آموزش بورس

آموزش نمودار میله ای بورس

در این قسمت از مقاله می خواهیم در مورد یکی از موضوعات مهم یعنی نمودار میله ای صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ایران بورس باشید.

نمودار میله ای چیست

نمودار میله ای یکی از روش های بسیار مفیدی است که در خیلی از موارد مخصوصا در بورس مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا باید بگوییم که به آن Bar Charts نیز گفته می شود و به این صورت است که  قیمت‌ ها را در طول بازه‌ های زمانی مورد نظر افراد به شکل مستطیل ‌هایی روی محور طول‌ ها یا همان میله ها نشان می‌ دهد. به این گونه که هر میله یا همان bar نشان می ‌دهد که قیمت در طول یک بازه زمانی مورد نظر چگونه تغییر می کند. لازم به ذکر است که این روش به صورت روزانه برای هر روز یک bar قیمت را نشان می‌ دهد و هم چنین و در هفتگی برای هر هفته یک bar قیمت را نشان می ‌دهد و برای هر زمان دیگر نیز به این گونه انجام می شود.

هر bar به طور معمول قیمت ‌های باز شدن یا همان open، بالا ترین قیمت یا همان high، پایین‌ ترین قیمت یا همان low و در نهایت قیمت بسته ‌شدن یا همان close را برای آن بازه زمانی نشان خواهد داد.

خط تیره در نمودار

در این قسمت توضیح کامل تری در مورد آن می دهیم، در ابتدا باید بگوییم که در آن با افزودن اطلاعات متفاوت به هر نقطه داده، فرد می تواند اطلاعات مورد نیازش را در خروجی مشاهده کند. خب حال باید بگوییم که این نمودار به این صورت است که از تعدادی خطوط عمودی تشکیل شده است، که هر خط یک نقطه را نمایش می دهد. به این گونه و همان طور که در قیب گفتیم وظیفه ی این خطوط این است که قیمت های بالا یا همان high price و پایین یا همان low price در بازه معاملاتی را همراه با قیمت بسته شدن (close price) و هم چنین باز شدن (open price) به طور دقیق و اساسی نشان دهد. نکته ای که باید بدانید این است که قیمت باز و بسته روی خط عمودی با خط تیره افقی نشان داده خواهد شد، قیمت باز روی این نمودار با خط تیره ای برای کاربران نمایش داده می شود که در سمت چپ خط عمودی قرار دارد. در مقابل، قیمت بسته با خط تیره در سمت راست نمایش داده می شود.

به طور معمول به این صورت است که اگر خط تیره در سمت چپ، پایین تر از خط تیره در سمت راست باشد، به این معنی است که آن میله صعودی می باشد، که نشان دهنده ی این است که سهم در آن بازه معاملاتی رشد کرده است. میله ای که علامت نزولی داشته باشد ارزش سهم آن در آن دوره افت کرده است. زمانی که این اتفاق بیفتد، خط تیره روی طرف راست، پایین تر از خط تیره سمت چپ است.

نمودار میله ای در متلب

در ابتدا باید بگوییم که متلب یک نرم افزار فوق حرفه ای و سطح بالا برای محاسبات عددی، تجسمات و برنامه نویسی است که با استفاده از این نرم افزار می توانید داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و به توسعه و رسم الگوریتم ها بپردازید. شخص با استفاده از دستور bar در متلب، می تواند یک Bar Charts عمودی رسم کند، هم چنین Bar Charts را می تواند به شکل های مختلفی رسم کند و این یک مزیت به شمار می رود. به این صورت که وقتی فرد کد های مورد نظر را وارد می کند، می تواند نتیجه ی آن Bar را مشاهده کند، البته باید بدانید که این کد ها را دقیق و هم چنین درست وارد کنید، تا بتوانید نتیجه مورد نظر را مشاهده کنید.

افرادی که می خواهند به طور کامل و هم چنین حرفه ای این نرم افزار را یاد بگیرند، بهتر است که به کلاس های آن، بروند. البته در اینترنت و هم چنین در یوتیوب نیز آموزش این نرم افزار وجود دارد که افراد می توانند به راحتی آن را جستجو کنند.

نمودار میله ای در اکسل

Bar Charts می ‌توانند افقی یا عمودی باشند که در اکسل از نسخه عمودی به عنوان نمودار ستونی یاد می ‌شود. افرادی که در بورس فعالیت می کنند و از این نمودار استفاده می کنند در اکثر مواقع به دلیل این که کار با اکسل راحت است از Bar Charts در اکسل استفاده می کنند. برای کسانی که تمایل دارند از این نمودار در اکسل استفاده کنند، در حالت کلی باید بگوییم که نحوه ی ایجاد آن به این صورت است که فرد باید در ابتدا داده‌ های خود را در ستون‌ های اکسل وارد کند، سپس بعد از وارد کردن اطلاعات کلیک کند و ماوس خود را بر روی داده ‌هایی که در Bar نشان داده می ‌شوند را بکشد. نکته ی قابل توجه این است که ستون ‌های انتخاب شده باید حاوی یک متغیر مستقل و یک متغیر وابسته باشند، تا نمودار برای آن ها نمایش داده شود.

نرم افزار ورد

باید بگوییم که ورد یکی از کارآمد ترین نرم افزار ها است که افرادی که در بورس نیز فعالیت می کنند، برای این که بتوانند به راحتی نمودار خود را رسم کنند، می توانند از آن استفاده کنند. نمودار میله ای در ورد به راحتی قیمت ها را برای افراد نمایش می دهد، هم چنین یادگیری و نحوه ی استفاده از آن بسیار راحت و ساده بوده است. افرادی که تمایل دارند آن را به طور کامل یاد بگیرند، پیشنهاد می کنیم که در اینترنت جستجو کنند، چرا که در اینترنت سایت هایی وجود دارد که به طور دقیق به صورت پی دی اف و یا فیلم آموزش آن را برای کاربران و سایر افراد در صفحه ی خود قرار داده اند. البته ما نیز آموزش آن به طور کامل را در مقالات بعدی برای شما قرار خواهیم داد.

نمودار میله ای در بورس

شاید برخی از افراد هنوز با واژه بورس آشنایی کامل نداشته باشند، به همین دلیل در ابتدا باید بگوییم که بورس یک بازار بسیار بزرگ است که در آن افراد به معامله و هم چنین خرید و فروش می پردازند. مدتی است که بورس در ایران بسیار سر و صدا به پا کرده است و افراد زیادی در آن سرمایه گذاری کرده اند و از این طریق برای خود منبع درآمد خوبی به وجود آورده اند. از نمودار میله ای بورس سرمایه گذاران استفاده می کنند و از این طریق به راحتی می توانند قیمت و نوسانات آن را مشاهده کنند و به این صورت به تحلیل آن بپردازند.

بررسی عملکرد قیمت

علاوه بر این نمودار سرمایه گذاران از نمودار های دیگر مانند نمودار های شمعی و خطی برای بررسی عملکرد قیمت دارایی های خود استفاده می‌ کنند تا به این گونه بتوانند تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرند تا سود بیشتری نیز برای آن ها داشته باشد. Bar Charts به سرمایه گذاران اجازه می‌ دهد تا روندها، نقاط احتمالی برای معکوس شدن روند و هم چنین حرکات قیمت و نوسانات آن را زیر نظر داشته باشند.

نکات مهم

برخی از نکاتی که در مورد این نمودار افرادی که می خواهند با آن کار کنند، باید بدانند شامل: خط های افقی چپ و راست در هر میله قیمت نمایشگر قیمت های باز شدن و بسته‌ شدن می باشند، خط های عمودی روی یک میله قیمت به معنی بالا ترین و پایین ‌ترین قیمت در این بازه می باشند، یک Bar Charts قیمت‌ های باز شدن، بسته شدن، بالا ترین و پایین ‌ترین قیمت را در طول یک بازه زمانی از قبل مشخص شده نشان می دهد.

نمودار میله ای در spss

در ابتدا باید بگوییم که نرم‌ افزار spss یا بسته آماری یکی از محبوب‌ ترین و هم چنین کاربردی ترین نرم‌ افزار ها در محاسبات می باشد، که معامله گران می توانند این نمودار را در این نرم افزار نیز به راحتی استفاده و مشاهده کنند. دلیل این که معامله گران از این نرم افزار استفاده می کنند، این است که کار با این نرم‌ افزار بسیار ساده بوده و خروجی‌ های آن به راحتی قابل تفسیر و تحلیل هستند. به همین دلیل SPSS به ابزار کارآمد و همه ‌پسند تبدیل شده است که حتی سرمایه گذاران و معامله گران نیز از آن استفاده می کنند. اگر بخواهیم در مورد این نرم افزار کمی توضیح دهیم باید بگوییم که این نرم افزار سه مرحله دارد که شامل: وارد کردن اطلاعات به آن، انتخاب نوع تحلیل و گرفتن خروجی از آن می باشد. این نرم افزار کاربرد های بسیار زیادی دارد که در بورس نیز سرمایه گذاران برای ترسیم نمودار از آن استفاده می کنند.

متشکل از دو محور

باید بگوییم که نمودار میله‌ ای از دو محور برای مشخص کردن متغیر ها تشکیل شده است که در این نمودار به طور معمول محور افقی برای نمایش مقادیر متغیر طبقه‌ ای می باشد و محور عمودی به مقایسه بین تعداد گروه ‌ها یا شاخصی از متغیر های کمی می پردازد. بنابراین مقادیر عددی باید در محور عمودی قرار گیرند. در نرم افزار r نیز افراد می توانند اطلاعات و داده های مورد نظر وارد کنند و نتیجه ی نمودار خود را مشاهده کنند. افراد برای این که بتوانند کار و استفاده از نمودار میله ای در r را به طور کامل یاد بگیرند، می تواند از پکیج های آموزشی که در اینترنت وجود دارد، استفاده کنند، البته اکثر این پکیج ها رایگان نمی باشند.

سوالات متداول درباره ی نمودار میله ای

  1. نمودار میله ای چیست؟

    در این باره باید بگوییم که یک مدل نمودار است که قیمت ها را در طول یک بازه ی زمانی دلخواه به شکل مستطیل نمایش می دهد، این قیمت ها بر روی محور یا همان میله نمایش داده می شود. به عبارت دیگر یک نمودار متشکل از دو محور برای مشخص کردن متغییر ها که به صورت افقی و عمودی است، می باشد، این نمودار در بورس کاربرد های بسیار زیادی دارد.

  2. معامله گران در بورس علاوه بر این نمودار از چه نمودار های دیگری استفاده می کنند و هم چنین استفاده از نمودار میله ای چه امکاناتی برای افراد فراهم می کند؟

    در ابتدا باید بگوییم که علاوه بر آن معامله گران و هم چنین سرمایه گذاران از نمودار های دیگری مانند خطی و شمعی برای بررسی عملکرد قیمت دارایی ها استفاده می کنند. نمودار میله ای این امکان را برای افراد به وجود می آورد تا روند ها، نقاط احتمالی برای معکوس شدن روند و در نهایت حرکات قیمت و نوسانات را زیر نظر داشته باشند.

  3. نکات مهمی که افراد در مورد نمودار میله ای باید بدانند چیست؟

    نکاتی وجود دارند که افرادی که می خواهند از این نمودار استفاده کنند، باید آن ها را بدانند این نکات شامل: خطوط افقی چپ و راست در هر میله نشانگر قیمت های باز شدن و بسته شدن است، خطوط عمودی روی یک میله قیمت بالا ترین و پایین ترین را در بازه ی زمانی نشان می دهد، یک نمودار میله ای قیمت های باز شدن، بسته شدن، بالا ترین و در نهایت پایین ترین قیمت را در یک بازه ی زمانی مشخص نشان می دهد، این موارد از نکات بسیار مهمی است که برای استفاده از آن هر شخصی باید آن ها را بداند.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago