آموزش بورس

سود تقسیمی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم درباره سود تقسیمی که یکی ازحواشی این روزها برای سهامداران است بپردازیم و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سود تقسیمی تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

سود تقسیمی هر سهم

سود سهام به این گونه است که به سهامدار در یک دوره زمانی مشخص سود پرداخت می‌شود، البته سود سهام نسبت به سهامی که سهامدار در آن شرکت سرمایه گذاری کرده است برای او واریز می شود که به آن سود تقسیمی هر سهم گفته می شود.

سود تقسیمی به این معنا است که سهامدار از سهم خود چقدر سود می کند و این سود توسط تعداد سهام عادی شرکت به دست می‌ آید. سهامداران نیز می توانند توسط یک فرمول خاص که به آن ها داده می‌شود سود خود را محاسبه کنند تا در هر دوره بتوانند تخمین بزنند که سودی که به آن ها پرداخت می شود چقدر است.

شرکت سرمایه گذاری سیتا

مجموعه سیتا که شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین می باشد در این زمینه نیز فعالیت می کند که با حضورمدیر عامل سیتا، مدیرعامل سیمان تامین، رئیس مجمع، مدیرعاملان شرکت های وابسته و جمعی از سهامداران سیتا است. سود تقسیمی سیتا 77 هزار تومان برای هر سهم تعیین شده است و هم چنین شرکت سیتا یکی از بزرگترین شرکت‌های تامین سیمان در ایران می باشد که به گفته مدیر عامل این شرکت سال گذشته 30 درصد از سیمان کشور را توانسته اند تامین کنند.

شرکت های بسیار زیادی زیر مجموع شرکت سرمایه گذاری سیمان هستند که بنابر پایگاه خبری یکی از شرکت های بزرگ ایران است که دارای بیشترین کارمند می باشد. نکته قابل توجه این است که بیشتر کارمندان جزو سهامداران این شرکت هستند و سهام های زیادی از این شرکت توسط خود اعضا خریداری می شود.

البته این کارمندان بخش خیلی کوچکی از کل سهامداران این شرکت را تشکیل می دهند چرا که فروش سهام در این شرکت مورد استقبال خیلی از مردم قرار گرفته است و طبق صحبت هایی که در میان سهامداران شرکت شده است این شرکت تا به حال سود زیادی را برای سهامداران در برداشته است و به همین علت سهامداران مایل به سرمایه گذاری در شرکت های دیگر نیستند.

سود تقسیمی چیست؟

خیلی ها می پرسند سود تقسیمی چیست ؟ باید بگوییم که سود تقسیمی به این صورت است که شخصی در یک شرکت سهام خریداری می کند که به اصطلاح به آن شخص یکی از سهامداران آن شرکت گفته می شود سپس در یک دوره زمانی مشخص مثلاً هر 8 ماه و یا هر 9 ماه نسبت به سهامی که خریداری کرده است سود به سهامدار تعلق می گیرد و برای او واریز می شود.

سود تقسیمی از درآمد های یک شرکت که در یک دوره زمانی مشخص به دست می‌ آید و بین سهامداران آن شرکت تقسیم می شود، سود تقسیمی توسط هیئت مدیره آن شرکت تصمیم ‌گیری و پرداخت می‌شود. البته خیلی ازسهامداران خواستار این هستند که مدت زمانی که سود تقسیم می شود کمتر از 9 ماه باشد ولی این دوره زمانی در شرکت متفاوت است. سودهای تقسیمی می‌تواند به ‌عنوان پول نقد، سهام یا شکل‌ های دیگر دارایی توزیع گردد.

شرکت سرمایه گذاری ملی صنایع مس

شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تولید و استخراج مس ایرانی است، که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره ‌برداری مس، هم چنین تولید محصولات مسی هم چون کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، فعالیت می‌ کند. این شرکت دارای سه معدن مس در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی می ‌باشد هم چنین شرکت ملی مس با نماد فملی شناخته می شود و می توانید در این شرکت سهام بخرید برای خرید سهام فملی باید ابتدا در این شرکت ثبت نام کنید تا یکی از سهامداران این شرکت شوید در این شرکت نیز سود در طی یک زمان خاص به سهامداران پرداخت می شود ولی به تازگی در یکی از گزارشات گفته شده است که شرکت ملی صنایع مس ایران زمان پرداخت سود به سهامداران را تغییر داده است.


البته خیلی ازسهامداران این شرکت ناراضی هستند به این دلیل که زمان پرداخت سود دیرتر از زمان تعیین شده می شود. سود تقسیمی فملی در سال 98 به ازای هرسهم 25 تومان تصویب شد. سود ملی مس برای سهامدارانی که در سامانه جامع اطلاعات مشترکان، سجام ثبت نام کرده و شماره حساب خود را اعلام کرده‌اند، در تاریخ 3 شهریور 99 واریز شده است بعد از آن مدیرعامل این شرکت افزوده است که مابقی سود سهام در مهر ماه واریز می شود.

شرکت پتروشیمی تندگویان

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان (سهامی عام) درتاریخ 1377 در ضلع شمال غرب خلیج نیلگون همیشه فارس در استان خوزستان تاسیس شد. میزان اشتغال زائی در صنایع پایین دستی 5000 نفر پیش بینی شده است. میزان کل سرمایه گذاری طرح 774 میلیون دلار و 2085 میلیارد ریال می باشد و میزان فروش سالیانه محصول در ظرفیت طراحی بیش از800 میلیون دلار پیش بینی گردید. هرسال این نیروهای زیادی را برای کار جذب می کند.

شرکت پتروشیمی تندگویان که نماد آن شگویا است شامل سهامداران زیادی می باشد و هم چنین به تازگی سود تقسیمی شگویا با پیگیری‌ ها و تلاش‌ های مسئولین و سهامداران در نهایت به حساب سهامداران واریز گردید. به یاد داشته باشید برای این که سود به حساب شما واریز شود در ابتدای ثبت نام باید شماره حساب و هم چنین شماره شبا را هم ثبت کنید تا از طریق آن مسئولان بتوانند سود را به حساب شما واریز کنند.

سود تقسیمی شستا

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، شرکت هلدینگ سرمایه گذاری متعلق به سازمان تامین اجتماعی است، که در زمینه مدیریت سرمایه گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت ها فعالیت می‌کند. شرکت سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی شرکتی متشکل از حدود ۱۸۰ شرکت است و هر سال تعداد قابل توجهی نیروی کار جذب می کند به گفته ی پایگاه خبری شرکت تامین اجتماعی یکی از بزرگ ترین شرکت های ایران در جهت تامین شغل برای جوانان ایرانی است.

هم چنین شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا یکی از معتبر ترین و بزرگ ترین شرکت هایی است که مردم می‌توانند در آن سهام بخرند و سهامدار این شرکت شوند. به گفته جدید ترین خبرها سود سهامداران شستا بیش از 19 هزار میلیارد تومان است و سهامداران خرد 179 درصد رشد داشته است. این خبر بسیار خوشحال کننده برای سهامداران شستا می باشد.

نحوه دریافت سود تقسیمی

نحوه دریافت سود تقسیمی به این گونه است که شخصی در یک شرکت معتبر سهام می خرند و جزئی از سهامداران آن شرکت به حساب می آید. شرکت با توجه به درآمدی که در یک مدت زمانی خاص مثلاً یک 8 ماه داشته است سود حاصل از این درآمد را بین سهامداران تقسیم می کند، این تقسیم توسط هیئت مدیره و مسئولان این شرکت انجام می‌شود و هم چنین هر چه تعداد سهام بیشتر باشد سودی که برای سهامدار واریز می شود بیشتر است و سود می تواند نقدی پرداخت شود و یا سهامدار به خواسته‌ خودش سود را نقدی قبول نکند و به جای آن دوباره سهام در همان شرکت خریداری کند.

آخرین سود تقسیمی

آخرین سود تقسیمی میزان آن بستگی به سیاست‌ های کلی تقسیم سود شرکت دارد. این را هم باید بدانید که همه شرکت ها سود ده نبودند و نیستند و شما باید قبل از خریدن سهام تحقیقات زیادی انجام دهید که کدام شرکت معتبرتر است و سود دهی بالایی نسبت به بقیه شرکت ها دارد و سپس در آن شرکت با خیال راحت سهام بخرید.

زیرا گفته شده است که بعضی از شرکت ها مخصوصا شرکت های تازه تاسیس شده که به نام و معروف نیستند در شرکت خود سهام برای فروش گذاشته اند و افرادی قبل از تحقیق درباره این شرکت سهام هایی خریداری کرده اند که بعضی از همان شرکت ها سود دهی خیلی پایین در مدت زمانی زیاد داشته اند و حتی بعضی از این شرکت ها نه تنها سود دهی کم داشته اند بلکه ورشکست شده و نتوانستند نه تنها سود سهامداران را بلکه پول اولیه ی آن ها را پرداخت کنند، بنا بر این در خرید سهام از یک شرکت دقت کنید تا پول خود را از دست ندهید.

گفته شده است برخی از شرکت ها سود خود را به‌ منظور پیشرفت طرح‌ های توسعه انباشته می‌کنند و تقسیم سود محدودی دارند که سهام داران آن این موضوع را به نفع خود می دانند ولی از این که در طی 9 الی 10 ماه سودی به حسابشان واریز نمی شود ناراحتند.

در واقع در این مواقع باید بالانسی ایجاد کنیم که هم سهام داران از ان سود بهره مند شوند و هم شرکت مورد نظر بتواند سرمایه گذاری مطلوب و مد نظر خود را انجام دهد. در حقیقت در این طور مواقع باید مجموعه مورد نظر سیاستی را اتخاذ کند که از سود مورد نظر و به دست امده قسمتی را برای راضی نگه داشتن سهام داران کنار بگذارد و با ما بقی ان بتواند در شرکت های زیر مجموعه و وابسته خود سرمایه گذاری های اینده داری را انجام دهد.

بیشترین سود تقسیمی سهام

همیشه موضوع تقسیم سود از جذابیت زیادی برای فعالان بازار به ویژه سهامداران خرد برخوردار است، این درحالی است که تقسیم سود بالا در بین سهامداران را نمی ‌توان نکته مثبتی دانست. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که بیشترین سود تقسیمی سهام درسال 1398 با 54 درصد بوده است. میانگینی که با احتساب وزن شرکت‌ها (سرمایه) حدود 60 درصد برآورد می‌شود.

گروه صنایع کاغذ پارس سال 1346 در خوزستان با هدف استفاده از باگاس تولید شده در کارخانه نیشکر هفت تپه تأسیس شد و توانست در سال 1349 به بهره‌ برداری برسد که در آن تولید خمیر و کاغذ مورد نیاز صنایع سلولزی، بهداشتی و بسته بندی و هم چنین تولید محصولات استراتژیک و ارگانیک از موادی که در فرآیند تولید خمیر به عنوان محصول جانبی تولید می‌شوند.

گروه صنایع کاغذ پارس

گروه صنایع کاغذ پارس که نماد چکاپا است و به سهامداران این شرکت سود سهام را در مدت دوره 12 ماهه پرداخت می کند و مدیر عامل گروه صنایع کاغذ پارس گفته است که سود تقسیمی چکاپا 15 تومان شده است. این شرکت نیز یکی ازشرکت ‌های معتبر برای سرمایه ‌گذاری است و به خاطر همین خیلی از افراد در این شرکت سهام خریدند زیرا به گفته سهامداران این شرکت سود سهام را در زمان تعیین شده پرداخت می کند و بسیار خوش قول هستند چرا که خیلی از شرکت های بزرگ و معتبر هنوز هم در واریز کردن سود سهام برای سهامدارن بد قولی کرده و زمان آن را زیاد تر از زمان تعیین شده می کنند که این موضوع باعث نا رضایتی خیلی از سهام داران می شود.

اهمیت سود تقسیمی و کاربردهای آن

همان طور که گفته شد سود بسیار مهم است و وظیفه بقای مجموعه را به عهده دارد. در حقیقت حتی تعیین کردن مقدار سود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و تجزیه و تحلیلی قوی می طلبد. تعیین کردن سود کار راحتی نیست چون در بعضی از مواقع اعداد و ارقام با هم تطابق ندارد و اصلا مثل هم نیست و در این موارد پیدا کردن نقطه تفاوت ان ها به راستی نیازمند بررسی مجدد و طولانی می باشد.

برای جلوگیری از به وجود امدن چنین باگ بزرگی، راه کار های مختلفی وجود دارد که یکی از ان ها این است که رقم سود را به شکلی استاندارد سازی کنیم که به مبلغ سود هر سهم تبدیل شود. سود تقسیمی نقش بسیار پر رنگی را در معاملات بازی خواهد کرد. از همین رو الزام به استفاده از ان در بسیاری از حوزه های مختلف در رابطه با بازار های مالی در سراسر جهان توصیه شده است زیرا دقت ان بسیار بالاست و در خیلی از مسائل می تواند راه گشا باشد.

در این رابطه بررسی های زیادی انجام شده است که تمامی این موارد را جمع بندی کرده ایم و موارد مهم ان را برای شما عزیزان بیان می کنیم: مورد اول این است که مشخص کردن بازه برای تعیین و بررسی قیمت هر سهم را اولویت قرار دهیم. در این جا معامله گران و تحلیل گران حوزه های مالی از جمله بورس با اعمال برخی از روابط ریاضی مانند ضرب کردن سود تقسیمی در رقم P/E، برای بالا و پایین کردن قیمت هر برگ سهم استفاده می شود.

این دو عدد بسیار مهم هستند و از همین رو بسیار مورد توجه معامله گران، استفاده می گردد و نه تنها در بازار های مالی متعدد بلکه در بورس اوراق بهادار نیز برای استاندارد سازی قیمت ها از ان بهره می گیرند. لازم به ذکر است که سود تقسیمی در نوسانات قیمت سهام بسیار تاثیر گذار است. باید بدانید که تحلیل سود تقسیمی در گذشته در تحلیل های اینده انان بسیار با اهمیت است و با توجه به انان می توانند روند اینده بازار های مالی را حدس بزنند.

بررسی کردن میزان پوششی که بر اثر سود ایجاد می شود و مشخص کردن این که توانایی سود سهام وجود دارد یا خیر. در واقع برای مشخص کردن این که ایا توان پرداخت سهم به صورت درست وجود یا خیر، مبلغ سود تقسیمی بسیار مهم است. البته دیگر فاکتور ها نیز در تعیین این مبلغ موثر بوده اند و ما باید ان ها را نیز مد نظر داشته باشیم. البته باید بدانید که حتما لازم است سود وجود داشته باشد تا بتوان سود تقسیمی نیز در پی ان داشته باشیم.

با استفاده از سود تقسیمی می توان وضعیت شرکت و مجموعه مدیریتی را هم قابل پیش بینی دانست. میزان سود تقسیمی در مقابل سود سهام بسیار قابل درک تر و اسان تر است و برای همین برای مقایسه عملکرد شرکت ها و مجموعه ها از ان استفاده می شود. البته می دانیم که جریان های نقدی برای بررسی شرکت ها بسیار ضروری است اما مشخص شده است که سود تقسیمی تمامی فاکتور ها را دارا می باشد و به نفع ماست که از ان استفاده کنیم.

قدرت سود اوری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ما باید بدانیم که دقیقا ساز و کار ان به چه شکل است. به صورت کلی زمانی که ما متوسط سود یک شرکت را به بهترین شکل تخمین بزنیم که در زمان های پیش رو جواب دهد و به درستی عمل کند را قدرت سود اوری می گوییم.

سوالات متداول در مورد سود تقسیمی

  1. سود تقسیمی در چه مدت زمانی به سهامداران پرداخت می‌شود؟

    سود تقسیمی نسبت به شرکت مورد نظر حدود 8 الی 12 ماه طول می‌کشد تا به حساب سهامداران واریز شود.

  2. آیا سهامدار می توانند سود سهام خود را به صورت نقدی دریافت نکند؟

    سهامدار می تواند به جای این که سود سهام خود را نقدی دریافت کند به ازای قیمت سود در آن شرکت سهام بخرد.

  3. آیا می توان در هر شرکتی سرمایه‌گذاری کرد؟

    اکثر شرکت‌ها سود دهی خیلی کمی دارند و یا در مدت زمان تعیین شده سود را به سهامداران پرداخت نمی‌کند بنا به این دلیل بهتر است که افراد در شرکت های معتبر سرمایه گذاری کنند.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago