت ایران بورس هستم. تجربیات خودم را در ایران بورس با شما به اشتراک می گذارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *