آموزش بورس

نحوه سرمایه گذاری در بورس ایران، فارکس و بورس کالا و انواع دیگر آن

بازار جایی است که در آن خرید و فروش محصولات مختلف انجام می شود. بازار بورس به سه دسته کلی تقسیم می شود: بورس کالا، بورس ارز، بورس اوراق بهادار. در بورس کالا، کالاهای مختلف معامله می شوند مثل بورس نفت و … . در بورس ارز به معامله ارزهای خارجی پرداخته می شود. در بورس اوراق بهادار معامله بر سر سهام، اوراق مشارکت و … انجام می شود. فعالیت این نوع بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار کنترل می شود. در ابتدا باید بدانیم که نحوه سرمایه گذاری در بورس به چه صورت است.

بورس یک فعالیت قانونی و دو طرفه است. یعنی هر دو طرف از منافع و سود آن بهره می برند. این دو طرف یکی سرمایه گذاران و یکی سرمایه پذیران هستند. سرمایه گذاران کسانی هستند که سرمایه دارند ولی دانش کافی برای کار کردن با آن را ندارند. سرمایه پذیران نیز افرادی هستند که سرمایه ندارند ولی دانش کافی برای کار کردن روی سرمایه را دارند.

نکته جالب توجه این است که سرمایه گذاران به یک اندازه سرمایه گذاری نمی کنند. برخی بیشتر و برخی کمتر سرمایه گذاری می کنند. برخی از آن ها سرمایه گذاری بلند مدت را ترجیح می دهند و برخی دیگر سرمایه گذاری کوتاه مدت. سرمایه پذیران هم در جاهای مختلفی سرمایه گذاری می کنند و نوع فعالیت آن ها متفاوت است.

یکی از ویژگی های بورس این است که به سرمایه گذاران ارزش سهامشان را اعلام می کند. آن ها هر زمان که به سود دلخواه رسیدند می توانند سهام خود را بفروشند. یکی از بزرگترین مزایایی که بورس دارد، سرمایه گذاری با سرمایه اندک است. این ویژگی باعث می شود اقشار ضعیف جامعه هم بتوانند به سرمایه گذاری بپردازند. سرمایه گذاری در بورس باعث می شود پول به گردش درآید. با این کار وضعیت اقتصادی نیز بهبود پیدا می کند.

نحوه سرمایه گذاری بورس ایران

اولین قدم برای سرمایه گذاری در بورس ایران انتخاب یک کارگزار رسمی است. این کارگزار به شما یک کد معاملاتی می دهد. این کد، شناسه فرد در بازار بورس است. یعنی نشان دهنده سرمایه گذاری فرد در بورس است.

نحوه سرمایه گذاری در بورس ایران به چند روش صورت می گیرد. یکی از این روش ها، روش مستقیم است. در این روش سرمایه گذار به طور مستقیم وارد بورس می شود. چنین شخصی باید دانش سرمایه گذاری را داشته باشد تا دچار ضرر نشود.

سرمایه گذاران بخش مستقیم هم به چهار دسته تقسیم می شوند. گروه اول کسانی هستند که یک سهام را می خرند و بعد از 3 الی 4 ماه آن را می فروشند. این سرمایه گذاران را سرمایه گذاران کوتاه مدت می نامند. گروه دوم کسانی هستند که سهام خریداری شده را پس از یک سال می فروشند. این سرمایه گذاران، سرمایه گذاران میان مدت نام دارند. گروه سوم کسانی هستند که سهام خریداری شده را بیشتر از یک سال نگه می دارند. به این افراد، سرمایه گذاران بلند مدت می گویند. گروه چهارم کسانی هستند که سهام خریداری شده را در ۱ الی ۲ هفته می فروشند. این گروه زمانی که مشاهده کردند سهام آن ها سود اندکی پیدا کرده است آن را می فروشند. به این سرمایه گذاران، نوسان گیر می گویند.

روش دوم سرمایه گذاری در بورس، روش غیر مستقیم است. در این روش، سرمایه گذاری به کمک واسطه صورت می گیرد. سرمایه گذار سرمایه خود را در اختیار موسسه مالی قرار می دهد. موسسه، سرمایه را در اختیار سرمایه پذیر قرار می دهد. یکی از روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم، صندوق های سرمایه گذاری هستند. اگر دانش کافی برای سرمایه گذاری مستقیم ‌را ندارید روش غیر مستقیم پیشنهاد بهتری است. همچنین در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه قیمت گذاری سهام را بخوانید.

بورس خارجی

شاید با شنیدن “سرمایه گذاری در بورس خارجی” فکر کرده باشید که چه کار سخت و دشواری است. اگر چه برای ورود به آن باید اطلاعاتی داشته باشید اما سخت و دشوار نیست. با خواندن این بخش اطلاعاتی از سرمایه گذاری در بورس خارجی کسب خواهید کرد.

منظور از سرمایه گذاری در بورس خارجی این است که شما سهام شرکت های خارجی را می خرید. یکی از بازارهای بورس خارجی، بورس نزدک (NASDAQ) است. این بازار سهام شرکت های بزرگ و معتبر را شامل می شود. برای مثال سهام شرکت اپل و مایکروسافت در این بازار قرار دارند. همان طور که می دانید این دو شرکت جزو بزرگترین شرکت های جهان محسوب می شوند.

دیگر بازار بورس خارجی، بورس NYSE است. به آن بازار نیویورک نیز گفته می شود. NYSE از نظر میزان معاملات سرمایه گذاران، بزرگترین بازار معاملات آمریکا است. تفاوت نیویورک و نزدک در شرکت ها است. شرکت هایی ک در نزدک قرار دارند بیشتر در زمینه تکنولوژی هستند مثل فیسبوک. اما در بورس نیویورک شرکت هایی همانند جی پی مورگان و علی بابا قرار دارند. از بین 15 شرکت بزرگ و معروف دنیا 10 تای آن ها در NYSE قرار گرفته اند. 5 تای دیگر نیز فعالیت می کنند.

بازار بعدی، بازار فارکس است که در بخش بعد به طور کلی آن را توضیح خواهیم داد.
سرمایه گذاری در بورس خارجی نیز همانند سرمایه گذاری در بورس ایران دو روش مستقیم ‌و غیر مستقیم ‌دارد. بهتر است قبل از هرگونه سرمایه گذاری به طور کامل از آن اطلاعات کسب کنید. حتی اگر قصد دارید از کارگزاری ها کمک بگیرید باید در مورد آن ها تحقیق کنید و بهترین را انتخاب کنید.

نحوه سرمایه گذاری در فارکس

بازار فارکس را می توان بزرگترین بازار مالی دنیا دانست. روزانه معاملات زیادی در آن انجام می شود. پول در گردش در این بازار بسیار زیاد است. نقد شوندگی بالایی دارد و هر زمان که تمایل داشتید می توانید سرمایه خود را خارج کنید. قابلیت استفاده از اهرم معاملاتی را دارا می باشد. پنج روز در هفته پشتیبانی 24 ساعته دارد. بهتر است قبل از هر گونه سرمایه گذاری از حساب های آزمایشی استفاده کنید.

اگر فرد ریسک پذیری نیستید این بازار برای شما مناسب نیست. چرا که این بازار سرتاسر ریسک است. روشی که ریسک پایین تری دارد بورس است که می توانید آن را امتحان کنید.

برای سرمایه گذاری در بازار فارکس نیاز به یک کارگزار دارید. کارگزار انتخابی شما باید کاملا قابل اعتماد باشد. انتخاب کارگزاری از این جهت دشوار است که در ایران نظارتی روی فعالیت آن ها نمی شود. می توانید از کارگزاری های فارسی زبان خارج از کشور کمک بگیرید. در ایران فعالیت کارگزاری ها غیر قانونی اعلام شده است چون فارکس در ایران غیر قانونی است.

پس از انتخاب کارگزاری معتبر باید با آن ها قرارداد تنظیم کنید. مقدار سرمایه ای که قصد سرمایه گذاری دارید را به حساب کارگزار انتقال می دهید. بقیه کارهای مربوط به سرمایه گذاری را می توانید به بروکر خود بسپارید.

برخی کارگزاری ها ممکن است از شما مدارک بخواهند. این مدارک می توانند شامل نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، آدرس و … باشند. از این جهت انتخاب کارگزاری معتمد مهم است که از سرمایه و مدارک شما سوء استفاده نشود. در صورت هر گونه سوء استفاده، برگرداندن سرمایه شما بسیار دشوار است. چرا که این کار در ایران غیر قانونی است و هر گونه ضرر به عهده خود شما است. در این مورد پیشنهاد می شود مقالات سیگنال فارکس رایگان و همچنین سرمایه گذاری در فارکس در سال 2021 را بخوانید.

نحوه سرمایه گذاری در بورس کالا

بورس کالا یکی از بازارهای بورس است. در این بازار شما می توانید کالای خود را عرضه کنید. کالای شما را کارشناسان بررسی می کنند. قیمت مناسبی روی آن می گذارند. کالا به خریداران فروخته می شود.

برای سرمایه گذاری در آن باید مراحل زیر را طی کنید. به یک کارگزار بورس مراجعه می کنید. از او کد معاملاتی بورس دریافت می کنید. فرم ثبت سفارش را تکمیل می کنید. قیمت پیشنهادی خود را ارائه می دهید. حداقل مقداری که برای معامله مورد نیاز است را به حساب کارگزار می ریزید. سفارش شما به تالار معاملات ارجاع داده می شود. کارگزار شما در حراج شرکت می کند. مقدار اولیه از سرمایه کسر می شود و مابقی آن به حساب کارگزار واریز می شود. اسناد معاملاتی برای شما صادر می شود. تسویه مالی انجام می شود. باقیمانده پول به حساب سرمایه گذار واریز می شود.

بورس کالا مزایای زیادی دارد. این بازار کاملا قابل اعتماد است. کالایی که در بورس کالا قرار می گیرد باید مراحلی را طی کند. این مراحل نشان از سلامت کالا می دهند. فروشنده ای که کالا را عرضه می کند نیز باید مورد تایید واقع شود. این دلیلی برای قابل اعتماد بودن این بورس است.

از دیگر مزایای بورس کالا جبران خسارت است. اگر هر یک از طرفین به تعهد خود عمل نکند باید خسارت طرف مقابل را پرداخت کند. در نتیجه خسارت دیدن در این نوع بورس کاهش می یابد.

سوالات متداول

  1. برای سرمایه گذاری در بورس ایران ابتدا باید چه کاری انجام دهیم؟

    در ابتدای کار باید یک کارگزار رسمی و معتبر انتخاب کنیم. این کارگزاری به شما کد معاملاتی می دهد تا از آن در معاملات استفاده کنید.

  2. سرمایه گذاری در بورس به روش غیر مستقیم به چه صورت است؟

    این روش سرمایه گذار سرمایه خود را در اختیار یک موسسه مالی قرار می دهد تا آن ها از این طریق سرمایه گذاری کنند.

  3. سرمایه گذاری در بورس کالا به چه صورت است؟

    در بورس کالا به این صورت است که شما کالا خود را که می خواهید عرضه کنید. کارشناسان قیمت روی آن می گذارند و سپس افراد مختلف آن را خریداری می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago