آموزش بورس

اوراق سلف نفتی چیست؟ برسی محدودیت ها و خرید و فروش اوراق سلف

در این مقاله می خواهیم به اوراق سلف که یک نوع قرارداد است بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ایران بورس باشید.

اوراق سلف نفتی

اوراق سلف یک نوع قرارداد است، این روز ها خبر های مختلفی در بازار کار از این قرارداد می شنویم باید بگوییم که این یک نوع قرارداد است که در آن عرضه کننده بخشی از دارایی پایه را به ازای مبلغ نقد مطابق با قرار داد سلف به فروش می رساند.

این نوع قرارداد به تازگی بسیار مورد استقبال و توجه مردم در ایران قرار گرفته است، به این گونه است که دولت برای تامین مالی و جبران کسری بودجه از روش های مختلفی استفاده می کند که اوراق سلف یکی از این روش ها است که در میان مردم بازاری و سرمایه داران بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

چند وقت قبل پایگاه خبری بیان کرده است که دولت قصد دارد سهام خود را در برخی از شرکت‌ های بزرگ و معبر به ‌فروش برساند تا از این طریق دولت بتواند کسری بودجه خود را تامین کند اما نکته جالب بین این خبر این است که چند وقت قبل پایگاه خبری بیان کرده است که دولت قصد دارد سهام خود را در برخی از شرکت‌ های بزرگ و معبر به ‌فروش برساند تا از این طریق دولت بتواند کسری بودجه خود را تامین کند اما نکته جالب بین این اخبار این است که خبر هایی حاکی از این که در رابطه با اوراق سلف نفتی که دولت قصد عرضه آن را دارد شنیده می شود.

اگر بخواهیم اوراق سلف را به زبانی ساده تر بیان کنیم به این صورت است که با استفاده از این قرارداد سلف شما وجه مورد نیاز برای تکمیل کالای خود را از مشتری می‌ گیرید و در آینده کالای تکمیل شده را در تاریخ قرارداد به او تحویل می‌دهید. به این گونه که کالا با قیمتی پایین‌ تر از قیمت نقدی به خریدار فروخته می شود که در این کار سود بسیار زیادی وجود دارد.

فروشنده و تولید کننده

فروشنده و یا حتی تولید کننده قرارداد سلف برای این که بتواند برای فروش و تولید خود برنامه‌ ریزی کند به این قرارداد روی می‌آورد، این قرارداد برای کسی که می خواهد با برنامه ریزی کارش را به جلو ببرد بسیار مهم است. با عقد قرارداد سلف خیال فروشنده راحت می شود که بعد از تولید محصول، خریداری برای آن وجود دارد و محصولش به فروش می رسد و از طرف دیگر مطمئن می‌ شود که با کسری بودجه مواجه نخواهد شد که این باعث ضرر به او نمی شود.

خریدار این قرارداد می‌تواند با خرید مواد مورد نیاز خود برای تولید و فروش آینده شرکت برنامه‌ریزی کافی را انجام دهد که این کار باعث می شود که در هزینه ها صرفه جویی شود. دیگر نگرانی بابت افزایش قیمت مواد مورد نظر خود را نخواهد داشت چرا که این مواد را خریداری کرده است و گران شدن مواد برای او ضرری نخواهد داشت، چرا که امروزه قیمت ها بسیار در نوسان است.

مخالفان عرضه اوراق سلف نفتی

در مورد عرضه اوراق سلف نفتی عده کثیری مخالفت خود را اعلام کردند و همین موضوع باعث شد که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه واکنش نشان دهد. وی در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که مجوز فروش اوراق سلف نفت اصلا وجود ندارد و با بررسی های انجام شده این جانب، می توانم قطع به یقین بگویم که چنین چیزی در بودجه سال جاری نیامده است و به دنبال ان هم در برنامه ششم توسعه از این موضوع حرفی به میان نیامده است.

با توجه به این موارد فروش اوراق سلف نفت کاری غیر قانونی به شمار می رود و کسانی که می خواهند این کار را انجام دهند باید عواقب ان را نیز بر عهده بگیرند. وی معتقد است که برای تامین کسری بودجه اقدامات دیگری نیز می توان انجام داد که یکی از ان ها این است که مجلس با قانون به این حوزه وارد شود.

در همین باب عضوی دیگر از کمیسیون اقتصادی مجلس به نام سید کاظم دلخوش اعلام داشت که روند کار بدین شکل کاری اشتباه است و اگر ما نفت را به قیمت حال حاضر پیش فروش کنیم و در دو سال اینده ان را بخواهیم به صورت ارزی ان را بخریم، چیزی جز ضرر و زیان نصیب ما نمی شود و دولت از حال حاضر نیز مقروض تر خواهد شد.

حمید رضا حاجی‌ بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در این باره واکنش خود و در پی ان مخالفت شدید خود را اعلام کرد و افزود: جلسات متعددی در این باره در حالی برگزاری است اما به دلیل این که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم، نمی توانیم ان را علنی کنیم و به محض این که به یک راه حل جامع برسیم، ان را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

عضوی دیگر از کمیسیون اقتصادی مجلس به نام مجتبی رضا خواه اذعان داشت که هر چه زود تر با لوایح مربوط به گشایش های اقتصادی تقدیم شود و مجلس نیز تمام تلاش خود را می کند که در این راستا مثبت عمل کند. او در ادامه گفت با فروش اوراق سلف نفتی ما به آیندگان خود خیانت کرده ایم و این از گشایشی برای ما به همراه نخواهد اورد و فقط بدهی دولت را افزایش خواهد داد و این کار نیازمند حجم بالایی از ارز است که در شرایط فعلی کشور در رابطه با تحریم ها، اصلا به صلاح مملکت نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هم مراتب مخالف خود را در رابطه با این طرح اعلام کرد و توئیتی این موضوع را منتشر کرد و در ان گفت که این کار به منظور بی توجهی به زیر ساخت های کشور است و در صورت اجرایی شدن، ضرر و زیان های بسیاری را به همراه خواهد داشت. او گفت که برای این که کسری بودجه را رفع کنیم، نباید دست به چنین اقدامی بزنیم زیرا این کار مصداق بارز از چاله در امدن و افتادن در چاه است. زیرا اگر این کار انجام شود، دولت مجبور است از بانک مرکزی قرض بگیرد و با این وضع کشور به قهقرا خواهد رفت.

در همین راستا عضوی دیگر نیز کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید داشت که نباید فروش اوراق سلف نفتی صورت بگیرد و این کار گشایشی در روند اقتصادی کشور ایجاد نخواهد کرد و ما فقط با این کار دولت بعدی را در بدهی فرو خواهیم برد که کاری نا جوانمردانه است. اما جالب است بدانید که تنها نمایندگان مجلس با این طرح مخالف نیستند و عده کثیری از سهام داران و فعالان حوزه بازار و سرمایه هم از این کار نا خوشنود هستند.

معاون سابق بورس تهران نیز با توجه به مهم خواندن تحریم ها و هم چنین بدهی بالای فعلی دولت، شدیدا با این اقدام مخالفت کرد و اظهار داشت که مردم اگر بدانند این کار چه بلایی بر سر کشور خواهد اورد، هرگز با ان همراه نخواهند شد و عملا اجرایی شدن ان امری غیر منطقی و محال است. یکی دیگر از مخالفین این طرح نیز سر پرست سابق وزارت اقتصاد است که دلایل مخالفت خود را اعلام کرده است و می گوید که این کار قطعا به صلاح اقتصاد کشور نبوده و نیست.

در این زمینه نیز بعضی از کارشناسان فعال در حوزه فقه هم با ان مخالفت هایی را داشته اند که حجت ‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌ نیا که عضو هیأت ‌علمی دانشگاه خوارزمی می باشد، در این باره می گوید که: از قدیم تا به اکنون به این گونه از معاملات سَلَف گفته می شده است که احکام و قوانین خاص و مربوط به خود را نیز دارد. در این رابطه امده است که اگر معامله ای می خواهد که به صورت پیش فروش یا پیش خرید باشد باید تمامی مبلغ مربوط به ان در زمانی که قرارداد بسته می شود پرداخت شود و اگر در غیر این صورت باشد، معامله باطل خواهد بود.

با توجه به این گفته می توان متوجه شد که اکثریت قریب به اتفاق با ان مخالف بوده و دولت را مقصر دانسته و می گویند این کار به منطله دزدی از سرمایه های کشور است که دولت می خواهد کار های اشتباه خود را که منجر به کسری بودجه شده است را جبران کند. در حقیقت انان با این کار می خواهند فقط مشکل پیش روی خود را حل کنند و از پیش امد های ان کاملا بی اطلاع هستند و یا اگر هم اطلاع دارند، به ان توجهی نمی کنند.

محدودیت های قرارداد سلف

قرارداد سلف محدودیت هایی نیز دارد یکی از این محدودیت ها این است که قرارداد سلف غیر قابل انتقال است، به این معنی که خریدار که می خواهد کالایی را خریداری کند باید تا زمان تعیین شده ی کالا منتظر بماند.

یکی از مشکلات این قرارداد این است که مشکل نقدشوندگی مواجه می شوند و نمی ‌توانند نسبت به تغییرات قیمت واکنش نشان دهند مخصوصا در این اوضاع که قیمت ها نوسان زیادی دارند. هم چنین هیچ بازار ثانویه‌ ای برای معامله اوراق سلف وجود ندارد که این موضوع برای برخی ها یک نوع مشکل به حساب می آید. البته برای این مشکل یک راه حلی به وجود آمده است و آن این است که قراردادی طراحی شده که قبل از سررسید می‌ توانید آن را به شخص دیگری انتقال بدهید، به این قرارداد، قرارداد سلف موازی استاندارد گفته می شود که بسیار کارآمد است.

اوراق سلف نفتی چیست؟

مدتی قبل خبر هایی مبنی بر عرضه اوراق سلف نفت در رسانه های داخلی و هم چنین رسانه های خارجی منتشر شده است. به گزارش یک منبع معتبر گفته شده است که بعد از حدود یک سال از وعده عرضه اوراق سلف نفتی توسط وزارت نفت، با تلاش های مسئولین و هم چنین با وعده مسئولان نفتی و بورسی قرار شد این اوراق در دی ماه امسال توسط بانک سپه منتشر شود اما هنوز ابهامات زیادی پیرامون انتشار این اوراق وجود دارد که مانع از عرضه در دی ماه شد.

خیلی ها کنجکاو هستند چرا باید بعد از گذشت مدت زمان زیاد هنوز مشکلاتی برای اجرای این کار وجود داشته باشد اما در جلسه ی دوم هیات پذیرش بورس انرژی اوراق سلف نفتی مورد پذیرش قرار گرفت و ابهامات را برطرف کرد و فروش دلاری و ریالی نفت به مردم یک گام به گام های آخر خود نزدیک کرد.

اوراق سلف موازی استاندارد

برای خیلی از مردم سوال به وجود می آید که اوراق سلف یعنی چه؟ باید بگوییم که یک نوع قرارداد است که در آن عرضه کننده بخشی از دارایی به بهای نقد و هم چنین طبق قرارداد سلف به فروش می رساند تا در زمان تحویل به خریدار تسلیم کند.
اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام را با مثالی عنوان می کنیم مثلا خریدار می تواند معادل دارایی خریداری شده را در یک قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش برساندکه از این طریق می تواند سود خوبی بکند که به آن نیز قرارداد اختصار سلف می گویند.

مدیر عامل بورس انرژی ایران که از شروع عرضه 2500 میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام خبر داده است و این خبر باعث امیدواری برای خیلی ها شده است. هم چنین گفته شده است که ارزش 12 هزار میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای (سنفت 992)، (سنفت 994) و (سنفت 996) عرضه خواهد شد، که این با وجود تحریم های ایران بسیار پیشرفت خوبی به شمار می رود.

فروش اوراق سلف نفتی

گفته شده است که زمان عرضه اوراق سلف نفتی تغییرکرده و به تاخیر افتاده است و به تاریخ دیگری موکول شده است. مسئولین بیان کرده اند که زمان بندی جدید را بعد از تایید شدن نهایی به همگان اعلام خواهند کرد.

روش خرید اوراق سلف نفتی به این صورت است که حداقل خرید برای یک نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر 20 هزار بشکه بوده است، که این خبر بسیار برای مردم و کسانی که می خواهند بخرند و سرمایه گذاری کنند خوب است. هم چنین برای این افراد سود 19 درصدی در نظر گرفته شده است که این سود بدون پرداخت دوره ای است.

برخی از متقاضیان امروزه می خواهند بدانند که نحوه خرید اوراق سلف نفت چگونه است؟ در ابتدا باید بگوییم که هر فردی که دارای کد بورسی است می توانند اوراق سلف را خریداری کند، هم چنین بدانید که اوراق سلف نفتی از طریق بورس انرژی عرضه می شود و افراد می توانند آن را خریداری کنند.

  • همچنین توجه داشته باشید مقاله امیدنامه چیست نیز می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

سوال دیگری که برای متقاضیان به وجود می آید این است که از کجا می توان نسبت به خرید اوراق اقدام کرد؟ در ابتدا باید بگوییم که اوراق را می توانید از کارگزاری ها خریداری کنید و نکته حائز اهمیت این است که تنها از کارگزاری هایی می توانید این اوراق را خریداری کنید که دارای مجوز بورس انرژی باشند، چرا که به تازگی شنیده شده است که کلاهبردارنی هستند که با فروش تقلبی اوراق به مردم پول زیادی به دست آوردند، پس از جایی خریداری کنید که دارای مجوز بورس انرژی هستند. برای این که بدانید چه کارگزاری هایی مجوز بورس انرژی دارند نیاز است که جستجو کنید و قبل از خریداری تحقیق های لازم در جهت معتبر بودن آن ها بکنید.

اما خیلی ها هستند که کد بورسی ندارند باید بگوییم که اصلا جای نگرانی نیست چرا که این روز ها که سود یک ساله بانکی به 20 درصد کاهش یافته است که این خبر خیلی وقت است که تایید شده است، قطعا سرمایه گذاری در محلی که به شما روز شمار 23 درصد سود پرداخت کند و در سررسید با ضمانت شرکت ملی نفت حداقل سود 25 درصدی دریافت کنید می تواند قابل تامل و بررسی باشد. پس اگر خواستید که در این اوراق سرمایه گذاری کنید کافی است که با یکی از کارگزاری های بورسی تماس بگیری، آن ها تمام اطلاعات کافی را برای سرمایه گذاری به شما می گونید و بعد از آن شما باید به گرفتن کد بورسی اقدام کنید.


سوالات متداول درباره ی اوراق سلف

  1. خریدار چرا از قرارداد سلف استفاده می کند؟

    خریدار این قرارداد می‌تواند با خرید مواد مورد نیاز خود برای تولید و فروش آینده شرکت برنامه‌ریزی کافی را انجام دهد که این کار باعث می شود که در هزینه ها صرفه جویی شود.

  2. اوراق سلف چیست؟

    باید بگوییم که یک نوع قرارداد است که در آن عرضه کننده بخشی از دارایی به بهای نقد و هم چنین طبق قرارداد سلف به فروش می رساند تا در زمان تحویل به خریدار تسلیم کند.

  3. متقاضیان از کجا می توانند نسبت به خرید اوراق اقدام کنند؟

    متقاضیان اوراق را می توانند از کارگزاری ها خریداری کنند و نکته حائز اهمیت این است که تنها از کارگزاری هایی می توانید این اوراق را خریداری کنید که دارای مجوز بورس انرژی باشند.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

5 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

5 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

5 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

5 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

5 ماه ago