آموزش بورس

امیدنامه بورس چیست و چه نقشی در بازارهای بورس و نمادها دارند؟

امیدنامه در بورس برای شرکت ها به کار برده می شود و شرکت ها قبل از وارد شدن به بورس موظف هستند اطلاعاتی در رابطه با عملکرد خود و شرکت در اختیار سازمان بورس بگذارند که این اطلاعات به صورت اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایه گذاری و یا شرکت ها در دسترس قرار گرفته است. در این مقاله شما را با این نماد های مختلف آشنا می کنیم. با ایران بورس همراه باشید.

امیدنامه چیست؟

امیدنامه صندوق سرمایه گذاری در واقع شامل تمام اطلاعات مربوط به یک شرکت که شامل خلاصه ای فعالیت شرکت یعنی همان چکیده و محل شرکت، تاریخ و شماره ثبت آن است و سپس به ترتیب باید به مقدمه و بعد معرفی شرکت، تاریخچه ‌ای از زمان تاسیس شرکت تا کنون و در مورد نوع فعالیت شرکت و همچنین اطلاعاتی در مورد سهامداران، مدیران و ساختار نیروی انسانی بپردازند.

مفهوم کلی آن

در واقع امیدنامه مانند دفترچه راهنمایی است که بعضی از شرکت‌ها آن را دارا هستند تا توضیحاتی در مورد فعالیتی که انجام می دهند را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند، هم چنین صندوق های سرمایه گذاری هم اطلاعاتی به همراه قوانین و مهر تایید و امضای سازمان بورس دارند که آن را به نام اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایه گذاری می ‌شناسیم.

در حقیقت شرکت ها و مجموعه های بزرگ با استفاده از ان می توانند فعالیت های خود را شفاف سازی کرده و در اختیار سهام داران خود و هم چنین معامله گران قرار دهد. ان ها با این کار می توانند که اعتماد تحلیل گران حوزه بورس و بازار های مالی را به خود جلب کرده و با همین کار سرمایه گذاران بیش تری را به شرکت خود راه دهند. زمانی که تمامی فعالیت های مجموعه قابل دسترس و شفاف باشد، فرد بهتر می تواند به ان اعتماد کرده و سرمایه خود را در ان جا سرمایه گذاری کند.

این مورد حتی می تواند به تامین کسری بودجه شرکت نیز کمک کند و عوامل ان با استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در مجموعه و هم چنین سازمان دهی هر چه بهتر انان می توانند شرکت را از مشکلات احتمالی مصون بدارند. البته این کار خللی در سود دهی به سهام داران ایجاد نخواهد کرد زیرا سرمایه گذاران نیز از این کار سود برده و به سرمایه شان اضافه خواهد شد.

امیدنامه چکاپا

سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در چکاپا را دارند باید حتما اطلاعاتی در رابطه با این نماد کسب کنند که این اطلاعات را می توانند از طریق بررسی امیدنامه چکاپا به دست آورند. در حقیقت این یکی از بهترین راه ها برای شروع یک سرمایه گذاری مطمئن است و بهتر است که کسانی که به تازگی وارد بورس می شوند و حتی کسانی که در این راه حرفه ای شدند نیز، از ان بهره بگیرند تا بتوانند معاملات بهتری را انجام دهند.

نماد چکاپا با نام شرکتی گروه صنایع کاغذ پارس در تاریخ سیزدهم آذر سال 1346  ثبت و در سال 49 فعالیت خود را آغاز کرد از موسسین این شرکت می توان  به بانک توسعه صنعتی، بانک اعتبارات صنعتی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان خدمات اجتماعی و غیره اشاره کرد.

سهامدار عمده چکاپا

سهامدار عمده این نماد در امیدنامه آن محمد جواد مقدم است و دو شرکت و ۵۴ شخص حقیقی و حقوقی هم در این لیست جای دارند این نماد در کارگزاری مفید پذیرش شده و از افتخارات سهام دار عمده آن می توان به انتخاب به عنوان کارآفرین نمونه استان قم در سال 84 85 89، انتخاب به عنوان صنعت گر برتر جوان کشور در سال 93، انتخاب به عنوان کار آفرین نمونه کشور در سال 89 و انتخاب به عنوان صادر کننده نمونه استان قم در سال های88 90، 91، 92، 93 اشاره کرد.

همان طور که اشاره شد 54 شخص حقیقی و حقوقی سهام این شرکت را دارند اما آیا تفاوت این دو را می دانید؟ ما در این جا توضیحاتی را برای مشخص شدن هر چه بیش تر تفاوت این دو بیان می کنیم تا شما عزیزان نیز درک بهتری از ان ها داشته باشید.

بهتر است در ابتدا از حقیقی ها شروع کنیم زیرا شما عزیزانی که این مطلب را می خوانید به احتمال زیاد در این دسته قرار می گیرید. حقیقی ها در اصل کسانی هستند که به صورت نرمال و استاندارد اقدام به خرید و یا فروش سهمی از یک شرکت مشخص می کنند و در واقع مانند افراد عادی این کار را در زمان های مقرر شده انجام می دهند. اما در ادامه حقوقی ها را نیز توضیح می دهیم.

حقوقی ها افرادی هستند که به صورت کلان و عمده سهام یک شرکت و یا مجموعه را می فروشند و با این کار تاثیر زیادی را بر بازار می گذارند و باعث می شوند که شرکت مورد نظر سود بسیار بالا و یا ضرر زیادی را متحمل شود. اما همان طور که می دانید هر فرد مجاز است که یک کد بورسی مختص خود داشته باشد پس با این حال چگونه می توانند چنین معاملات عظیمی را انجام دهند؟

در حقیقت اکثر حقوقی ها در بازار بورس و اوراق بهادار، سبد گردانی می کنند اما مفهوم سبد گردانی چیست؟ در حقیقت هر کسی که به تازگی وارد دنیای بورس می شود، طبیعتا اطلاعات کافی در این زمینه را ندارد و در این جاست که کار حقوقی ها شروع می شود. انان به شما توصیه می کنند که خرید و فروش هایتان را به دست انان بسپارید و انان این کار را برای شما انجام می دهند و در قبال ان از سرمایه شما در انتها مقداری سود را برداشت می کنند.

همین گونه که پیش برود، هر فرد حقوقی می تواند چندین سهام داشته باشد که با استفاده از ان ها می تواند به خرید و فروش سهام بپردازد. سبد گردانی سهام شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در ابتدا درصد سود طرفین از این معاملات در قالب یک توافق نامه امضا خواهد شد و در بیش تر موارد سبد گردان نیز در سود و ضرر مربوط سهیم خواهد بود.

پس اگر او کاری انجام دهد که سهام شما با افت مواجه شود، حقوق اون نیز به همان نسبت کاهش می یابد و به همین دلیل است که کسانی که خود خرید و فروش نمی کنند ترجیح می دهند این گونه افراد معاملات بورسی و مالی انان را انجام دهند. البته تصمیم نهایی در این باره با خود شما است چرا که هیچ کس نمی تواند برای دیگران تصمیم گیری کند و یک نسخه را برای همگان بپیچد.

امیدنامه دارا یکم

دارا یکم هم مانند همه ی نماد ها دارای امیدنامه مخصوص خود است، اگر به این اساسنامه نگاهی بیاندازیم می توانیم تمام اطلاعات مربوط با این نماد را به دست آوریم.

در امیدنامه صندوق دارا یکم اطلاعاتی از قبیل هدف تشکیل صندوق، موضوع و حدود فعالیت این صندوق که در رابطه با بانک های صادرات، بانک ملت و تجارت و دو بیمه اتکایی امین و بیمه البرز می باشد، دارایی ها، مدت فعالیت که نا محدود اعلام شده، محل صندوق که به صورت کامل با کد پستی و شماره ی تلفن ثبت شده، مبلغ اسمی هر واحد که 100000 ریال است، سایت صندوق، موسس با شناسه ملی، مدیر و متولی و بسیاری دیگر از اطلاعاتی که در این امیدنامه درج شده است.

امیدنامه صندوق استارز

استارز که نماد صندوق ستاره برتر است و به گفته ی مدیر عامل این شرکت این نماد بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری جسورانه ای است که تا کنون در فرابورس پذیره نویسی شده، در امیدنامه استارز مدت فعالیت صندوق ستاره برتر را 5 سال اعلام کردند.

شروع صندوق استارز از کجا بود؟

استارز با سرمایه ی 100 میلیارد آغاز به کار کرد، این نماد در حوزه هایی نظیر صنایع فناوری های مالی و فناورری اطلاعات در بازار پذیره نویسی شده، قیمت هر واحد سرمایه گذاری در این نماد 100000 تومان می باشد. مدیریت این سهام با مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین است، هر کد بورسی فقط اجازه ی خرید هزار تا 400 هزار واحد از این سهام را دارند.

نمونه امیدنامه

هر یک از آن ها باید استاندارد هایی داشته باشد که بتواند حداقل اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهد، در مورد این اطلاعات و نمونه امیدنامه در پایین بیشتر به شما توضیح می دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورس مقاله سهام شناور آزاد را نیز مطالعه کنید.

موارد الزامی

ابتدا مشخصاتی که باید روی جلد امیدنامه باشد که شامل:

1.باید تمام مشخصات مثل نام محل و تاریخ و شماره ثبت و شرکت و موضوع فعالیت

2.نام مشاور پذیرش یا بازرس

3.تاریخ ثبت و انقضا امیدنامه

اطلاعاتی که باید در صفحه اول امیدنامه باشد، شامل:

1.بیانیه های مسئولیت که خود شامل مهر تایید هیئت مدیره و بازرس است که گواهی می کند اطلاعات درج شده در امیدنامه صحت دارد.

2.بیانیه سلب دعاوی

اصطلاحات و کلمات کابردی

در مورد اصطلاحات و کلمات مختصر باید تعاریفی جهت راهنمایی ارائه شود

فهرستی کامل از فصل ها و سر فصل ها

چکیده ای از تمام اطلاعاتی که در آن فاش شده

سپس معرفی شرکت که شامل: تاریخچه، موضوع فعالیت، سرمایه و سهام داران، ساختار ها و تشکیلات، ارتباط با شرکت

فعالیت و عملیات: معرفی صنعت، راهبرد های شرکت، خدمات، اطلاعات فروش، قرداد های مهم شرکت و عوامل ریسک شرکت

و همچنین اطلاعات مالی شرکت، پذیرش در بورس و عرضه سهام

امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری

همان طور که در بالا هم گفتیم امیدنامه صندوق سرمایه گذاری در واقع شامل تمام اطلاعات مربوط به یک شرکت است، این امیدنامه شامل کلیه ی قوانین و تبصره هایی است که برای عملکرد صندوق ها تصویب شده.

چه چیزهایی در اساسنامه باید قید شود؟

در اساسنامه و امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری مواردی از قبیل: ارزش دارایی، کمترین و بیشترین میزان سهام های صندوق، حساب دریافتی ها و مخارج، ترکیب سهام ها، هزینه ها، رسیدگی به تخلفات، مراحل پذیره نویس و ابطال واحد سرمایه گذاری باید حتما نوشته شده باشد.

این اساسنامه باید در اختیار و دسترس همه ی مردم باشد تا بتوانند در زمینه سرمایه گذاری های خود بهترین تصمیم را بگیرند.

امیدنامه ها بورس

با تمام توضیحاتی که در این مقاله در مورد امیدنامه ها داده شد متوجه شدیم این ها بورس را برای سرمایه گذاران قابل اعتماد کرده است، بر این اساس امروزه بورس یکی از مسائلی است که اکثر ما باید حداقل شناخت کافی از آن را داشته باشیم.

راهنما و توضیحات

 توضیحات مختلف در مورد امیدنامه های نماد های مختلف به سرمایه گذار کمک می کند که بداند در چه جهتی با چه درصد ریسکی با شرکت یا نماد بورسی همکاری می کند مثلا در امیدنامه صندوق لوتوس پارسیان می توانید پیش بینی سود این نماد را هم مطالعه کنید.

ارتباط دارا یکم با بانک ها

مثلا در دارا یکم درج شده که حدود فعالیت این صندوق در رابطه با بانک ها و بیمه هاست، ولی اگر امیدنامه شستا یا امیدنامه اوراق سلف نفتی را مطالعه کنید متوجه می شوید که مربوط به شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی  و نفت و گاز و مشتقات نفتی است.

امیدنامه صندوق رشد سامان

صندوق رشد سامان با دیگر صندوق ها تفاوت هایی دارد چرا که این صندوق هر سه ماه به صورت منظم سود خود را پرداخت می کند بر خلاف دیگر صندوق ها که سودی ندارند و فقط سرمایه گذاران خود را از افزایش قیمت واحد های سرمایه گذاری بهره مند می کنند. در واقع صندوق رشد سامان از سال 98 تا کنون شش بار پرداخت سود داشته است.

امیدنامه صندوق یکم سامان نشان می دهد این نماد از سال 98 که قیمت هر واحد هجده هزار تومان بوده تا کنون پیشرفت بسیاری داشته در حال حاضر هر واحد از این سهام سی هزار تومان رشد کرده است.

سوالات متداول در مورد امیدنامه

  1. تفاوت اساسنامه و امیدنامه چیست ؟

    فرق اساسنامه و امیدنامه در این است که در واقع اساسنامه مانند سندی عمل می کند که به شرکت اعتبار می دهد ولی امیدنامه صرفا توضیحاتی در رابطه با خود شرکت را در اختیارمان قرار می دهد.

  2. امیدنامه فرابورس چیست ؟

    در واقع فرابورس شامل چند نماد است از جمله وسپهر، بپیوند، شاروم که هر کدام امیدنامه ی مختص خود را دارد.

  3. امیدنامه صندوق مدیر چه اطلاعاتی را شامل می شود؟

    در امیدنامه صندوق مدیر اطلاعاتی مثل نام صندوق، نماد، اطلاعات صندوق، تعداد واحد های سرمایه گذاری، مدارک ومستندات، مشخصات بازار گردانی، کارمزد معاملات و… مشاهده می شود.

  4. در امیدنامه صندوق نقش جهان مدت صندوق چقدراست و موضوع صندوق چیست؟

    از تاریخ ثبت به مدت دو سال قابل تمدید است و در ارتباط با سرمایه گذاری در سپرده های بانکی و کلیه ی اوراق بهادری که اجازه انتشار از طرف دولت یا بانک مرکزی را دارند است.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago