پذیره نویسی چیست؟ + آموزش ثبت نام پذیره نویسی دارا یکم و دوم

پذیره نویسی

در این قسمت از مقاله می خواهیم درباره ی پذیره نویسی که یک نوع تعهد مالی است صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

پذیره نویسی دارا دوم

پذیره نویسی دارا دوم

افراد سرمایه گذار و کسانی که در بازار بورس فعالیت می کنند حتما با اصطلاح پذیره نویسی آشنایی دارند، این اصطلاح را در مواردی مانند تعهد مالی به کار می برند. این اصطلاح برای کسانی که در بازار بورس فعالیت می کنند بسیار مفید و کارآمد است چرا که کار ها را نسبت به قبل آسان تر کرده است و به تامین مالی بهتر و سریع تر برای نهاد ها و شرکت ها کمک بسیار زیادی کرده است.

دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله به نام etf است، در این صندوق کسانی کد بورسی دارند به راحتی و آنلاین می توانند در پذیره نویسی مشارکت کنند. کسانی که کد بورسی ندارند می تواند با کد ملی خود در پذیره نویسی مشارکت کنند و این کار محدودیت سنی ندارد و هر فردی می تواند در این کار مشارکت داشته باشد. هم چنین افرادی که کد بورسی ندارند می توانند به شعب منتخب 15 بانک مراجعه کنند و در پذیره نویسی مشارکت کنند.

جالب است که بدانید این صندوق از ابتدا به صندوق دارا دوم مشهور شده بود ولی به طور ناگهانی به اسم پالایشی یکم تغییر نام پیدا کرد و به همین نام ثبت شد. البته ناگفته نماند که در این صندوق چهار شرکت پالایشگاهی که شامل نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس است، وجود دارد.

 پذیره نویسی چیست

پذیره نویسی چیست

اگر بخواهیم پذیره نویسی را به زبان ساده تر بیان کنیم به این صورت که اصطلاحی است برای کسانی که در بازار بورس فعالیت می کنند و بسیار مفید و کارآمد است چرا که کار ها را نسبت به قبل آسان تر کرده است و به تامین مالی بهتر و سریع تر برای نهاد ها و شرکت ها کمک بسیار زیادی کرده است.

پذیره نویسی در لغت به معنای نوشتن و امضا کردن در پای سند و نوشته است، در واقع می توان این طور بیان کرد که پذیره نویسی اصطلاحی است که در تعهد و انجام کاری که در سند ذکر شده است تاکید می کند.

پذیره نویسی عملی است که در آن با تعهد دادن شخص قسمتی از سرمایه یک شرکت را تقبل می کند و یکی از سهامدارن آن شرکت می شود. تشکیل شرکت، زمانی امکان پذیر می شود که کل سرمایه چه از طرف موسسان و نهاد ها و چه از طرف مردم تعهد شده باشد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

فرآیند پذیره نویسی

فرآیند پذیره نویسی

برای این که طرح یک پذیره نویسی تهیه و انجام شود باید توسط تمامی اعضای شرکت امضا شود سپس در مرحله ی بعدی این طرح به اداره ثبت شرکت ‌ها در تهران تحویل داده می شود. اگر طرح پذیره نویسی در شهرستان باشد به دایره ثبت شرکت ‌ها و یا اداره ثبت‌ اسناد و املاک محل تحویل داده می‌ شود. البته ضروری است که به غیر از طرح اظهار نامه و اساسنامه شرکت نیز به مرجع ثبت شرکت‌ ها تحویل داده شود.

در مرحله ی بعدی مرجع ثبت شرکت‌ ها این اساسنامه ها و طرح های پذیره نویسی را به دقت مطالعه و بررسی می کنند و اگر مطابق قوانین باشند و آن ها را نقض نکنند، اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی سهام را صادر می‌کنند. بعد از تمامی این کار ها مسئولین شرکت اعلامیه هایی که از قبل تعیین کرده اند را در روزنامه چاپ می کنند، هم چنین بانکی که تعهد سهام در آن انجام می شود را باید اعلام کنند تا مردم از آن با خبر شوند. سرانجام این اعلامیه عمومی می شود و پذیره‌ نویسان احتمالی برای تعهد سرمایه شرکت از آن مطلع می‌ شوند، این مراحل همیشه برای اجرا شدن یک طرح باید طی شود.

اعلام تعهد پرداخت سرمایه

سوال بعضی از افراد این است که اعلام تعهد پرداخت سرمایه چگونه انجام می شود؟ باید بگوییم به این صورت است که اعلام تعهد پرداخت سرمایه توسط سهامداران در صورت‌ جلسه ای انجام می شود و باید امضای همه آن ها در صورت جلسه درج شده باشد تا بعد از اقدامات لازم تصویب شود. این کار به این صورت برای هر فرد انجام می شود که هر کسی در مقابل نام خود میزان سرمایه تعهدی و مبلغی را که حاضر است بدون اتلاف وقت پرداخت کند را می نویسد و سپس نوشته را امضا می ‌کند.

 پذیره نویسی دارا یکم

پذیره نویسی دارا یکم

اگر بخواهیم به طور ساده صندوق دارا یکم را بیان کنیم به این معنی است که این صندوق از سهام های باقی مانده تشکیل شده است که این سهام های باقی مانده از بانک های تجارت، ملت، صادرات و بیمه ‌های البرز و اتکایی می باشد، به این صورت که همه سهام های باقی مانده این نهاد ها در این صندوق ذخیره شده است. هم چنین وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت مطابق با شرایط و قوانینی اقدام به واگذاری آن با 20% تخفیف نموده است برای کسانی که خواهان این سهام هستند.

مزیت صندوق دارای یکم

دارای یکم نمادی است که برای صندوق واسطه گری مالی یکم در بازار بورس درج شده است. یکی از مزیت های صندوق دارای یکم این است که شرایط مناسبی برای افراد جامعه و جوانان فراهم می کند که تا به الان فرصتی برای ورود و فعالیت در بازار بورس را نداشته اند.

به علت آن که رونق بازار بورس ایران کاهش نرخ بیکاری و تورم است، به همین دلیل دولت تلاش کرده است که با حمایت و پشتیبانی از بازار سرمایه و آزاد سازی سهام عدالت، اقتصاد ایران را مردمی کند تا با سرمایه گذاری آگاهانه از سود و بازدهی خوبی بهره مند شوند. این کار برای کسانی که در این وضعیت کنونی کشور شغل خوبی ندارند بسیار مناسب است و می توانند از این طریق درآمدزایی بکنند.

خرید و فروش دارا یکم

لازم به ذکر است که برای خرید هر نوع سهامی مانند صندوق دارا یکم شما نیاز دارید تا یک کد بورسی داشته باشید تا بتوانید با استفاده از ان اقدام به خرید و فروش و معامله در بورس نمایید اما ایا می دانید که برای گرفتن کد بورسی باید چه کار هایی انجام دهید؟ در اصل شما باید در سایت سجام ثبت نام کرده و موارد زیر را به صورت دقیق وارد کرده تا سازمان بورس شما را قبول کند. در سایت سجام باید شما نام، نام خانوادگی، شماره ملی و … را در ان جا وارد نمایید و اطلاعات درست را به کار ببرید تا تطابق ان ها دشوار نباشد و مشکلی به وجود نیاید.

در طی ثبت نام در سجام برای پذیره نویسی باید کار گزاری خود را نیز مشخص کنید. حال با توجه به این که در کشور کار گزاری های متعددی وجود دارد شما باید ملاک انتخابتان سرعت و خدماتی که به سهام دار از سوی کار گزاری ها دریافت می کند باشد زیرا شما در زمان خرید و فروش در بازار بورس به کار گزاری نیاز دارید که از سرعت بالایی بر خوردار باشد زیرا مشاهده گردیده در برخی از کار گزاری ها با توجه به استقبال مردم در زمان سهم های عرضه اولیه سامانه دچار اختلال گردیده و پاسخ گوی نیاز سهام دار نمی باشد.

زمانی که شما اطلاعات شخصی خود را وارد کردید ان ها توسط سازمان بورس و اوراق بها دار برای تطبیق مورد بررسی قرار می گیرند. بعد از این مرحله نوبت به احراز هویت شخص شما می رسد اما آیا می دانید که چگونه احراز هویت صورت می گیرد؟ حتما شما نیز شنیده اید که به صورت عمومی و سراسری اعلام شد که همه ی مردم برای احراز هویت به دفاتر پیش خوان دولتی در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنند.

البته بعد از مدتی مشخص شد که احراز هویت از داخل منزل و به صورت آنلاین نیز انجام پذیر است و با توجه به وضعیت کنونی کشور در رابطه با شیوع ویروس کرونا اکثر مردم این راه را انتخاب کردند. آن ها با ورود به وب سایت مربوطه و اسکن عکس خود این مراحل را انجام می دادند اما این روش مشکلاتی را نیز به همراه داشت و یکی از این مشکلات آن بود که در صورت وجود مشکل در یکی از مراحل احراز هویت امکان تصحیح آن وجود نداشته و هزینه ای که بابت ثبت نام در ابتدا از شما اخذ گردید عودت داده نمی شود.

شروع کار با کد بورسی

شروع کار با کد بورسی

بعد از طی مراحل بالا که بصورت درست و صحیح انجام شد کد بورسی برای شما ارسال می گردد و شما می توانید با استفاده از این کد بورسی معاملات خود را در بورس آغاز کنید. اما شما برای خرید و فروش سهام در بورس نیاز به یک بستر دارید تا بتوانید در آنجا خرید و فروش خود را انجام دهید. یکی از این بستر ها وب سایت های موجود در بازار بوده که شما می توانید با مراجعه به این وب سایت ها و وارد کردن کد بورسی خود سهم های مورد نظر را بررسی نموده و اقدام به خرید و فروش سهم نمایید.

علاوه بر وب سایت های متعدد اپلیکیشن های مختلفی نیز وجود دارند که شما می توانید آن ها را با توجه به کار گزاری که در ابتدا انتخاب کرده اید بر روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کرده و به صورت آنلاین در هر زمان و مکانی از اتفاقات روز بازار بورس مطلع شوید. این اپلیکیشن ها بر روی تمامی سیستم عامل های موبایل از جمله اندروید و آی او اس قابل نصب بوده از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد اما استفاده از وب سایت ها به مراتب بهتر از اپلیکیشن می باشد زیرا سرعت بالا تری دارد لذا افراد تازه وارد بهتر است از وب سایت استفاده کنند تا ابهامی به وجود نیاید.

حال زمانی که خواستیم سهمی را بخریم باید فاکتور های گوناگونی را در نظر داشته باشیم که یکی از این فاکتور ها این است که تحلیل و بررسی درستی راجع به آن انجام داده باشیم و سعی کنیم سهم مورد نظر را در زمان مناسب و حتی الامکان در کف قیمت خریداری کنیم. اگر شما تازه به دنیای بورس وارد شده باشید احتمالا راه و روش تحلیل های مختلف و کاربردی را نمی دانید و یا اگر اطلاعاتی راجع به آن داشته باشید زمان آن را ندارید که همه ی سهم ها را مورد بررسی قرار دهید از این رو بهتر است که از ابزار های مختلف در این زمینه از جمله اندیکاتور های گوناگون برای تحلیل های بنیادی و تکنیکال بهره ببریم.

اندیکاتور ها

اندیکاتور ها دارای دو نوع ساده و پیشرفته هستند که نوع اول یعنی ساده ی آن بیشتر مناسب افرادی است که اطلاعات کمی دارند و به تازگی به این بازار ورود کرده اند و از این طریق به دنبال سود و منفعت هستند. در طرف دیگر نوع پیشرفته وجود دارد که مناسب افرادی است که تجربه بیشتری در بازار بورس دارند که از جمله این اندیکاتور ها می توان به اندیکاتور ایچیموکو اشاره کرد.

این اندیکاتور از قدرت بالایی برخوردار است و بیش تر مورد استفاده کسانی است که می خواهند در بازار های مختلف مالی بررسی های دقیق و تکنیکال انجام دهند. این اندیکاتور ها فقط مختص بورس ایران نیست و در بازار های دیگر از جمله بازار ارز، فارکس و … نیز استفاده می شود.

 پذیره نویسی etf

پذیره نویسی etf

به گزارش روابط عموم به منظور واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک ها، پذیره نویسی بانک ملت هم چنان ادامه دارد و کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند هنوز وقت برای مشارکت در آن را دارند.
بانک ملت برای خرید پذیره نویسی حق تقدم سهام اطلاعیه جدیدی صادر کرد، به گفته روابط عمومی بانک ملت بیان کرده است که افرادی می خواهند حق تقدم عرضه شده در بورس اوراق بهادار را خریداری کنند می توانند از طریق سایت اینترنتی این بانک اقدام کنند و یا تماس حاصل کنند.

پذیره نویسی مدیر در بانک ملت برای بازار بورس بسیار مهم است، هم چنین گفته شده است که زمان پذیره نویسی دارا دوم هنوز ادامه دارد و کسانی که تمایل دارند می توانند در این پذیره نویسی مشارکت کنند.
– همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله اوراق منفعت را مطالعه کنید.

مهلت پذیره نویسی دارا دوم اعلام شده است طبق گفته روابط عمومی تا دو هفته آینده متقاضیان برای پذیره نویسی مهلت دارند.

نحوه ثبت نام

نحوه پذیره نویسی دارا دوم به این صورت است که متقاضی می تواند به سایت اینترنتی مراجعه کند و یا تماس حاصل نماید. هم چنین خرید دارا دوم از طریق کارگزاری ها بعد از پایان معاملات بازار سرمایه قابل انجام می باشد و متقاضیان می توانند از طریق کارگزاری ها به خرید نماد پالایش اقدام کنند و به راحتی آن را خریداری کنند. هم چنین متقاضایان پذیره نویسی دارا دوم می توانند تا 2 الی 3 ساعت بعد از تمام شدن معاملات بازار نسبت به خرید نماد پالایش اقدام کنند. این کار مدت دو هفته پذیره نویسی می شود و متقاضیان فقط با داشتن کارت ملی می توانند به خرید آن اقدام کنند.

مهلت پذیره نویسی صندوق etf از زمانی که آغاز می شود تا حدود 2 الی 3 هفته است و در این مدت زمان متقاضیان می تواند برای خرید اقدام کنند. سامانه پذیره نویسی بانک ملی به این صورت است که باقیمانده سهام های مربوطه در بانک ملی واگذار می شود که این کار از طریق پذیره ‏نویسی واحد‌ های سرمایه ‏گذاری، صندوق سرمایه ‏گذاری انجام خواهد شد که این فرصت بسیار مناسبی برای مردم است که بتوانند در شرکت های معتبر سرمایه گذاری کنند.

 سامانه پذیره نویسی بانک ملت  

سامانه پذیره نویسی بانک ملت

سامانه پذیره نویسی بانک تجارت به این صورت است که ابتدا متقاضی باید مواردی را برای ثبت نام داشته باشد که شامل: نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت‌کننده در این سامانه می باشد، البته داشتن کد بورسی برای متقاضی الزامی نمی باشد. بانک ملت به دلیل شیوع ویروس کرونا بیان کرده است که مردم می توانند به صورت اینترنتی، همراه بانک و اپلیکیشن های ست و پات این کار انجام می دهد تا از ازدحام و شلوغی در بانک ها جلوگیری شود. در ادامه پیشنهاد می کنیم در صورت داشتن وقت آزاد مقاله امیدنامه بورس را مطالعه کنید.

 سوالات متداول درباره ی پذیره نویسی

سوالات متداول درباره ی پذیره نویسی

  1. صندوق پالایشی شامل چه شرکت هایی می شود؟

    در این صندوق چهار شرکت پالایشگاهی که شامل نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس است، وجود دارد.

  2. چرا پذیره نویسی در بازار بورس مفید و کارآمد است؟

    برای کسانی که در بازار بورس فعالیت می کنند بسیار مفید و کارآمد است چرا که کار ها را نسبت به قبل آسان تر کرده است و به تامین مالی بهتر و سریع تر برای نهاد ها و شرکت ها کمک بسیار زیادی کرده است.

  3. مشارکت در صندوق دارای یکم چه مزیتی هایی دارد؟

    از مزیت های صندوق دارای یکم این است که شرایط مناسبی برای افراد جامعه و جوانان فراهم می کند که تا به الان فرصتی برای ورود و فعالیت در بازار بورس را نداشته اند.

به این مقاله امتیاز دهید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *