کارگزاری ها

کارگذاری های مجاز در ایران کدامند و به کدام ها می توان اعتماد کرد؟

در این مقاله می خواهیم درباره ی کارگذاری های مجاز که واسط بین فروشنده و خریدار است صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید. با سایت ایران بورس همراه باشید.

کارگزاری های مجاز بورس

برای خیلی ها شاید سوال به وجود بیاید که افرادی که کارگذاری های مجاز هستند چه کاری انجام می دهند؟ در این باره باید بگوییم که کارگذاری مجاز، فردی است که اوراق بهادر را برای دیگران معامله می کند. به زبان ساده تر به این صورت است که واسط بین سرمایه گذاران و سازمان بورس است و کار های خرید و فروش سهام را به نمایندگی از مشتریان در سازمان بورس انجام می دهد.

این افراد تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارند و می توانند مسئولیت خرید و فروش سایر مشتریان را بر عهده بگیرند تا کسانی که در این زمینه دانش کافی ندارند، بتوانند کسانی را پیدا کنند تا این معاملات را برای آن ها انجام دهد.

کارگذاران همان اشخاص حقوقی هستند که نماینده مشتریان می شوند و اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند. کسانی که می خواهند معاملاتشان توسط این افراد صورت گیرد، باید توجه داشته باشند که کارگزاری را پیدا و انتخاب کنند که فرد حقوقی باشد و در این زمینه دانش بالایی داشته باشد و هم چنین تجربه زیادی نیز در زمینه داشته باشد.

البته لازم می دانیم که در این جا نام دو کار گزاری مهم و با اهمیت کشور را بگوییم که یکی از ان ها کار گزاری مفید است و دیگری کار گزاری اگاه. کار گزاری مفید یکی از قدیمی ترین کار گزاری های موجود در کشور است که عده زیادی برای انتخاب ان تردید نکرده و در ابتدا ان را بر می گزینند. کار گزاری مفید از سعت خوبی هم برخوردار است واکثر سهام داران به همین علت به ان جذب می شوند زیرا چیزی که در معاملات مهم است این است که به دلیل کندی کار گزاری مربوطه با هنگی مواجه نشویم و بتوانیم در هر زمان که خواستیم خرید و فروش خود را انجام دهیم.

علاوه بر سرعت خوب، وب سایت و اپلیکیشن پر قدرت ان نیز زبان زد است و تقریبا می توان گفت که به عنوان اولین کار گزاری کشور شناخته شده است. علاوه بر سایت خود در این زمینه اپلیکیشن مخصوص به خود را نیز دارا می باشد که با عنوان ایزی تریدر و یا مفید تریدر می توان ان را بر روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده و در هر زمان که خواستید معاملات خود را به صورت انلاین انجام داده و رصد و بررسی های خود را داشته باشید.

بعد از مفید می توان بهترین کار گزاری را اگاه دانست که ان هم با داشتن وب سایت مخصوص به خود و سرعت تقریبا بالایی که دارد اعتماد سهام داران را به خود جلب کرده است و امروزه روز دارای سهام داران فراوانی می باشد. یکی از علت هایی که باعث شده است اگاه بعد از مفید باشد این است که در برهه ای از زمانف این کار گزاری سرعتش افت کرد و سهام داران را از خود نا راضی ساخت.

البته بعد از ان زیر ساخت های مناسبی را فراهم کرد اما تا زمان باز گشتن به دوران اوج خود کمی فاصله دارد و به مرور زمان باید این مهم محقق شود.

معاملات در بورس اوراق بهادار

جالب است که بدانید شرکت ‌­های کارگذاری های مجاز برای فراهم آمدن دسترسی تمامی سرمایه­ گذاران به بازار سرمایه با تاسیس شعبه، دفتر، نمایندگی و یا تالار معاملات اختصاصی در تهران و هم چنین سایر شهرستان‌­ ها خدمات خود را به سرمایه گذاران ارائه می کنند و این یک مزیت خوب به شمار می رود.

سوالی که برای برخی از افراد به وجود می آید این است که معاملات در بورس اوراق بهادار چگونه است؟ به این صورت است که ارائه خدمات خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق مشارکت شرکت­‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مشتریان انجام می شود.

کارگزاری های مجاز فروش سهام عدالت

بهتر است که بدانید کارگزاری های مجاز همان اشخاص حقوقی هستند که نماینده مشتریان می شوند و اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند.

کسانی که می خواهند این افراد معاملشان را انجام دهد، باید کسی را پیدا کنند که در این زمینه تجربه و مهارت داشته باشد و این دوره ها را گذرانده باشد. چرا که خیلی شنیده شده است که مشتریان سرمایه خود را به کارگذاری سپرده بودند که در این زمینه دانش خیلی کمی داشته و تجربه خاصی نیز نداشته است و باعث ضرر در سرمایه مشتری شده است.

زمانی که شما برای انتخاب و سرمایه گذاری در بورس اقدام می کنید باید یک کار گزاری را نیز برای خود بر گزینید. اگر در سال های پیش برای این کار به دفاتر کار گزاری مراجعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که افرادی در ان جا حضور دارند که دائما در حال تحلیل و خرید فروش سهام هستند. این افراد کسانی هستند که مردم با ان ها قرار داد می بندند تا سرمایه ان ها را در دست بگیرند و با ان کار کنند.

این افراد با داشتن کد بورسی ان ها به پرتال شان وارد می شوند و سهم هایی که تحلیل کرده اند را برای ان ها می خرند و در زمانی که تشخیص دهند نقطه خوبی برای فروش است اقدام به فروش ان می کنند. البته لازم به ذکر است که بدانید مردم برای قرار داد بستن با افراد حاضر در کارگزاری ها با قرار داد های مختلفی رو به رو خواهند شد که در ادامه به چند نوع از ان ها بسیار پر کاربرد است می پردازیم.

یکی از این قرار داد ها این است که هشتاد درصد شما و بیست درصد کار گزار از سود پول شما سهم می برد و در عوض او تمامی معاملات را انجام خواهد داد. البته نکته ای که این جا بسیار مهم است این است که در ابتدا باید مشخص شود که ایا کار گزار در زیان نیز شریک خواهد بود و یا فقط در سود پول شما شریک است. در زمان عقد این گونه قرار داد ها بهتر است که کار گزار در سود و زیان شما شریک باشد زیرا با این کار اشتیاق بیش تری برای خرید سهم های خوب برای شما دارد زیرا سود و ضرر او نیز به معاملات بستگی دارد.

یکی دیگر از انواع قرار داد ها که در این زمینه بسته خواهد شد این است که با درصد شصت به چهل شما و کار گذار سود خود را بر می دارید. در این نوع از قرار داد نیز دیده شده است که تبصره هایی وجود دارد. برای مثال ممکن است که در ابتدا به شما بگویند که اصل پول شما را تضمین خواهند کرد و فقط با سود و ضرر ان کار دارند.

اما در مقابل دیده شده است که حتی ماندن اصل پول شما را هم تضمین نمی کنند و فقط می خواهند در سود ان سهیم باشند که در این صورت اگر در اثر معاملات نا درست پول شما کم شود، شما نمی توانید هیچ اعتراضی داشته باشد و از همین رو بهتر است که برای قرار داد بستن نیز با یک فرد خبره مشورت داشته باشید تا متحمل ضرر و زیان نشوید.

نوع دیگری قرار داد در این زمینه وجود دارد که پنجاه پنجاه است که در ان کار گزار و شما به یک اندازه در سود و زیان شریک خواهید بود و در صورتی که معاملات منجر به سود شود، ان سود به دو بخش مساوی تقسیم می شود و شما و کار گزار به مساوات از ان بهره خواهید برد. در مقابل اگر معاملات زیان ده باشد و متحمل ضرر شوید هم همه ضرر ها برای شما نیست و نیمی از ان برای کار گزار خواهد بود. البته در این نوع قرار داد نیز هم تضمین کردن اصل پول شما نیز اهمیت دارد.

در هر حالت بهتر است که تا جایی که می توانید قرار دادی ببندید که طرف مقابل یعنی کار گزار ماندن اصل پول شما را تضمین کند و فقط با سود و زیان ان کار داشته باشد زیرا حضور در بازار سرمایه بدین معناست که در ابتدا پول شما با خطر رو به رو نشود و بعد از ان به فکر سود باشیم.

بانک سپه در کارگذاری های مجاز

گفته شده است که کارگذاری های مجاز سهم آشنا و ملل، عملکرد بهتری نسبت به بقیه کارگزاری‌ ها دارند و در مقابل کارگزاری‌ های آگاه، مفید، بانک ملی، بانک سپه و بانک صادرات بدترین عملکرد را داشته‌ اند. اما جالب است که خیلی از کارگذاران این عملکرد بد را رد کرده اند و نمونه ی آن کارگذاری بانک سپه است. مدیر عامل کارگزاری بانک سپه تمامی این صحبت ها را تکذیب کرده است و در این باره گفته است که این صحبت ها تمامشان شایعه ای بیش نیست و شاید در موارد خیلی نادر این اتفاق افتاده باشد.

به تازگی فروش سهام عدالت از طریق بانک ‌ها به دو نوع ثبت درخواست می شود، یکی این که متقاضی به بانک مراجعه کند و شماره شبا حساب خود را در اطلاعات سهامداری ثبت کند و هم چنین درخواست فروش سهام خود را ثبت کند. روش دوم نیز به این صورت است که درخواست فروش سهام خود را به صورت مجازی انجام دهد، یعنی به این صورت که سهامدار باید به سایت اینترنتی یا برنامه موبایلی بانک مراجعه و ثبت درخواست کند.

سرمایه گذاری در شرکت توسط کارگذاری های مجاز

اگر شخصی بخواهد در بورس سهام بخرد و سرمایه گذار شرکتی شود، این کار برای شخص توسط کارگزاری‌ های مجاز بورسی انجام می شود. همان طور که در قسمت قبل گفتیم کارگزاری بورس، واسطی است بین سرمایه‌ گذاران و سازمان بورس که تمام عملیات خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را به نمایندگی از سرمایه‌ گذاران در سازمان بورس انجام می‌ دهند.

کارگذاری های مجاز به افراد حقوقی گفته می شود که با گرفتن مجوز از سازمان بورس و عضو شدن در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند و واسطه ای بین فروشنده و خریدار در معاملات باشند. توجه داشته باشید که افرادی که در کارگزاری ‌ها مشغول به کار هستند، باید افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسائل فنی و مالی در حوزه بورس باشند. هم چنین نسبت به شرایط و قوانین حاکم بر سازمان بورس و بازار سهام آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند در این زمینه خوب عمل کنند.

کارگزاری های مجاز فارکس

در برخی از سایت ها بعضی از بروکر های مورد نظر برای افراد را لیست کرده و به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می دهد تا بهترین انتخاب به تناسب نوع معاملات و حجم معاملات برای آن ها صورت بپذیرد. هم چنین برخی از بروکر های فارکس در ایران نیز به مشتریان ایرانی خدمات خود را ارائه می دهند و بعضی به ایرانیان و فارسی زبان های خارج از ایران ارائه می شود.

توصیه ی افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند این است که از بروکر های فارکس که بیش از 5 سال سابقه کار دارند و هم چنین خدمات خود را بدون مشکل به مشتریان می دهند و در طول این مدت مشتریان و معامله گران از این کار رضایت مند هستند، استفاده کنند.

کارگزاری های مجاز اختیار معامله

کارگذاری های مجاز در معامله دو نوع اختیار دارند، یکی اختیار معامله خرید و دیگری اختیار معامله فروش می باشد. در این قرارداد ها کارگذار مبلغی را از فروشنده و یا خریدار برای کاری که می خواهد انجام دهد می گیرد، هم چنین این مبلغ در قرارداد ذکر می شود و مبلغ قیمت اختیار معامله نامیده می شــود.

بهتر است که بدانید تمامی اختیارات معامله خرید و معامله فروش، تصمیم گیری برای خرید و یا فروش دارایی در آینــده به عهـده خریدار اختیار معامله می باشــد و هم چنین فروشــنده اختیار معامله باید از تصمیم خریــدار پیروی كند. جالب است که بدانید انجام معاملات به صورت آنلاین از طریق سامانه معاملات نیز صورت می گیرد و متقاضی برای انجام آن نیازمند دو مورد است، این دو مورد شامل در اختیار داشتن حساب کاربری سامانه معاملات، تکمیل و امضا قرارداد و بیانیه ریسک معاملات آپشن و ارائه به کارگزاری می باشد.

کارگزاری های مجاز سهام عدالت

کارگزاری های مجاز بورس مشهد هم اکنون مشغول به کار هستند و کار اصلی کارگزاری های مجاز مشهد این است که باعث اتصال سرمایه گذاران به سرمایه پذیر ها می شوند. هم چنین این کارگزاری ها در ارائه خدمات جانبی مانند ارائه نرم افزار های تحت وب و پلتفرم های تلفن همراه با هم در رقابت می باشند. کارگزاری آگاه، کارگزاری مفید، کارگزاری صادرات از کارگزاری های معروف مشهد هستند.

در کارگزاری های مجاز اختیار معامله به این صورت انجام می شود که تمامی اختیارات معامله خرید و معامله فروش، تصمیم گیری برای خرید و یا فروش دارایی در آینــده به عهـده خریدار اختیار معامله می باشــد و هم چنین فروشــنده اختیار معامله باید از تصمیم خریــدار پیروی كند. هم چنین در انجام این معامله، فروشنده و یا خریدار باید مبلغی برای انجام این معامله به کارگذار بدهد و این مبلغ در قرارداد ذکر می شود.

کد بورسی

برای خیلی ها سوال به وجود می آید که چگونه می توانیم کد بورسی بگیریم؟ برای این کار کافی است که در سامانه ثبت نام کنید و بعد از آن یک کد 10 رقمی برای شما ارسال می شود. سپس باید برای تایید هویت خود با داشتن کارت ملی و شناسنامه به دفاتر خدمات دولت و یا کارگزاری های بورس مراجعه کنید. نکته حائز اهمیت این است که برای معامله در بورس حتما باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید.

سوالات متداول درباره کارگذاری های مجاز

  1. در کارگزاری های مجاز اختیار معامله به چه صورت انجام می شود؟

    به این صورت انجام می شود که تمامی اختیارات معامله خرید و معامله فروش، تصمیم گیری برای خرید و یا فروش دارایی در آینــده به عهـده خریدار اختیار معامله می باشــد و هم چنین فروشــنده اختیار معامله باید از تصمیم خریــدار پیروی كند.

  2. فروش سهام عدالت از طریق بانک ‌ها به چند نوع و چگونه انجام می شود؟

    دو نوع است، یکی متقاضی به بانک مراجعه کند و شماره شبا حساب خود را در اطلاعات سهامداری ثبت کند و درخواست فروش سهام خود را ثبت کند. روش دوم نیز به این صورت است که درخواست فروش سهام خود را به صورت مجازی انجام دهد، یعنی به این صورت که سهامدار باید به سایت اینترنتی یا برنامه موبایلی بانک مراجعه و ثبت درخواست کند.

  3. کارگزاری های مجاز چه کسانی هستند؟

    کارگزاری مجاز، شرکتی است که اوراق بهادر را برای دیگران معامله می کند. به زبان ساده تر به این صورت است که واسط بین سرمایه گذاران و سازمان بورس است و کار های خرید و فروش سهام را به نمایندگی از مشتریان در سازمان بورس انجام می دهد.

  4. بهترین کار گزاری کدام هستند؟

    از بهترین ان ها می توان به مفید و اگاه اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید :

Recent Posts

متاتریدر چیست؟ آموزش متاتریدر 4 و 5 رایگان و حرفه ای

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی حرفه ای است که به شما این امکان را می دهد که با انواع ابزارهای مالی،…

5 ماه ago

نحوه معاملات روزانه EURUSD: استراتژی ها، اندیکاتورها و مدیریت ریسک

به دنیای معامله روزانه خوش آمدید که در آن بازارهای مالی جهانی پیچیدگی های خود را نمایش می دهند. در…

6 ماه ago

نرخ تورم چیست، چگونه محاسبه می شود و تاثیر آن در فارکس؟ +پیش بینی نرخ تورم

نرخ تورم یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است که نشان دهنده تغییرات قیمت کالا و خدمات در یک…

6 ماه ago

پیش بینی قیمت طلا چگونه است؟ | سیگنال طلا رایگان

قیمت طلا یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی است. طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند و…

6 ماه ago

رئیس جمهور آرژانتین، دلار را ارز ملی می کند! آیا دلارسازی برای ایران نیز مفید است؟

با سلام، من نوید رمضانی هستم و تحلیل گر مالی شما. در این مقاله خبری، قصد دارم به شما بگویم…

6 ماه ago

نقش اوپک در بازار نفت امروز | تصمیمات اوپک چقدر مهم است؟

سلام، من نوید رمضانی هستم، تحلیل گر مالی و علاقه‌مند به بازار نفت. در این مقاله قصد دارم با شما…

6 ماه ago