آموزش بورس

انواع اوراق مرابحه به همراه ارکان و پذیره نویسی

در این مقاله قصد داریم درباره ی اوراق مرابحه که یک نوع قرار داد است و در بین مردم قدیم بسیار رایج بوده است صحبت کنبم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

اوراق مرابحه عام دولت

اوراق مرابحه یک نوع قرار دادی است که از زمان قدیم تا به الان مورد استفاده مردم قرار می گرفته است به این صورت است که فروشنده ای قیمت یک کالا از هزینه نگهداری آن تا هزینه فرستادن آن را به خریدار می گوید و مبلغی به عنوان سود برای خود برمی دارد به این کار  بیع می گویند.

برای این که در این زمینه بیشتر اطلاعات کسب کنید می توانید به سایت هایی که به طور کامل در این باره توضیح داده اند مراجه کنید زیرا به گفته برخی ها مرابحه مبحث بسیار نامفهومی است و برای فهمیدن آن باید مطالب زیادی را خواند.

بیع

بیع بیش تر در کشور های اسلامی گفته می شود، اوراق مرابحه انواعی دارد که ما در این قسمت آن ها را بیان خواهیم کرد: اوراق مرابحه تامین مالی برای تامین منابع مالی توسط سازمان ها و شرکت هایی که برای خرید مایحتاج خود مبلغ کافی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. اوراق مرابحه تامین نقدینگی این کار نخستین بار توسط بخش خصوصی اقتصاد مالزی صورت گرفت، این نوع اوراق منظور تامین منابع نقدی به فروش می ‌رسند. اوراق مرابحه تامین سرمایه شرکت‌ های تجاری در این مدل یک شرکت اوراق بهادار را به مردم می‌ فروشد و با سود آن مایحتاج مورد نیاز سازمان‌ ها و شرکت‌ های دیگر را خریداری می‌ کند.

اوراق مرابحه رهنی بانکی که تسهیلاتی را به صورت اقساط به سازمان ‌ها و شرکت ها می دهد تا در آینده به همراه سود آن مبلغ را پس بگیرد. بازار ثانویه اوراق مرابحه که در آن کسی که بخواهد می تواند قبل از رسیدن زمان سررسید اوراق را بفروشد اما مبلغی کمتر از این ارزش اسمی دریافت خواهد کرد.


اوراق مرابحه چیست ؟

اوراق بهادار را به اسم ها مختلفی می شناسند مانند اوراق مرابحه، این کار راهکاری است که در آن فرد می تواند برای تامین منابع مالی از آن استفاده کند بدون آن که قوانین معامله در اسلام نقض شود. امروزه خیلی از افراد و شرکت ها برای تامین منابع مالی خود دست به این کار می زنند، اوراق بهادار به معنی معامله پولی کردن با گرفتن سود است. اگر بخواهیم به صورت کلی معنی آن را بگوییم می توانیم اینطور بیان کنیم که صاحبان آن به صورت مشاع، مالک مال یا دینی هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است، یعنی این که اوراق بازدهی ثابت دارند و می توانید آن ها را به فروش برسانید.


اوراق مرابحه عام دولت چیست

در حال کلی و با بیان ساده تر می توانیم این گونه اوراق مرابحه چيست را تعریف کنیم که روشی است برای تامین سرمایه و مایحتاج، که در آن سازمان‌ ها و نهاد ها با روش‌ های متفاوتی، مبلغ مورد نظر خود را از مردم دریافت می‌کنند و سپس طی اقساط معین و با نرخ سود از قبل تعیین شده، مبلغ را به آن ‌ها باز می‌ گردانند.

خیلی ها می پرسند که اوراق مرابحه عام دولت چیست؟ به این صورت تعریف می شود که اوراق بهادار به عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی تعریف می ‌شود این تعریف را به معنای کلی است که باید خود دارایی ارزشمند باشد و نمی‌توانید براساس فعالیت های سوداگرانه و در واقع فعالیت‌ هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌گیرند، سودآوری داشته باشید، به همین دلیل کسانی که می خواهند این کار را بکنند باید به این موضوع دقت داشته باشند.


اوراق مرابحه دولت


خیلی ها برایشان سوال پیش می آید که اوراق مرابحه دولتی چیست؟ این گونه تعریف می شود که موسسه اوراق دارایی های دولت، سازمان ها، شرکت های خصوصی و عمومی، نهاد ها را به صورت نقد خریداری می کند و همان موقع پول خرید را به آن ها پرداخت می کند. این موسسه سپس با قیمت بالا تر به همراه سود به صورت اقساط در یک مدت زمان مشخص به خود آن ها می فروشد.

برخی ها فکر می کنند که اوراق بهادار هم چون اوراق قرضه مبتنی بر بهره در بانکداری معمول است ولی این طور نیست و کاملا متفاوت است. می توانیم اوراق قرضه را این طور بیان کنیم که اوراق قرضه فقط حاکی از تعهد بدهی هستند که باید پرداخت شوند و بیانگر مبلغ وام با سود مشخص است که در سر رسید های مشخص پرداخت می ‌گردد.


ارکان اوراق مرابحه

دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه را می توانیم به این صورت بیان کنیم:

بانی: که منظور از آن انتشار اوراق بهادار به منظور تأمین مالی است، نهاد واسط: به منظور هدف نقل و انتقال دارایی به وکالت از دارندگان اوراق مرابحه و انتشار آن صورت می گیرد، سرمایه‌گذاران: اشخاصی هستند که اوراق بهادار را خریداری می کنند و مالک حقیقی دارایی می‌باشند و از این طریق بانی را تأمین مالی می شوند، امین: شخصی که مسئولیت نظارت بر کل فرآیند عملیاتی را برعهده دارد، شرکت تامین سرمایه: کار این شرکت این است که به عنوان واسطه بین ناشر و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌ کند.

عامل: به یک شرکت و یا موسسه می گویند، ضامن: شخصی که از پرداخت اصل و سود متعلق به اوراق را در سررسید های مقرر برای طرف مقابل تضمین می کند، حسابرس: قابل اعتماد سازمان است که زیر نظر امین کار می ‌کند، بازارگردان: کارگزاری است که با به دادوستد آن اوراق می‌پردازد و در نهایت ناظر: موسسه بورس و اوراق بهادار است که مجوز صدور اوراق به صورت عمومی منوط را صادر می کند، انتشار اوراق مرابحه به گونه ای بود که بیان کردیم.


پذیره نویسی اوراق مرابحه

طبق اخبار گفته شده تامین مالی نزدیک به 110 هزار میلیارد ریالی دولت به زودی با پذیره‌ نویسی اوراق مرابحه عام دولت از طریق فرابورس انجام خواهد شد. البته این کار با سررسید های 42 و 48 ماهه، انجام خواهد شد که این یکی از اخبار خوب برای کسانی در این زمینه فعالیت می کنند.
انواع اوراق مرابحه می توانیم این طور بیان کنیم: تأمين مالي، تأمين نقدينگي، تشکيل سرمايه شرکت هاي تجاري، رهنی که همه این ها در قسمت قبل توضیح داده ایم.
اوراق مرابحه عام دولت را می توانیم این گونه شرح دهیم که اوراق مرابحه به عنوان ابزاری جدید در بانکداری اسلامی است که هم چنین مورد تایید اسلام بوده است و قوانینی را نقض نمی کند. هم چنین اوراق قرضه مبتنی بر بهره در بانکداری معمول نیست و به این گونه بهره نمی دهد و خود دارای ارزش بهره ی مشخص است و نشان دهنده مالکیت یک دارایی مشخص و ثابت است.

در حالی که اوراق قرضه را می توان این گونه بیان کرد که فقط حاکی از تعهد بدهی هستند، یعنی رابطه بین صادرکننده و خریدار اوراق قرضه رابطه وام‌ دهنده و وام‌گیرنده است که نرخ بهره وام هم ثابت و مشخص است.

وبا

اوراق قرضه را اکثر مراجع تقلید وبا می دانند و آن را به صلاح مردم نمی دانند و بیان کرده اند که این کار را تا حد امکان افراد انجام ندهند، با این حال مراجع تقلیدی هم هستند که یکسری قوانین برای این کار گذاشته اند و بیان کرده اند که اگر فردی بخواهد در این زمینه فعالیت کند ولی این قوانین را در کنارش رعایت کند و انجام دهد به این صورت دیگر وبا نیست و افراد می توانند این کار را انجام دهند.
سوال خیلی ها شاید این باشد که اوراق مرابحه چیست؟ به زبان ساده تر این است که روشی است که در آن شخص می تواند برای تامین منابع مالی خود از آن استفاده کند بدون آن که قوانین معامله در اسلام نقض شود. امروزه خیلی از افراد و شرکت ها برای تامین منابع مالی خود دست به این کار می زنند، اوراق بهادار به معنی معامله پولی کردن با گرفتن سود است.

صکوک

صکوک به معنی سفته است که می توانیم این گونه معنی اش کنیم که یک اوراق مرابحه است که ارزش مالی آن یکسان می باشد و قابل معامله در بازار های مالی می باشد و طراحی آن به گونه ای است که در آن قرارداد‌ ها مورد تأیید اسلام بوده است.  

در صکوک که اوراق بهادار نیز در گروه اوراق صکوک قرار می‌گیرد امکان افزایش اصل دارایی و در نتیجه ارزش خود ورقه صکوک وجود دارد که این به نفع شخص است در حالی که اصل بدهی در اوراق قرضه قابلیت افزایش ندارد و این یعنی برای فرد مشکلی پیش نمی آید.

  • همچنین پیشنهاد می شود در این مورد مقاله اوراق منفعت را مطالعه کنید.


سوالات متداول درباره ی اوراق مرابحه

  1. آیا امکان فروش اوراق مرابحه قبل از تاریخ سر رسید آن وجود دارد؟

    بله، امکان فروش اوراق مرابحه قبل از تاریخ سر رسید وجود دارد اما با قیمتی کمتر از ارزش اسمی آن است.

  2. اوراق مرابحه چیست؟

    روشی است که در آن شخص می تواند برای تامین منابع مالی خود از آن استفاده کند بدون آن که قوانین معامله در اسلام نقض شود. امروزه خیلی از افراد و شرکت ها برای تامین منابع مالی خود دست به این کار می زنند.

  3. اوراق مرابحه رهنی چیست؟

    اوراق مرابحه رهنی بانکی که تسهیلاتی را به صورت اقساط به سازمان ‌ها و شرکت ها می دهد تا در آینده به همراه سود آن مبلغ را پس بگیرد.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago