معرفی نمادهای بازار سرمایه

نماد وتجارت (بانک تجارت) در بورس ایران برای سرمایه گذاری مناسب است؟

نماد وتجارت بانک تجارت در سال 1358 با ادغام 11 بانک و صندوق سرمایه گذاری داخلی و بین المللی به وجود آمد. این بانک با بیش از 40 سال سابقه، تأثیر چشمگیر و بسزایی در رشد مالی و اقتصادی کشور ایران داشته است. این بانک توانسته در طول این سال ها در زمینه نوآوری و ارائه تازه ترین خدمات به مشتریان همواره سرآمد بانک های دیگر باشد.

برسی نماد در بازار بورس

بانک تجارت توانست در سال 1388 سهام خود را با نماد وتجارت در بورس اوراق بهادار تهران به ثبت برساند و با تحقیقات و تحلیل های صورت گرفته و ایجاد استراتژی های گوناگون و مؤثر، توسط متخصصانی که به کار گرفت، خیلی زود خود را به صدر جدول خرید و فروش سهام در بازار بورس برساند.

هیأت مدیران و معاونان بانک تجارت

هیأت مدیران بانک تجارت تشکیل یافته از 5 عضو است:

  1. آقای رضا دولت آبادی با سمت مدیر عامل و عضو هیأت مدیره. عضو هیأت مدیره شرکت های لیزینگ ایران، پارس مینو، تدبیرگران، رسا، و شرکت سرمایه گذاری ملی ایران.
  2. آقای امیر مسعود رزازان با سمت رئیس هیأت مدیره. معاون اداره حسابگری و استاد دانشگاه های معتبر ایران در رشته های مالی و اقتصادی.
  3. آقای علی کی لانی با سمت نایب رئیس هیأت مدیره. معاون مدیرعامل در امور نظارتی، امور استان ها، و امور برنامه ریزی دولت، معاون اجرایی مدیریت شعب بانک تجارت در استان های فارس و مازندران.
  4. آقای عباس اشرف نژاد با سمت عضو هیأت مدیره. مدیر شعب بانک تجارت در استان زنجان و رئیس واحد ارزی ارومیه.
  5. آقای مرتضی ترک تبریزی با سمت عضو هیأت مدیره. سابقه مدیریت در حوزه های مختلف در بانک ملت و مدرس دانشگاه.

هیأت معاونان بانک تجارت که در سطح بعدی، از مهمترین سطوح در ساختار سازمانی بانک تجارت محسوب می شوند، نیز به ترتیب ذیل هستند:

  1. آقای سید محمود احمدی با سمت معاون فناوری و اطلاعات
  2. آقای مهدی گودرزی با سمت معاون بین الملل
  3. آقای هیبت اله سمیع با سمت معاون سازمان
  4. آقای حمیدرضا شریفیان با سمت معاون راهبری بازار و توسعه کسب و کار
  5. آقای کیان ایلکا با سمت معاون سرمایه های انسانی
  6. آقای عباس ابراهیمی با سمت معاون سرمایه گذاری

سهامداران بانک تجارت

بانک تجارت با نماد وتجارت به عنوان یکی از بانک های دولتی، در ابتدا با سهام بانک های داخلی و خارجی شروع به شکل گیری کرد. این بانک ها عبارتند از:

  1. بانک ایران و انگلیس
  2. بانک بین المللی ایران و ژاپن
  3. بانک تجارتی ایران و هلند
  4. بانک ایران و خاورمیانه
  5. صندوق اعتبارات ایران
  6. بانک بازرگانی ایران
  7. بانک ایرانشهر
  8. بانک صنایع ایران
  9. بانک شهریار
  10. بانک ایرانیان و کار
  11. بانک ایران و روس

بانک تجارت در طول زمان خود را به عنوان بانک دولتی در ایران به بانکی بی رقیب تبدیل کرد و در این مدت سهامداران دیگری نیز به جمع سهامداران قبلی اضافه شدند. سهامداران اصلی بانک تجارت بدین شرح می باشند:

  1. سهام عدالت با 31،4% سهام
  2. دولت جمهوری اسلامی ایران با 17% سهام
  3. شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین با 7،64% سهام
  4. سازمان خصوصی سازی با 4،99% سهام
  5. شرکت خدمات پشتیبانی مهر با 2،32% سهام

شرکت های زیرمجموعه بانک تجارت

  1. شرکت کارگزاری بانک تجارت: در سال 1373، کار خود را در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز نمود و به عنوان یکی از شرکت های تابعه بانک تجارت، به امور مالی و اقتصادی و امور مربوط به سهام و نماد وتجارت و سهامداران می پردازد. https://bt-broker.com
  2. شرکت تدبیر فردای امید: در سال 1390 با سرمایه کارکنان بازنشسته بانک تجارت و زیر نظر این بانک به ثبت رسید و در راستای سرمایه گذاری بر اهداف پربازده کار خود را آغاز کرد. این شرکت در مدت کوتاهی توانست سرمایه خود را افزایش و بسیاری از کارکنان و بازنشستگان بانک تجارت را تحت پوشش سهام خود قرار دهد. http://www.tfod.ir
  3. شرکت توسعه ارتباطات الکترونیک تجارت ایرانیان (تاتا): در سال 1394 به ثبت رسید و در مدت 5 سال تا سال 1398 توانست با به کار گیری 243 نفر نیروی متخصص، بخش فناوری اطلاعات بانک تجارت را به صورت عمده پوشش دهد. https://tiddev.com
  4. شرکت زیرساخت فناوری تجارت ایرانیان (زفتا): به عنوان یکی از شرکت های تابعه بانک تجارت کار خود را از سال 1387 آغاز کرد و فعالیت خود را در زمینه سخت افزار و نرم افزار، فناوری اطلاعات و انفورماتیک و امور مرتبط گسترش داد. https://zafta.ir
  5. شرکت سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت: به عنوان یکی از شرکت های تابعه بانک تجارت از سال 1385 با بیش از بیست سال سابقه در حوزه امور ساخت و ساز، طراحی و اجرای پروژه های مختلف فعالیت می کند. همچنین مشاوره در خصوص ایجاد و تأسیس مشاغل و کارخانجات از فعالیت های دیگر این مجموعه است. http://ticc.ir
  6. شرکت صرافی تجارت: از سال 1388 به انجام و پیگیری امور ارزی و مالی بانک تجارت در سطح بین الملل می پردازد و سعی این مجموعه بر آن بوده است تا با گسترش فعالیت های مالی در سطوح مختلف، بازدهی بالایی برای بانک تجارت داشته باشد. https://tejarat-exchange.com

ارزش سهام بانک تجارت (نماد وتجارت)

سهام و نماد وتجارت در بازار ارزشی بالغ بر 920،336،382،970،000 ریال دارد و حجم معاملات آن تا به این لحظه تا 1،722،893،934 ریال رسیده است. وتجارت در بازه قیمت بین 3،740 ريال تا 4،120 ريال معامله می شود. بانک تجارت با تعداد سهام بیش از 224 هزار میلیارد، یکی از نمادهای قدرتمند در بورس به شمار می رود و هرروز بین 3% تا 4% شاهد رشد قیمت است.ایران بورس پیشنهاد می دهد مقاله نحوه ارزش گذاری سهام را برای پیدا کردن ارزش ذاتی وتجارت را مطالعه بفرمایید.

میانگین حجم خرید و فروش سهام وتجارت در سه ماهه گذشته به بیش از 243 میلیون ریال رسیده و طبق آماری که خود بانک تجارت منتشر کرده است، تعداد روزهای بی معامله آن در 3 ماه گذشته فقط 2 روز بوده است که این خود در بین آمار سایر بانک ها در بازار بورس، امری بی سابقه است.

خرید و فروش سهام وتجارت

بانک تجارت (وتجارت) به منظور جلوگیری از رفت و آمد های غیرضروری، شلوغی صف ها و داشتن زمان کافی به کارمندان برای ارائه خدمات به مشتریان و صرفه جویی در زمان، اقدام به ایجاد کارگزاری نموده است که می توان از طریق آن خرید و فروش سهام وتجارت را به صورت آنلاین و در هر مکان و هر ساعت از شبانه روز انجام داد که از طریق سامانه امور سهام بانک تجارت به آدرس https://bt-broker.com/ انجام می شود.

مراجعات حضوری و غیر حضوری برای خرید یا فروش سهام وتجارت با رعایت اصول و به همراه داشتن مدارکی صورت می پذیرد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم :

  1. مراجعه حضوری: مدارکی که برای خرید و فروش سهام وتجارت مورد نیاز است، اصل مدارک شناسایی و اصل آخرین اوراق گواهی نقل و انتقال سهام می باشد. دفاتر کارگزاری انحصاری بانک تجارت برای خرید یا فروش سهام وتجارت در شهرهای مختلف شعبه دارند.
  2. مراجعه غیرحضوری: کپی یا اسکن مدارک شناسایی، اصل آخرین اوراق گواهی نقل و انتقال سهام، فرم توافق نامه معاملات اینترنتی (برای گرفتن این فرم می توانید به سایت http://www.bt-broker.com/ مراجعه و با انتخاب گزینه توافق نامه جدید براي مشتریان حقيقی، فرم را دانلود و پر کنید،). پس از طی کردن روند فعالسازی به شما نام کاربری و رمز عبوری داده می شود که با استفاده از آن ها می توانید وارد سامانه شوید و درخواست خرید الکترونیکی سهام خود را انجام دهید.

برای ثبت نام در سامانه کارگزاری بانک تجارت و دریافت نام کاربردی و رمز عبور می بایست ابتدا مبلغی پرداخت کنید که طی ثبت نام به شما اعلام می شود. می توانید با مراجعه به وبسایت کارگزاری بانک تجارت، همه این مراحل را با راهنمایی که در خود سایت قرار داده شده، انجام دهید. با ثبت نام در کارگزاری بانک تجارت قادر خواهید بود تا از خدمات اضافه باشگاه مشتریان بانک تجارت نیز نهایت استفاده را ببرید.

وتجارت تحلیل

تحلیل های زیادی در مورد این سهم انجام می شود که همگی نشان از رشد آن در میان مدت می باشد. یکی از کارشناسان چنین نوشته است که احتمالا قیمت آن در کف احتمالی 290 تا 310 خواهد نشست و پس از آن پتانسیل رشد خوبی تا قیمت 1600 خواهد داشت. البته باید در نظر گرفت که این رشد میان مدت می باشد. این کارشناس به آن دسته از افرادی که سهام این بانک را دارند توصیه کرد که در قیمت 320 اقدام به کم کردن میانگین کنند. مقاومت آن در اعداد 380 تا 440 دیده می شود که هدف بعدی آن 700 تومان می باشد.

وتجارت یا وبصادر

همیشه بین طرفداران سهام بانکی این سوال وجود دارد که کدام یک از بین این دو را بخرند. البته نمی توان به طور قاطع گفت که کدام یک از آنها نسبت به دیگری برتری دارد. همانطور که می دانید این دو سهم از بهترین سهم های موجود در بازار سرمایه می باشد که مدت زیادی است در بازار ایران فعالیت می کند. هر دو تقریبا در کف قیمتی خود قرار گرفته اند و مستعد رشد می باشند. برخی می گویند که از لحاظ تکنیکالی وضعیت نمادهای بانکی بسیار خوب می باشد و در چند وقت اخیر حباب ناشی از قیمت های بالای آنها خالی شده است.

وتجارت تحلیل تکنیکال

هر چند که این نماد در حال حاضر به دلیل فاش شدن اطلاعات با اهمیت متوقف می باشد اما کارشناسان دست از تحلیل در مورد آن بر نمی دارند. در آخرین تحلیل یکی از کارشناسان چنین برآورد کرد که برخورد قیمت به مقاومت 370 قابل پیش بینی بود و پس از آن منطقه حمایتی روی 300 قرار می گیرد. این کارشناس بازار سرمایه اینطور می گوید که منطقه حمایتی بعدی آن روی عدد 300 خواهد بود و نباید این حمایت را از دست بدهد. چارت آن احتیاج به یک کندل سبز رنگ خوب و قوی دارد تا رشد خود را آغاز کند. در غیر این صورت احتمال دارد که حمایت های بعدی روی اعداد 280 و 260 باشد.  این کارشناس تحلیل مورد نظر را بر اساس ابرهای ایچیموکو انجام داده است که یکی از روش های خوب و معتبر تحلیل می باشد.

وتجارت تحلیل بنیادی

بانک تجارت توانایی بالایی در عرصه بانکداری دارد. این بانک یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین بانک های تجاری فعال در شبکه بانکی می باشد. کارشناسان می گویند که قیمت نماد این شرکت در بورس در دو ماه گذشته هیچ تغییری نکرده و متعادل پیش رفته است. زمانی که قیمت آن به مقاومتی رسیده توان عبور از آن را نداشته و دوباره به محدوده قیمت قبلی بازگشته است. اگر تحلیل بنیادی این سهم برای شما مهم نباشد، این سهم مستعد رشد خوبی از لحاظ تکنیکالی می باشد که در ناحیه مقاومتی خوبی قرار دارد. ناگفته نماند که این بانک در حال کم کردن زیان خود می باشد و هم اینکه افزایش قیمت ارز روی این سهم تاثیر زیادی دارد. عملکرد این بانک در دوازده ماهه گذشته در پایان اسفند 1398 انجام شد که طی آن درآمد کارمزدی به مبلغ 17719 میلیارد ریال تعیین شد که این میزان نسبت به سال قبل 58 درصد رشد را نشان می داد. همچنین پیش بینی می شود که با در نظر گرفت اهمیت این درآمدها به عنوان درآمدهای غیرمشاع، در سال کنونی انتظار داریم تا درآمدهای کارمزدی در سال جاری رشدی 25 درصدی را به خود ببیند.

آخرین قیمت وتجارت در بورس

این نماد پس از منفی های متعدد به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. این سهم در عدد 3000 ریال در حال معامله بود که بازه قیمت ان از 2850 آغاز و تا 3150 ریال وجود داشت. گفته می شد که در صورتی که مقاومت 3000 رو رد کند به دو مقاومت 280 و 260 خواهد رسید. این نماد دارای ارزشی بالای 671 میلیارد می باشد که 29 درصد سهام شناور دارد. میانگین حجم ماهانه آن تقریبا 75 میلیون می باشد و یکی از محبوب ترین سهم های بازار سرمایه محسوب می شود.

وتجارت تاریخ مجمع

بانک تجارت با انتشار اطلاعیه ای از عموم سهامداران، نمایندگان و وکلای قانوی آنها دعوت کرد تا در جلسه عمومی عادی سالیانه این بانک شرکت نماید. بر اساس این اطلاعیه، قرار بود این جلسه در اواخر ماه تیر برگزار شود اما به نیمه ماه مرداد انتقال یافت. این مجمع در خیابان آیت الله طالقانی، حد فاصل خیابان ولیعصر، حافظ و هتل انقلاب برگزار شد. این جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و در آن برخی از افراد با نصب اپلیکیشن همراه این بانک از چگونگی این جلسه اطلاع یافتند.  در این جلسه هیئت مدیره گزارش های متعددی را در مورد فعالیت بانک مورد نظر در طول یک سال اخیر ارائه کردند. همچنین ترازنامه، حساب سود و زیان، یادداشت های صورت های مالی و برخی از عملکردهای سال مالی گذشته را نیز بررسی و مورد مقایسه قرار دادند.

رشد بورس حباب یا واقعیت

وتجارت کدال

در آخرین گزارشی که از این بانک روی سایت کدال قرار گرفته است، آمده است که این اطلاعیه به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف می باشد. در این گزارش اطلاعاتی در مورد برگشت 2 سیت از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به بانک تجارت در تاریخ 3 آبان 99 انجام شده است. شما می توانید برای دسترسی به اطلاعیه های این بانک به سایت کدال مراجعه کنید و آنها را در اختیار داشته باشید و در تحلیل های خود استفاده کنید. در حال حاضر نماد این بانک متوقف می باشد و انتظار می رود که به زودی بازگشایی شود. 

راه های ارتباطی

  • آدرس شرکت کارگزاری بانک تجارت در تهران، خیابان نلسون ماندلا، بالاتر از اسفندیار، خیابان شهید رحیمی، پلاک 4، ساختمان کارگزاری، طبقه 1، واقع شده است. همچنین می توانید با شماره 02124853000 تماس بگیرید.
  • همچنین می توانید از طریق وبسایت بانک تجارت پیگیری امور سهام وتجارت را انجام دهید.
  • سایت بانک تجارت:
    https://www.tejaratbank.ir
  • سایت کارگزاری بانک تجارت:
    https://bt-broker.com
  • سامانه اطلاع رسانی سهام وتجارت:
    https://saham.tejaratbank.ir
  • کارگزاری بانک تجارت، اپلیکیشنی هم با نام دایان همراه برای استفاده راحت تر از خدمات آن طراحی کرده است که می توانید از طریق سایت بانک تجارت آن را دانلود کنید و همیشه در گوشی همراه خود پیگیر امور سهامتان باشید.

سوالات متداول در مورد نماد تجارت

  1. آیا وتجارت رشد می کند؟

    بیشتر سهامداران امیدوار هستند که این نماد نیز مانند سایر نمادهای دیگر رشد خود را آغاز کند و با توجه به اینکه در کف قیمتی خود قرار گرفته این دور از انتظار نخواهد بود.

  2. آخرین قیمت وتجارت چقدر است؟

    می توانیذ از طریق کارگزاری خود آخرین قیمت وتجارت را چک کنید.

  3. کانال تلگرامی وتجارت را از کجا بدست آوردم؟

    در این شبکه اجتماعی گروه های مختلفی با اسم این نماد فعالیت می کنند که معمولا تحلیل های فردی در آن یافت می شود.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago