سود صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات و کسب اطلاعات اولیه


افراد زیادی به دلایلی مثل نداشتن وقت کافی یا به علت نداشتن اطلاعات درست و کافی در مورد فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری تصور می کنند که تنها راه برای پس انداز کردن پول خود، فقط بانک است به همین خاطر کسب بازده های بیشتر را از خود صلب می کنند. در این مقاله شما را با صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات آشنا می کنیم.

یکی از مواردی که این فرصت را به سرمایه گذاران می دهد صندوق های سرمایه گذاری در بانک های متفاوت است. این صندوق ها به افراد این امکان را می دهد تا افرادی که قصد دارد به طور غیر مستقیم در مواردی مثل بورس سرمایه گذاری کنند یا زمان لازم و کافی برای سرمایه گذاری به صورت مستقیم را ندارند، مناسب باشد.

با استفاده از این صندوق ها شخص سرمایه گذار به بازدهی بالاتری نسبت به سود بانکی می رسد. یک صندوق سرمایه گذاری، شامل سهام، اوراق مشارکت و اوراق بهادار خواهد بود. بر اساس قانون اوراق جمهوری اسلامی ایران صندوق های سرمایه گذاری نهاد های مالی هستند که فعالیت اصلی آن ها سرمایه گذاری در اوراق بهادار خواهد بود و سرمایه گذاران در سود و زیان صندوق سرمایه گذاری شده شریک هستند.

صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات چیست؟

صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات چیست؟

صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات یکی از اولین صندوق های سرمایه گذاری مشترک تاسیس شده در بازار سرمایه بود که یکی از پیشگامان در بحث مربوط به سرمایه گذاری است و دائما در مدت زمان فعالیت خود  با به کارگیری مدیران حرفه ای بازده مناسبی را نصیب سرمایه گذاران می کند.

در بیست سال اخیر صندوق های سرمایه گذاری مشترک قابل توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته و مورد استقبال واقع شده اند به همین علت در سراسر دنیا صندوق هایی را به جهت سرمایه گذاری در اشکال و روش های گوناگون ایجاد شده اند که ابزاری مفید و کارآمد برای سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در اوراق بهادار خواهد بود. صندوق سرمایه گذاری صادرات ایران به دو دسته سپهر اول و بازار گردانی اختصاصی تقسیم می شود.

سپهر اول صندوق سرمایه گذاری است که نسبت به صندوق های دیگر بانک اندازه ای بزرگ تری دارد و تحت مدیریت شرکت است و یک صندوقی کارآمد برای سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در اوراق بهادار خواهد بود. صندوق بازار گردانی اختصاصی صندوقی است که در جهت حمایت کردن و بازار سازی و بازار گردانی سهام در بانک صادرات ایران در بازار های اوراق و بورس زیر نظر مدیریت شرکت ساخته شده و به فعالیت پرداخته است. نوعی از صندوق های سرمایه گذاری بانک صادرات ایران وجود دارند که وجوه دریافت شده از متقاضیان را در سهام شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند سرمایه گذاری می کنند و بر اساس الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور این صندوق ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می کنند.

به علاوه نوع دیگری از صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات وجود دارد که با درآمدی ثابت موظف  به سرمایه گذاری حداقل ۷۵ درصد از دارایی های خود در اوراق بهادار خواهد بود که برای سرمایه گذار هایی که ریسک کمتری را ترجیح می دهند این نوع صندوق ها مناسب است.

صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات معتبر است؟

همانطور که در ابتدای گزارش آورده شد صندوق سرمایه گذاری صادرات ایران جزو سومین شرکت های اولیه تاسیس شده در بازار بورس و اوراق بهادار بوده است و یکی از پیشگامان در عرصه خود.

بانک صادرات ایران در حال حاضر ۲۳۱۷ شعبه در داخل کشور و ۲۳ شعبه در خارج کشور داشته است که حدود ۲۷۲۰۶ کارمند در آن مشغول به کار هستند. یکی از وظایف این بانک ایجاد صندوق هایی برای شرکت در بورس و اوراق بهادار برای متقاضیان سرمایه گذاری است. این صندوق ها به عنوان یکی از شرکت هایی که مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است عرضه شد. این بانک هفتمین بانک و چهارصد و پنجاهمین شرکتی است که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است و در اولین عرضه خود حدود یک میلیارد و هشت میلیون سهم که هر کدام معادل ۶ درصد از سهام این بانک است در بازار بورس عرضه کرد.

همچنین صندوق مالی سپهر صادرات که در بالا به آن اشاره شد یکی از مهم ترین شرکت هایی بوده است که زیر مجموعه بانک صادرات ایران و بازار گردان اصلی سهام در بورس اوراق بهادار تهران است. بانک صادرات ایران حدودا بیشتر از سهام این شرکت یعنی حدودا بیش از ۹۹ درصد از سهام را در اختیار دارد.

به علاوه صندوق مالی سپهر صادرات با عرضه سهام بانک صادرات ایران در سال ۱۳۹۳ در بورس تهران و به تصویب رسیدن قانون خروج بانک ها از بنگاه داری به عنوان نهادی اختصاصی در بازار اوراق بهادار به ثبت رسید. و در زمینه هایی مانند سرمایه گذاری و مشارکت کردن در تاسیس شرکت و راه اندازی شرکت ها و مجتمع ها و همچنین طرح های تولیدی، بازرگانی، صنعتی ، خدمات و حمل و نقل فعالیت می کند. همچنین صندوق مالی سپهر سهام دار ۱۴ درصد از بیمه سرمد و ۴۹ درصد هلدینگ انرژی سپهر و چندین شرکت دیگر است.

صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات etf

صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات etf

صندوق etf سرمایه گذاری بانک صادرات یکی از صندوق های سرمایه گذاری است که این امکان را به متقاضیان سرمایه گذار می دهد که امکان خرید و فروش به عنوان دارایی وجود داشته باشد. در واقع این صندوق مانند سهام عادی موجود در بورس قابل فروش هستند.

ETF مخفف کلمه Exchange traded fund است و روش آن به این صورت است که با خرید هر واحدی از این صندوق دارایی شما سرمایه گذاری شده و برای به دست آوردن سود ذخیره می شود. ETF ارائه شده در بورس تهران ترکیبی از سهام دولت مربوط به بانک های ملت، تجارت و صادرات است. این صندوق سرمایه گذاری واسطه های مالی هستند که دارایی متقاضیان و شرکت های متقاضی را جمع آوری می کنند و در سبد اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.

متقاضیانی که این سهام را خریداری می کنند همان سهامداران هستند و مبلغ حاصل از سرمایه گذاری افراد در این صندوق ها به این افراد این امکان را می دهد تا بتوانند اوراق بهاداری مانند سهام و یا اوراق بدهی را خریداری کنند. این صندوق ها به دو روش سرمایه گذار را به سود مورد نظر خود می رسانند: دریافت سود تقسیمی و افزایش ارزش خود اوراق. به علاوه واحد های این صندوق ها به طور مداوم در طول شبانه روز مانند سهام در بازار معامله می شوند و در زمان هایی و بازار باز است می توان اقدام به خرید و فروش چند واحد از سهام مرتبط با صندوق خود بکنند. هم چنین این صندوق ها کم هزینه تر هستند.

صندوق سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات

صندوق سرمایه‌ گذاری بانک توسعه صادرات در تاریخ بیستم فروردین ماه سال هزار و سیصد و نود از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) توانست مجوزی دریافت کند تا به عنوان صندوق سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار طبق موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤ ، فعالیت خود را آغاز کند. صندوق توسعه صادرات با شماره 10864 نزد سبا به ثبت رسیده است. عملکرد این صندوق بر طبق اساسنامه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به صندوق توسعه بانک ها است.

فعالیت این صندوق تحت نظارت سبا یعنی همان سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است و مسئول صندوق نیز به طور دائمی و همیشگی فعالیت آن را زیر نظر دارد. مدیریت دارایی های صندوق شامل سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، و توسط مدیر سرمایه گذاری صندوق کنترل می شود. سرمایه گذاران در صورت سرمایه گذاری در این صندوق توسعه از آن گواهی سرمایه گذاری دریافت خواهند کرد. صدور واحد سرمایه گذاری و باطل کردن آنها مطابق با ارزش خالص دارایی های روز بعد از ارایه درخواست انجام می شود و همچنین ضامن صندوق پرداخت دارایی و اموال سرمایه گذران حداکثر ٧ روز پس از ارائه درخواست ابطال را ضمانت کرده است.

صندوق سرمایه گذاری همیان بانک صادرات

صندوق سرمایه گذاری همیان بانک صادرات

صندوق سپرده سرمایه‌ گذاری همیان در تاریخ ششم مرداد ماه سال هزار و سیصد و نود و سه توانست  از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) مجوزی دریافت کند تا به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤ ، بتواند فعالیت خود را به عنوان صندوق سرمایه گذاری همیان آغاز کند. این صندوق با شماره 11273 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده شد. فعالیت این صندوق تحت نظارت سبا انجام می شود و مسئول صندوق نیز به طور دائم فعالیت صندوق سپرده همیان را زیر نظر دارد.

مدیریت اموال صندوق که اکثرا شامل سهام شرکت های پذیرفته شده در سبا می شود، توسط مدیر سرمایه گذاری صندوق انجام می پذیرد. سرمایه گذاران در صورت سرمایه گذاری در این صندوق گواهی سرمایه گذاری سپرده خود را نیز دریافت می کنند. صدور گواهی واحد سرمایه گذاری و باطل کردن آن گواهی هم بر اساس ارزش خالص اموال و دارایی های شخص روز بعد از ارایه شدن درخواست صورت خواهد گرفت.

سود صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات

سود صندوق های سرمایه گذاری به دو روش در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد؛ پرداخت نقدی دوره ای و سودی که از افزایش قیمت واحد های صندوق حاصل می شود. در روش پرداخت نقدی دوره های پرداخت مشخص می شود مثلا پرداخت ماهانه مثل یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه یا حتی روزانه. در این شرایط مدیر وظیفه دارد که در دو روز کاری در پایان هر دوره ای سوده حاصله را به حساب سهام دار واریز کند.

پرداخت های نقدی بیشتر در صندوق هایی که درآمد ثابتی دارند وجود دارد که این صندوق ها برای متقاضیان ریسک کمتری دارد و مناسب تر است. صندوق هایی که درآمد ثابتی هستند بیشتر به سپرده های بانکی شباهت دارند. پس از اینکه سود نقدی واریز شد، ارزش واحد ها به قیمت پایه بر می گردد اما صندوق هایی که در سهام سرمایه گذاری می کنند مانند صندوق سپرده صادرات معمولا به صورت نقدی پرداخت نمی شود.

در بین این صندوق ها دو مورد تقسیم سود ماهانه وجود دارد و قیمت سهام نوسانی است و مدیر صندوق نمی تواند درمورد سود ان نظر قطعی بدهد. سود سرمایه گذاری در این صندوق ها معمولا از طریق افزایش قیمت سهام و واحد ها به دست می آید. در پایان هر دوره با مشخص شدن سود سرمایه گذار می تواند با فروش سود به صورت نقدی آن را دریافت کند و یا می تواند سود را نفروشد و سود بیشتری به دست بیاورد.

پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری

پذیره نویسی برای تامین مالی آسان تر شرکت های سهامی عام مثل صادرات انجام می پذیرد. برای صندوق هایی که قصد حضور در بازار سرمایه را دارند، تامین مالی شرکت توسط پذیره نویس و حضور و قدرت صندوق را تا حدی تضمین می کند به عبارتی پیوند دهنده بخش تقاضای منابع مالی و عرضه منابع شخص پذیره نویس خواهد بود. طبق تبصره یک ماده ۲۳ قانون سازمان اوراق بهادار مدت زمان پذیره نویسی ۳۰ روز است و بانک صادرات اعلام کرده است که سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با ۲۰ درصد تخفیف انجام می پذیرد.

برای انجام پذیره نویسی باید طرح آن تهیه بشود و به امضای همه موسسان صندوق برسد در مرحله بعدی باید این طرح تهیه شده به اداره ثبت شرکت ها در تهران یا شهرستان مورد نظر به دایره ثبت شرکت ها یا در صورت نبود آن به اداره ثبت اسناد و املاک تحویل داده بشود. اگر نیاز بود پذیره نویس باید اظهار نامه و اساسنامه شرکت را هم به مرجع ثبت شرکت ها و صندوق ها تحویل بدهد.

ثبت نام در صندوق سرمایه گذاری بانک صادرات

برای ثبت نام ابتدا باید شخص متقاضی نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد و نام پدر، کد پستی و شماره همراه خود را با مراجعه به بانک صادرات ارائه دهد ولی اگر شخص تمایل به ثبت نام غیر حضوری دارد باید به کارگزاری های آنلاین بورس، از طریق سایت بانک صادرات، همراه بانک صاپ و یا همراه بانک صادرات اقدام به تکمیل اطلاعات کند هم چنین داشتن کد بورسی برای پذیره نویسی الزامی نیست اما برای انجام دادن معاملات طی ماه های بعد لازم است و می تواند با ثبت نام در سجام کد بورسی را دریافت کنید.

خرید صندوق سرمایه گذاری

خرید صندوق سرمایه گذاری

برای خرید واحد های صندوق سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران، متقاضی ابتدا باید به سایت بانک صادرات مراجعه کند و ثبت نام اولیه را انجام بدهد برای شروع ابتدا فرد باید به مراکزی که توسط صندوق صادرات تایید شده مثل صاپ مراجعه کند و مدارک هویتی خود را ارائه دهد سپس احراز هویت انجام دهد و فرم های مربوطه را پر کند، برای خرید و فروش در واحد های صندوق های سرمایه گذاری حتما افراد باید کد بورسی داشته باشند. معرفی معرفی صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین را هم به عنوان مقاله مشابه بخوانید.

سوالات متداول

  1. صندوق همیان از چه سالی مجوز دریافت کرد؟

    تقریبا از سالی 1393 توانست مجوز دریافت کند.

  2. چگونه می توان در صندوق ها سرمایه گذاری کرد؟

    در این مقاله شما را با تمام مراحل آشنا می کنیم.

  3. آیا ثبت نام در صندوق محدودیت سنی دارد؟

    هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.

  4. یا صدور و ابطال واحد سرمایه گذاری جریمه دارد؟

    به هیچ عنوان جریمه ندارد.

به این مقاله امتیاز دهید :

شهریار حقیقیمشاهده نوشته ها

به مدت 8 سال تحلیلگر بازار فارکس بوده و همراه شما در سایت ایران بورس هستم. تجربیات خودم را در ایران بورس با شما به اشتراک می گذارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *