آیا رشد 4.9 درصدی اقتصاد آمریکا در GDP سه ماهه سوم امیدها را زنده نگه می‌ دارد؟

آیا رشد 4.9 درصدی اقتصاد آمریکا در GDP سه ماهه سوم امیدها را زنده نگه می‌ دارد؟

به گزارش ایران بورس، اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال، با نرخ 4.9 درصدی رشد قوی داشت. این رشد، بر خلاف انتظارات کاهش رشد بود. هزینه‌های مصرف‌کنندگان، که بزرگترین عامل رشد آمریکاست، 4 درصد افزایش یافتند. علاوه بر این، هزینه‌های دولتی و تولید موجودی‌ها یا کالاهای تراکمی نیز به شدت رو به بالا بودند. از طرف دیگر، کسب و کارها بیشتر در ساختمان‌ها سرمایه‌گذاری کردند، اما در تجهیزات کم‌تر خریداری کردند. شرکت‌ها با تکمیل موجودی‌های خود، 1.3 درصد به رشد اقتصاد کمک کردند. همچنین، با وجود کاهش فعالیت در بخش مسکن، این بخش نیز به رشد اقتصاد کمک کرد. هزینه‌های دولتی نیز دوباره زیاد شدند، بخصوص در زمینه دفاع. آمریکا اسلحه زیادی به اوکراین و اسرائیل فروخت و باید تجهیزات نظامی خود را جایگزین کند. در نهایت، نقصان تجاری آمریکا تاثیر کم‌ تری بر اقتصاد در سه ماهه سوم داشت.

در سه ماهه سوم سال جاری، نرخ تورم 2.9 درصد رشد کرد و از 2.5 درصد که در سه ماهه قبل بود، بالاتر رفت. این عدد به ما نشان می‌دهد که اقتصاد در چه وضعیتی بوده است، اما نمی‌گوید که به کجا خواهد رفت. آینده اقتصاد هنوز نامعلوم است. از یک طرف، شرکت‌ها همچنان دنبال استخدام هستند، تعداد اخراج‌شدگان کاهش یافته است و نرخ بیکاری به کمترین سطح پنج دهه اخیر رسیده است. این شرایط باعث شده است که مردم اعتماد به نفس داشته باشند و هزینه‌کردن خود را ادامه دهند. از طرف دیگر، هزینه‌های وام‌گیری بالاتر شده‌اند و برخی از بخش‌های مهم اقتصادی مانند مسکن را تحت تأثیر قرار داده‌اند. احتمال دارد که نرخ‌های بالاتر، هزینه‌کردن خانوار‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را در ماه‌های آینده محدود کنند. رشد قابل توجه سه ماهه سوم سال نشانگر آینده روشن نیست. قبل از شروع رکود‌های گذشته هم، آمریکا به سرعت در حال رشد بود.

واکنش بازار: Dow Jones Industrial Average (DJIA، -0.32%) و S&P 500 (SPX، -1.43%) در معاملات چهارشنبه با کاهش مواجه بودند.

آمریکا – ٢٦ اکتبر، ٢٠٢٣

به این مقاله امتیاز دهید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *