آموزش فارکس

پیپ در فارکس چیست؟ مهم ترین نکاتی که باید در مورد pip در فارکس بدانید

پیپ، که مخفف درصد در نقطه است، یک واحد اندازه گیری است که در معاملات فارکس برای نشان دادن کوچکترین حرکت قیمت برای یک جفت ارز استفاده می شود. در اکثر جفت ارزها، یک پیپ برابر با 0.0001 واحد است. برای مثال، اگر جفت EUR/USD از 1.1200 به 1.1205 حرکت کند، قیمت 5 پیپ افزایش یافته است. در معاملات فارکس، از پیپ ها برای تعیین کمیت سود و زیان استفاده می شود و نقش مهمی در تصمیم گیری رویکرد مدیریت ریسک معامله گر دارد.

پیپ در فارکس چیست؟

در این مقاله شما را با واژه پیپ در فارکس آشنا خواهیم کرد، واژگان خاصی هستند که گاهی برخی از آن ها برای ساده ترین کارها در بازار های مالی به کار برده می شوند که یکی از این واژه ها در فرهنگ لغت فارکسی واژه پیپ می باشد. این واژه که در واقع از پایه ترین مفاهیم در بازار مالی جهانی به شمار می رود و زمانی به کار برده می شود که معامله گرانی در بازار جهانی به معامله می پردازند، برای آن که سود و یا ضرر خود را در معامله بیان کنند واژه پیپ را به کار می گیرند.

یکی از مهم ترین مواردی که در بازار فارکس، ارزها و یا سایر ابزار های دیگر باید به آن توجه کرد نحوه محاسبه سود و ضرر خود در تجارت این بازار است و باید به این موضوع توجه داشت که با کمک پیپ است که می توان تمامی سود و زیان های کسب شده را اندازه گیری کرد پس برای آن که بدانید دقیقا پیپ در چه جایگاهی از بازار مالی قرار گرفته است باید ارزش هر پیپ را در فارکس بررسی و محاسبه کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم واژه پیپ در فارکس، ویژگی ها و نحوه محاسبه نمودن آن بیشتر آشنا کنیم.

  • در انتهای این مقاله پیشنهاد می کنیم از مقاله بهترین استراتژی فارکس نیز بازدید به عمل آورید تا بتوانید به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست یابید.

پیپ در فارکس چیست؟

بازار فارکس نوعی بازار جهانی بوده که در آن جفت ارز ها مورد معامله قرار می گیرد و برای آن که سودی که از معامله این جفت ارز ها حاصل می شود را محاسبه و اندازه گیری کرد از معیاری به نام پیپ استفاده می شود. واژه پیپ با به عبارتی Pip که در واقع مخفف عبارت Point In Percentage می باشد به معنای کوچک ترین واحد نرخ ارز در بازار های بزرگ مالی همچون فارکس می باشد که به واسطه آن سود و زیان در این بازارها محاسبه خواهد شد و این معیار در میان تمامی معامله گران در بازارهای مالی به کار برده می شود. پیپ معیاری است که بر اساس آن میزان تغییر قیمت جفت ارز ها اندازه گیری و مشخص خواهد شد پس یادگیری و مفهوم آن از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که نتوانید به خوبی آن را آموزش ببینید قطعا با مشکلات مختلفی چون ناتوانی در تنظیم درست حد سود و ضرر و یا عدم محاسبه میزان سود بر حسب پیپ و … مواجه خواهید شد.

همان طور که اشاره کردیم معیار اندازه گیری قیمت جفت ارزها در بازار فارکس پیپ می باشد به این صورت که یک ده هزارم قیمت جفت ارز معادل یک پیپ است به گونه ای که به عدد چهارم بعد از ممیز پیپ گفته می شود به عنوان مثال تصور کنید قیمت در حال حاضر جفت ارز EUR/CAD عدد 1.2541 باشد اما پس از گذشت مدتی مثلا گذشت چند ساعت قیمت آن به عدد 1.2549 تغییر پیدا کند آنگاه با توجه به عدد چهارم بعد از ممیز که از 1 به عدد 9 تغییر پیدا کرده است و مشخص کننده میزان پیپ است متوجه خواهیم شد در این بین 8 پیپ افزایش پیدا کرده است. ارزش پولی هر پیپ در فارکس تحت تاثیر سه عامل مختلف نرخ ارز، جفت ارز در حال معامله و مقدار معامله نیز می باشد.

در بازار فارکس به عنوان یک شخص معامله گر برای آن که بتوانید سود و ضرر حاصل از معاملات را به خوبی محاسبه نمایید باید با معیار فارکس و همچنین نحوه سود و ضرر این معیار به خوبی نیز آشنایی داشته باشید. خوب است بدانید که آموزش پیپ در فارکس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که ارزش این معیار بر ریسک معاملاتی بسیار تاثیر گذار است به عبارتی در صورتی که یک معامله گر نتواند به درستی ارزش یک پیپ را حساب کند آنگاه قادر نخواهد بود اندازه مناسب و ایده آل پوزیشن معاملاتی را تخمین بزند و در نهایت ضرر و زیان شخص معامله گر را به همراه خواهد داشت.

ویژگی های پیپ در فارکس

پیپ در معاملات فارکس یکی از مفاهیم اصلی و اولیه بازار به شمار می رود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا شما در هر معامله برای کسب سود از پیپ ها استفاده می کنید و در این بین ممکن است محاسبه و بیان سود و ضرر بر اساس قیمت ها دشوار و گیج کننده باشد زیرا مقدار دلار از دست رفته یا کسب شده به عوامل مختلف بسیاری بستگی دارد. در تجارت فارکس ممکن است با حرکتی بزرگ سود کمی را به دست آورد و اما بلعکس با یک تغییر کوچک سود کلانی را کسب کرد و هر دوی این موارد با دلار اندازه گیری می شوند بنابراین برای بررسی کیفی سود معاملات پیپ ها تنها روش قابل اعتماد به شمار می روند. ییپ در واقع زبان مشترک بین معامله گران در بازار برای درک میزان حرکت قیمت ها می باشد و یادگیری و درک آن برای هر معامله گری در بازار فارکس واجب و امری ضروری به شمار می رود.

محاسبه پیپ در فارکس

پیپ از جمله کلماتی است که در هر تجارت فارکس ممکن است با آن رو به رو شوید به همین منظور درک پیپ در فارکس و نحوه محاسبه آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است با این وجود معامله گران بسیاری را می توان یافت که در رابطه با مفهوم پیپ و چگونگی محاسبات آن هیچگونه دانش و اطلاعاتی ندارند و این باعث می شود بار زیادی بر دوش عملکرد تجاری آن ها قرار بگیرد، به همین منظور در ادامه شما را با نحوه محاسبه ارزش آن در فارکس آشنا خواهیم کرد.

گام به گام محاسبه ارزش پیپ در معاملات

Time Needed : 01 minutes

گام به گام محاسبه ارزش پیپ در معاملات

  1. جفت ارز را تعیین کنید

    شناسایی جفت ارزی که معامله می کنید، مانند EUR/USD، USD/JPY و غیره، اولین قدم است.

  2. اندازه لات را شناسایی کنید

    اندازه لات نشان دهنده تعداد واحدهای ارز پایه معامله شده است. به عنوان مثال، اندازه لات استاندارد شامل 100000 واحد، اندازه لات کوچک شامل 10000 واحد و اندازه لات میکرو شامل 1000 واحد است.

  3. مقدار هر پیپ را محاسبه کنید

    برای تعیین ارزش هر پیپ، اندازه لات را در ارزش پیپ جفت ارز ضرب کنید. ارزش پیپ برای اکثر جفت ارزها 0.0001 دلار است. با استفاده از اندازه لات استاندارد 100000 واحد، ارزش هر پیپ 100000 * 0.0001 = 10 USD خواهد بود.

  4. تبدیل به ارز پایه حساب

    اگر ارز پایه حساب USD نیست، ارزش هر پیپ باید به ارز پایه حساب تبدیل شود. می توان با تقسیم ارزش هر پیپ بر نرخ مبادله ارز در برابر دلار آمریکا انجام داد.

  5. نتیجه را گرد کنید

    در نهایت، بسته به پلتفرم معاملاتی و ترجیح شخصی خود، می‌توانید نتیجه را به نزدیک‌ترین عدد کامل یا به نزدیک‌ترین نقطه اعشار گرد کنید.

مثالی برای محاسبه پیپ

فرض کنید یک معامله گر فارکس 10000 واحد EUR/USD را با قیمت 1.1200 در هر واحد خریداری می کند. پس از چند ساعت، قیمت جفت ارز به 1.1205 افزایش می یابد. معامله گر تصمیم می گیرد موقعیت خود را ببندد و 10000 واحد را با قیمت جدید بفروشد. تفاوت بین قیمت خرید و فروش 0.0005 یا 5 پیپ است. معامله گر 50 دلار سود کسب کرد که می توان آن را به شرح زیر تعیین کرد:

10000 واحد * 0.0005 (تغییر قیمت بر حسب پیپ) * 1 دلار/پیپ = 50 دلار

در این مثال، معامله گر با خرید و فروش 10000 واحد از جفت ارز EUR/USD، پنجاه دلار سود کسب کرد و سود با استفاده از مقادیر پیپ محاسبه شد.

به طور معمول اکثر جفت ارزهایی که در دنیا معامله می شوند با دلار مشخص می شوند، پس اگر حساب شما بر حسب دلار باشد و این دلار در قسمت دوم یا به عبارتی راست جفت ارز قرار بگیرد آنگاه ارزش پیپ ثابت و تغییری نخواهد کرد و به این صورت است که یک دلار به ازای هر مینی لات برابر با ده هزار واحد ارزش ارز است، 10 دلار به ازای هر لات در فارکس استاندارد برابر صد هزار واحد ارزش ارز است، 0.10 دلار به ازای هر میکرو لات برابر با هزار واحد ارزش ارز می باشد. توجه داشته باشید این مقادیر پیپ در صورتی که دلار آمریکا در قسمت دوم هر جفت ارز قرار بگیرد اعمال خواهد شد و در صورتی که دلار در قسمت دوم جفت ارز قرار نگرفته باشد آنگاه مقدار پیپ گفته شده با تقسیم بر نرخ مشخص خواهد شد.

در چند سال اخیر بسیاری از بروکر ها اقدام به نمایش نرخ ارز با ۵ رقم اعشار کرده در چنین حالتی به آخرین رقم نرخ ارز پیپت گفته می‌ شود. بنابراین هر پیپت در فارکس برابر است با یک دهم پیپ و به عنوان پنجمین رقم اعشار به جز جفت ارز ین و دلار نظر گرفته می ‌شود به عنوان مثال در جفت ارز یورو و دلار اگر قیمت ۱۰۲۰۶۸۵ به ۱.۲۰۶۸۶ افزایش پیدا کند این حرکت ۰.۰۰۰۰۱ دلار یا یک پیپت تغییر داشته است. در چنین شرایطی اگر یک کارگزار نرخ ارز را با پیپت نشان دهد جای نگرانی نیست چرا که در هنگام محاسبه سود و زیان بر اساس پیپ محاسبه می شود به این دلیل که پیپت استاندارد شناخته شده ای برای بررسی ارزش معاملات نمی باشد.

دو نوع کارگزاری در فارکس که وجود دارد که به عنوان بروکر های چهار رقمی و بروکر های پنج رقمی به شمار می روند و نحوه محاسبه پیپ در آن ها به صورت زیر است:

  • بروکر های چهار رقمی:

بروکر های چهار رقمی، کارگزاری هایی قدیمی هستند که تغییر ارزش نرخ ارز را برای مبادلات تا چهار رقم اعشار یعنی همان پیپ نشان می دهند. به عنوان مثال در جفت ارز یورو و دلار نرخ جفت ارز ۱.۵۳۶۲ می باشد که در این نرخ به نمایش درآمده آخرین عدد سمت راست نشان دهنده پیپ می باشد. در صورتی که در جفت ارز دلار و ین ۱۰۰.۱۲ دومین رقم سمت راست آن نشانگر پیپ است.

  • بروکر های پنج رقمی

بروکر های پنج رقمی کارگزاری هایی هستند که تغییرات قیمت را تا پنج رقم اعشار پوشش می دهند. در این حالت پنجمین رقم اعشار پیپت یا پونت می باشد و چهارمین رقم نیز بیانگر پیپ است. به عنوان مثال در یورو و دلار قیمت ۱.۲۵۶۹۹ می باشد که عدد اعشاری ۹ معرف پیپت و ۹ نشانگر پیپ می باشد. همچنین در جفت ارز دلار و ین سومین رقم اعشار نشان دهنده پیپت می باشد بنابراین یک پیپ برابر با ۱۰ پیپت یا پونت است.

ماشین حساب محاسبه پیپ

یک ماشین حساب پیپ به معامله گران فارکس کمک می کند تا ارزش پیپ را بر حسب ارز پایه جفت ارزی که معامله می کنند، تعیین کنند. یک ماشین حساب پیپ به معامله گران این امکان را می دهد تا بر اساس اندازه موقعیت و حرکت پیپ جفت ارز، مقدار دقیق دلاری را که در هر معامله به دست می آورند یا از دست می دهند، تعیین کنند.

ماشین حساب محاسبه پیپ

به طور معمول، داده های زیر باید در یک ماشین حساب پیپ وارد شوند تا بتوان از آن استفاده کرد:

جفت ارز: جفت ارزهای مورد معامله، مانند USD/JPY یا EUR/USD.

اندازه معامله: اندازه معامله که بر حسب واحد پول پایه بیان می شود.

نرخ مبادله: نرخ مبادله فعلی بین دو ارز.

ارزش پیپ: ارزش پیپ جفت ارز، که معمولا برای اکثر جفت ها 0.0001 است.

پس از وارد کردن این اطلاعات در ماشین حساب پیپ، این ابزار ارزش یک پیپ واحد را در ارز مظنه محاسبه می کند و ارزش کل معامله را بر اساس تعداد پیپ هایی که جفت ارز جابه جا کرده است، ارائه می کند.

ماشین حساب های رایگان و کاربرپسند پیپ را می توان در اینترنت یافت. آنها ابزار ارزشمندی برای معامله گران فارکس هستند، زیرا معامله گران را قادر می سازند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد معاملات خود بگیرند و ریسک را به طور دقیق مدیریت کنند.

خوب است بدانید که ماشین حساب های مخصوصی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به محاسبه ارزش هر پیپ در فارکس پرداخت. با استفاده از ماشین حساب های فارکس شما می توانید با وارد کردن مواردی چون قیمت آغاز و پایان معاملات وارد شده در آن معامله به راحتی میزان پیپ سود یا زیان را محاسبه کنید. این ماشین حساب ها به شما کمک خواهند کرد تا هر گاه میزان سود یا زیان شما زیاد باشد به راحتی بتوانید ارزش هر پیپ در فارکس را محاسبه کنید.

استثنا در پیپ

در معاملات فارکس، استثنائاتی برای ارزش پیپ وجود دارد، زیرا ارزش می تواند بسته به جفت ارز و اندازه معامله متفاوت باشد. موارد زیر استثناهایی هستند که باید در نظر گرفته شوند:

جفت ارز JPY: جفت هایی که از ین ژاپن (JPY) به عنوان ارز مظنه استفاده می کنند، ارزش پیپ 0.01 به جای 0.0001 دارند، زیرا ین ارز بسیار کمتری نسبت به سایر ارزهای اصلی است. به عنوان مثال، اگر جفت ارز USD/JPY از 109.50 به 109.55 حرکت کند، حرکت 5 پیپ رخ می دهد.

برخی از کارگزاران فارکس از قیمت گذاری پیپ کسری استفاده می کنند که شامل نقل قول قیمت یک جفت ارز با بیش از چهار رقم اعشار استاندارد است. این به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از نوسانات قیمتی کوچک‌تر سرمایه‌گذاری کنند، اما ارزش پیپ را نیز کاهش می‌دهد.

ارزش پیپ همچنین می تواند بر اساس اندازه معامله متفاوت باشد، زیرا اندازه لات تعداد واحدهای ارز پایه مورد معامله را تعیین می کند. به عنوان مثال، یک معامله شامل 100000 واحد از جفت ارز EUR/USD دارای ارزش پیپ متفاوتی نسبت به معامله ای است که شامل 10000 واحد از همان جفت ارز است.

جفت ارز متقابل: هنگام معامله جفت ارز متقابل، ارزش پیپ به نرخ مبادله بین دو ارز درگیر بستگی دارد و ممکن است با ارزش پیپ استاندارد 0.0001 متفاوت باشد.

قبل از ورود به معامله، درک ارزش پیپ در معاملات فارکس و بررسی شرایط و ضوابط خاص هر معامله و همچنین ارزش پیپ ضروری است.

نماد معامله ین ژاپن در برابر دلار آمریکا که به صورت جفت ارز USD/JPY می باشد به صورت سه عدد صحیح و دو رقم اعشار نشان داده می شود بنابراین در ین ژاپن واحد تغییرات به دلیل ارزش ذاتی آن صد ینی خواهد بود پس جفت ارزهایی که ارزهای آن ها پیرو ین ژاپن است پیپ به عنوان رقم دوم بعد از اعشار مشخص خواهد شد.

ارزش پیپ در فارکس

در تجارت فارکس ممکن است محاسبه ارزش هر پیپ مسئله دشوار و گیج کننده به نظر برسد و همان طور که در قبل گفتیم پیپ واحدی است که با آن تغییرات ارز را اندازه گیری می کنند و در بیشتر جفت ارز ها به عنوان چهارمین رقم اعشار شناخته می شود اما بیشتر بروکر ها قیمت پیپ کسری را ارائه می دهند و در این حالت شما باید رقم اعشار پنجم را که مشخص کننده نیم پیپ است در نظر بگیرید.

تغییرات پیپ و یا میزان سود یا ضرر در یک معامله به ارزی که با آن افتتاح حساب کرده اید و جفت ارز مود معامله بستگی خواهد داشت، توجه داشته باشید که ارزش پیپ از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که ریسک را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که ارزش پیپ را به خوبی درک نکرده باشید در این صورت قادر نخواهید بود یک پوزیشن ایده آل فارکس را برای معاملات خود به صورت دقیق محاسبه کنید و در این صورت میزان ریسک در معامله شما یا خیلی کم و یا بیش از حد خواهد بود. توجه داشته باشید جفت ارز مورد معامله، حجم معاملات و نرخ ارز در زمان معامله از جمله مواردی هستند که بر ارزش پیپ موقعیت تأثیر می گذارد.

آموزش پیپ در فارکس

در صورتی که قصد سرمایه گذاری در بازار فارکس را دارید و تازه کار می باشید و به اصطلاحات این تجارت همچون پیپ آشنایی ندارید و یا نحوه محاسبه آن را نمی دانید می توانید با جست و جو در اینترنت و سایت های مربوطه همچون سایت ایران بورس iranbourse و یا مراجعه به یوتیوب علاوه بر یادگیری مطالب، فیلم های مربوط به آموزش و یادگیری فارکس یا پیپ در فارکس را مشاهده کرده و به خوبی آن ها را فرا گیرید.

کپی پیپ در فارکس

شاید تاکنون کلمه کپی پیپ به گوشتان خورده باشد و این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که این کلمه به چه معناست اما پیش از آن که بگوییم کپی پیپ چیست بهتر است شما را با مفهوم دیگری در فارکس که کپی تریدینگ یا به عبارتی Copy Traiding است آشنا کنیم که این امکان را برای کاربران بی تجربه و تازه واردی که قصد دارند تریدر های معامله گران حرفه ای را دنبال کنند فراهم خواهد کرد.

تصور کنید شخص معامله گری که در معاملات خود به صورت حرفه ای عمل کرده و هر بار میزان قابل توجهی سود را از معاملات خود کسب می کند حال معامله گری که تازه وارد بوده قصد دارد روش این معامله گر حرفه ای را دنبال کند و با تقلید از او تمام معاملاتی که فرد حرفه ای باز می کند را باز کند آنگاه این سوال ایجاد خواهد شد که آیا فرد مبتدی هم می تواند همانند معامله گر حرفه ای سود عالی کسب کند؟

به همین منظور بروکر ها به این افتادند که در میان خدمات خود قابلیتی به نام کپی تریدینگ را اضافه کنند تا افراد مبتدی امکان دسترسی به حساب های کاربران حرفه ای را داشته باشند و امروزه شاهد افزودن این قابلیت در بسیاری از بروکرها بوده ایم که به واسطه آن افراد مبتدی با کپی روش کار افراد حرفه ای معاملات با کیفیتی را در فارکس ارائه می دهند.

اما کپی پیپ Copy Pip یکی از پلتفرم های دسترسی به کپی تریدینگ است که با استفاده از آن می توان از تحلیل های بنیادین افراد حرفه ای استفاده کرد و البته این افراد هم از این طریق سود خواهند برد و هزینه سیگنال دریافت خواهد کرد.

مفهوم پیپ در فارکس

در معاملات بازار فارکس مقدار سود و ضرر هر جفت ارز با جفت ارز دیگر متفاوت است و به همین علت باید مفهوم واحدی وجود داشته باشد تا با استفاده از آن بتوان میزان سود تمام جفت ارزها در معاملات فارکس را بیان کرد و این مفهوم را در فارکس با عنوان پیپ می شناسند، پس همان طور که در قبل هم گفتیم این واژه یک مفهوم بنیادی می باشد که توسط آن می توان تمامی سود و زیان های حاصل از هر جفت ارز در معاملات فارکس را به شیوه ای قابل فهم بیان کرد. پیپ در فارکس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا ارزش آن بر ریسک معاملاتی بسیار تاثیر گذار است و در صورتی که قادر نباشید ارزش یک پیپ را به خوبی محاسبه کنید آنگاه نمی توانید اندازه ایده آل پوزیشن معاملاتی را درست تخمین بزنید و این سبب ضرر و زیان بسیار معامله گر در بازار فارکس خواهد شد.

به طور کلی هر گاه به پیپ اشاره شود در واقع ارزش هر تغییر و میزان تغییر مورد نظر است، به عبارتی برای تمامی جفت ارز ها پیپ یک واحد استاندارد به شمار می رود اما با این تفاوت که در هر جفت ارزش خاص خود را دارد. امروزه در بروکر ها یا همان کارگزاری های فارکس اینگونه محاسبات به طور خودکار صورت می گیرد و نیازی به این نیست که کاربر به صورت دستی به حساب و کتاب بپردازد اما درک آن برای هر تریدری در این بازار مهم و بسیار ضروری تلقی می شود.

سود هر پیپ در فارکس

میزان سود و یا ضرر در بازار فارکس بر حسب مقدار پیپ مشخص خواهد شد و روش محاسبه آن به این صورت است که برای تمامی جفت ارزها به جز جفت ارزهایی که یک طرف آن ها JPY قرار دارد، اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 10000 می شود اما برای جفت ارزهایی که شامل JPY هستند اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 100 خواهد شد. در بازار فارکس هیچگاه نباید میزان سود را بر حسب دلار بیان کرد بلکه طرز صحیح آن سود بر حسب پیپ است زیرا میزان سود بسته به مقدار و حجم معامله شما خواهد بود اما مقدار پیپ همواره ثابت می باشد.

اگر چه ممکن است در بازار فارکس یک پیپ ارزش چندانی نداشته باشد اما در مواقعی که حجم و تغییرات مواجه شود آنگاه هر پیپ در این بازار بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود.

انواع حجم معامله (لات) در فارکس

به طور کلی سه نوع حجم معامله داریم و عبارت اند از:

  • استاندارد لات: این حجم معامله زمانی است که شما یک لات کامل یا به عبارتی 100000 واحد از یک جفت ارز را مورد معامله قرار می دهید. همچنین در این لات یک پیپ به اندازه ده دلار در فارکس می باشد یعنی شما به ازای تغییر یک پیپ قیمت به مقدار ۱۰ دلار سود یا ضرر خواهید کرد. این نوع لات معمولاً برای حساب های تجاری و حساب های بانکی استفاده می شود و برای شروع تجارت در این لات در فارکس شما نیاز به حداقل بیست و پنج هزار دلار سپرده اولیه در حساب خود دارید.
  • مینی لات: این حجم معامله زمانی است که شما یک دهم لات را که معادل 10000 واحد از یک جفت ارز است خریداری می کنید. در این لات هم پیپ به اندازه یک دلار تغییر قیمت خواهد داشت، از این رو شما با تغییر هر یک پیپ قیمت یک دلار سود یا ضرر می کنید. این لات یکی از محبوب ترین لات در فارکس برای معامله گران به خصوص تریدر های حرفه ای و معامله‌ گران تازه کار می باشد. چرا که سود و سرمایه در این لات با یکدیگر در تناسب هستند و از آن جایی که این نوع لات به علت حجم سنگینی که دارد کمتر تحت تاثیر نوسانات بازار قرار می ‌گیرد. از این رو به خوبی می توان به این لات اعتماد کرد. در این لات برای شروع نیاز به حداقل ۱۰۰ دلار سپرده اولیه دارد.
  • میکرو لات: این حجم معامله زمانی است که شما یک صدم لات را که معادل 1000 واحد از یک جفت ارز است خریداری می کنید. در واقع یک میکرو لات کوچک ترین واحد تجاری مورد استفاده در بازار فارکس می باشد در این لات هم با حدود یک هزار دلار و هر پیپ به اندازه ۱۰ سنت مورد معامله قرار می گیرد. این نوع لات معمولاً مورد استفاده کسانی قرار می ‌گیرد که تمایلی ندارند سرمایه زیادی را وارد بازار کند و یا این که سرمایه شان به اندازه مینی لات نمی شود.
  • نانو لات: نانو لات کوچک ترین واحد لات محسوب می شود و مقدار پیپ در آن به اندازه ‌ای کم می باشد که معمولا زیاد مورد توجه و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده می توان این طور بیان کرد که بیشترین لات که در فارکس مورد استفاده قرار می گیرد مینی لات و لات استاندارد می باشد. با این حال کم و بیش لات های دیگر هم نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما به مقدار خیلی کم تر قابل ذکر این است که برای استفاده از میکرو لات می توان با هر سرمایه و سپرده اولیه وارد بازار شد و هیچ محدود کننده ای در آن وجود ندارد. در نهایت مقاله سرمایه گذاری در فارکس در سال 2021 ، مقاله پیشنهادی سایت ایران بورس به شما می باشد.

فرق پیپ و پیپت در فارکس چیست؟

همان طور که در متن اشاره کردیم چهارمین رقم پس از اعشار معیار اندازه گیری پیپ خواهد بود. برخی از کارگزاری های فارکس یا به عبارتی بروکر ها مقدار پیپ را به بیشتر از چهار رقم اعشار می رسانند. پیپ یا Pipette به عدد آخر پس از اعشار نیز گفته می شود. به عبارت دیگر می توان گفت به کوچک ترین تغییراتی که در واحد پیپ رخ خواهد داد از آن به عنوان پیپت یاد می شود.

چگونه می توان به مقدار پیپ بیشتری در فارکس دست یافت؟

هر گاه بتوان در بازار فارکس پیپ بالاتری کسب کرد در واقع می توان گفت در این بازار سود بیشتری کسب شده است، پس برای آن که بتوان در بازار فارکس از ضرر ها جلوگیری کرده و سود بیشتری را به دست آورد باید معامله گر تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرد تا عملکرد بهتر و تحلیل های دقیق تری را ارائه دهد. در بازار فارکس استراتژی های بسیاری برای کسب سود موجود است که هر معامله گر بسته به مهارت و نقطه قوت خود در معامله آن را به کار می گیرد. به عنوان مثال اگر شخص بتواند نحوه حرکت نرخ جفت ارز ها در این بازار را تا حد قابل قبولی پیش بینی نماید آنگاه قادر خواهد بود معامله پر سودی را آغاز کند.

سوالات متداول

  1. پیپ چیست؟

    پیپ، که مخفف درصد در نقطه است، یک واحد اندازه گیری است که در معاملات فارکس برای نشان دادن کوچکترین حرکت قیمت برای یک جفت ارز استفاده می شود. در اکثر جفت ارزها، یک پیپ برابر با 0.0001 واحد است. برای مثال، اگر جفت EUR/USD از 1.1200 به 1.1205 حرکت کند، قیمت 5 پیپ افزایش یافته است. در معاملات فارکس، از پیپ ها برای تعیین کمیت سود و زیان استفاده می شود و نقش مهمی در تصمیم گیری رویکرد مدیریت ریسک معامله گر دارد.

  2. چرا پیپ در فارکس بسیار اهمیت دارد؟

    پیپ در فارکس بسیار مهم است زیرا در صورتی که نتوانید ارزش پیپ را به درستی محاسبه کنید آنگاه قادر نخواهید بود اندازه ایده آل پوزیشن های معاملاتی را درست تخمین زده در نتیجه دچار ضرر های فراوانی خواهید شد.

  3. کپی تریدینگ در فارکس چیست؟

    کپی تریدینگ آپشنی است که با استفاده از آن کاربران تازه وارد قادر خواهند بود تریدرهای معامله گران حرفه ای را دنبال کنند.

  4. تغییرات پیپ به چه چیزی بستگی خواهد داشت؟

    تغییرات پیپ و یا میزان سود یا ضرر در یک معامله به ارزی که با آن افتتاح حساب کرده اید و جفت ارز مود معامله بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago