اعلام جنگ تسلا علیه شرکت‌های بزرگی چون فورد، جنرال موتورز و مرسدس-بنز

اعلام جنگ تسلا علیه شرکت‌های بزرگی چون فورد، جنرال موتورز و مرسدس-بنز

بازار خودروهای برقی در حال گسترش است اما شرکت‌های معروفی مانند فورد، جنرال موتورز و مرسدس-بنز با مشکلاتی روبرو هستند. عامل اصلی این مشکلات، جنگ تسلا علیه شرکت‌های بزرگ است که قیمت‌گذاری خود را پایین آورده است. این کار تسلا باعث شده است که سود شرکت‌های دیگر کاهش یابد و رقابت در بازار خودروهای برقی سخت‌تر شود. با اخبار فارکس ایران بورس همراه باشید.

تأثیر قیمت‌گذاری تسلا بر مرسدس-بنز

مرسدس-بنز (کد معاملاتی: MBG. آلمان)، شرکت خودروسازی آلمانی، در روز پنج‌شنبه گذشته با گزارش سه‌ماهه ناخوشایندی روبرو شد. این گزارش حاکی از کاهش جریان نقدینگی آزاد در سال 2023 بود که از توقعات وال‌استریت پایین‌تر بود. سهام این شرکت در بازار بین‌المللی 6.1 درصد افت کرد.

مرسدس-بنز عنوان کرد که “رقابت شدید در قیمت”، به خصوص در زمینه خودروهای الکتریکی، یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد ضعیف آن بود.

این رقابت به نظر می‌رسد بیشتر به خاطر تسلا (کد معاملاتی: TSLA)، پیشرو در صنعت خودروهای الکتریکی، باشد. تسلا به طور قابل توجه‌ای قیمت خودروهایش را کاهش داده است. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، اعلام کرده است که هدف از این کاهش‌ها افزایش فروش و حفظ قابلیت رقابت خودروهای الکتریکی در برابر تورم است.

مرسدس-بنز چگونه با قیمت‌گذاری تسلا رقابت می‌کند؟

مرسدس اخیراً گزارشی ناخوشایند از جنرال موتورز (GM) و فورد (F) درباره خودروهای الکتریکی شنید. جنرال موتورز در روز سه‌شنبه اعلام کرد که برخی از هدف‌های خود را برای سال 2024 کاهش داده است. فورد هم تولید F-150 Lightning، خودروی الکتریکی جدید خود، را کم کرده است. فورد علت این کار را بازار ندانست، ولی سرمایه‌گذاران نگران شدند.

این خبر سؤالاتی را در مورد صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده توسط تولیدکنندگان خودرو برای گذار به خودروهای الکتریکی برانگیخت. آنها حق دارند – مشکلی در خودروهای الکتریکی وجود دارد. اما به نظر نمی‌آید که مشکل از طرف تقاضا باشد. فروش خودروهای الکتریکی مرسدس در سال 66 درصد رشد داشته و 12 درصد از کل فروش آن را تشکیل می‌دهند.

مرسدس در بازار پیشتاز است. فروش خودروهای الکتریکی آن در چین، اروپا و امریکا حدود 40 درصد افزایش یافته است.

مقایسه با دیگر تولید‌کنندگان خودرو

وضعیت فورد و جنرال موتورز که عمدتاً در آمریکا فروش دارند، با دیگر تولید‌کنندگان خودرو متفاوت است. آن‌ها در سال 2023 حدود 50 درصد بیشتر از سال 2022 خودروهای الکتریکی فروخته‌اند. این خودروها تقریباً 8 درصد از کل بازار خودروهای الکتریکی را شامل می‌شوند. هر دو شرکت حدود 3 درصد از فروش کل خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده‌اند.

چالش‌ های بازار در مقابل همه تولید‌کنندگان

تولید‌کنندگان خودرو با سه مشکل اصلی روبرو هستند: قیمت‌های پایین، نرخ بهای پول بالا و جذابیت کم خودروهای الکتریکی آن‌ها. این مشکلات برای همه یکسان نیستند و برخی از تولید‌کنندگان خودرو سنتی موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند. ب‌ام‌و (کد معاملاتی: BMW. آلمان) در چهارمین سه‌ماهه سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی خود را حدود 80 درصد افزایش داد، که بیشتر از رشد 66 درصدی مرسدس بود. فولکس‌واگن (کد معاملاتی: VOW. آلمان) نیز فروش خودروهای الکتریکی خود را در سال گذشته حدود 45 درصد افزایش داد و در ایالات متحده حدود 12 درصد از کل حجم فروش را به خود اختصاص داد.

اما فولکس‌واگن هم در معرض مشکلات است. این شرکت روز پنج‌شنبه در گزارش درآمد سه‌ماهه خود اعلام کرد که “با سودآوری که در سه‌ماهه سوم به دست آورده‌ایم، راضی نیستیم. ما نتوانستیم پیش‌بینی‌های خود را برآورده کنیم”. سود عملیاتی به حدود 5.2 میلیارد دلار رسید، در حالی که وال‌استریت 5.8 میلیارد دلار انتظار داشت. ارزش سهام در بازار بین‌المللی 1.3 درصد کاهش پیدا کرد.

اگر مایل به ورود به فارکس هستید و می خواهید سهام خودروسازهای مطرح را خرید و فروش کنید، مقالات ثبت نام در فارکس و بهترین بروکر های فارکس را بخوانید.

نتیجه و راه‌حل‌ های پیشنهادی

فورد و جنرال موتورز باید پیشنهادات خود را بازنگری کنند تا بتوانند مشتریان سنتی خود را به سمت خودروهای الکتریکی جذب کنند. جنرال موتورز اخیراً شورلت بلازر الکتریکی را عرضه کرده است که در مسابقه MotorTrend به عنوان بهترین خودروی ورزشی سال شناخته شده است. برخی از برندهای لوکس نیز عملکرد بهتری دارند. بعنوان مثال، لایریک کدیلاک، زیرمجموعه جنرال موتورز، در سه‌ماهه سوم سال 3018 حدود 8 درصد از فروش کل کدیلاک را داشته است. ب‌ام‌و، مرسدس و فولکس‌واگن هم از بازار اروپایی بهره‌مند هستند که در آن خودروهای الکتریکی 15 تا 20 درصد از فروش کل را تشکیل می‌دهند. اما همه تولیدکنندگان خودرو با مشکل قیمت‌های بالا و نرخ بهای پول روبرو هستند. تسلا همچنان قطب بازار خودروهای الکتریکی است، به خصوص در آمریکا که بیش از نیمی از بازار را در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد که تولید کنندگان خودرو با دو چالش اصلی روبرو هستند: قیمت‌های پایین و نرخ بهای پول بالا. تسلا، شرکت پیشرو در زمینه خودروهای الکتریکی، قیمت‌گذاری خود را در بازار آمریکا که 56 درصد آن را تحت کنترل دارد، مدیریت می‌کند. اما ماسک، مدیرعامل تسلا، قصد دارد که با کاهش قیمت‌ها، رقبای خود را از بازار خارج کند. این اقدام نه تنها برای سایر شرکت‌ها، بلکه برای خود تسلا هم پرخطر است. نرخ بهای پول، که هیچ شرکتی نمی‌تواند آن را تعیین کند، بر سودآوری تسلا تأثیر می‌گذارد. همچنین، از زمان اعلام نتایج مالی ناامیدکننده در 18 اکتبر، سهام تسلا 18 درصد افت کرده است. در حالی که شاخص‌های ناسداک و اس‌آندپی 500 فقط 6 و 5 درصد کاهش یافته‌اند. ماسک با شروع جنگ قیمتی، خود و دیگران را در معرض خطر قرار داده است.

به این مقاله امتیاز دهید :

Navid Ramezaniمشاهده نوشته ها

من نوید رمضانی هستم و در دانشگاه تهران، مدیریت مالی خوانده ام. تجربه کاری من شامل مدیریت سبد سرمایه گذاری، مشاوره سرمایه گذاری و برنامه ریزی مالی در شرکت های مختلف است. من با بازار سرمایه، تحلیل سودآوری و ریسک، طراحی استراتژی های سرمایه گذاری و ارائه مشاوره به مشتریان آشنا هستم. هدف من پیشرفت حرفه ای و گسترش دانش و تجربه در زمینه مدیریت مالی است. از طریق ایمیل: [email protected] و تلگرام: Navidrmz@ و اینستاگرام Nowwheat@ می توانید به صورت مستقیم با من در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *